27 • SCOTTISH

75.1K 1.4K 66
                                    


"Wa nae ye settle doon (why not you settle down), Zill?"

Zill terus memandang muka Uncle Allan. Salah sorang shareholders in Zill Corporation. Major shareholders. President of Zill Corporation, technically.

Mula-mula kita fahamkan dulu. Big company ada board of directors (commonly have). Board of director is elected by shareholders of a company. Shareholders selalunya mereka yang senior officers (inside directors) and individuals independent of the company (outside directors).

Board of directors yang mewujudkan polisi urusan korporat dan mereka yang memutuskan on 'big picture' dalam isu korporat. Sebab board of directors yang in charge dalam fungsi eksekutif.

CEO (in this case is Zill Qayyim), dia bertanggungjawab dalam integrating (menjumlahkan atau mempuratakan sesuatu isu) polisi company dari sehari ke sehari. CEO selalunya tak terlibat dalam board meeting. Sometimes, Zill jadi chairman dalam board meeting, bukan selalu lah.

Zill Corporation, a conglomerate (ada different business – ships, plane, welfare, council). Conglomerate business selalunya ada one CEO (Zill) yang oversee (dia akan teliti dan akan arah orang) sebilangan presiden yang menjaga business dia. Tiap president tu menjaga dan menguruskan business dia. Dan mereka akan report back to Zill.

But... Zill kind of very menjaga Zill Corporation. So... Zill dah separuh CEO dan separuh president dalam ship and aircraft industry.

For welfare (kebajikan), Zill ada Haji Zaid (president).

Uncle Allan is president dalam ship and aircraft industry, technically. Ringankan kerja Zill dan sama-sama menaikkan Zill Corporation sejak dari dulu, since Zill Seth lagi.

Senang nak faham, Zill Qayyim is CEO (solid). Dan Uncle Allan is president, description tugasnya macam dia pegang jawatan as COO (Chief Operating Officer). Uncle Allan yang bertanggungjawab dalam operasi sehari ke sehari dalam semua business dan akan report semua tu balik pada Zill. Report secara annually.

Board of directors yang buat polisi company; president (Uncle Allan – COO) yang melaksanakan the policy and reports to the board dan akhir sekali the board report backs to the shareholders which ultimate (final) owners of company. Big shareholders, chairman of shareholders is Zill Qayyim.

So, Uncle Allan ada hak besar juga dalam Zill Corporation. Sebab dia yang buat half kerja dan dia ada big share in this company. Lagi, dia kawan pada Zill Seth. But... remember. Zill Corporation forever milik Zill. It's from the blood. Hak dan kuasa.

Dunia korporat macam ni... ultimate goal dunia business besar macam ni adalah untuk menguruskan dengan berkesan mereka punya hubungan antara pemilik (Zill) dan decision-makers dan meningkatkan lagi shareholders value.

Zill memandang lama muka Uncle Allan si Scottish itu. "Wot did ya say?"

Uncle Allan senyum. "We can mair conglomerate. Yaldi... (We can more conglomerating. There!)" Zill dah menggeleng kepala dan bersandar di kerusi, "... thaur a body big-wenk hotel owners. Big in Paris. Ye hauld 'er daughter, an' we can held th' hotels. We got plenty, yoo're braw efter aw (There one big-wank hotel owners. Big in Paris. You hold her daughter, and we can held the hotels. We got enough. You're good-looking after all)." (

Zill memandang Uncle Allan, "Ah ain mah life, eme (I own my life, uncle)." Zill sudah mula masuk accent Scottishnya. Terang-terang Zill tak setuju dengan kata-kata Uncle Allen bila dia dah masuk thon (that) mode.

Your Boss Your HusbandWhere stories live. Discover now