writing prompts heb ik niet zelf gemaakt en heb ik overgenomen en vertaald van verschillende websites waaronder Reddit, Writer's Digest en Tumblr
lijst wordt regelmatig aangevuld
1. Het internet is nog maar één uur beschikbaar, voordat het voor eeuwig wordt afgesloten. Wat doe je?
2. Openingszin: "Je hebt me nooit verteld waar je je juwelen bewaart." slotzin: "Ik kan niet geloven dat ik dat niet zag aankomen."
3. Je wilt het uitmaken met je vriend(in), totdat hij/zij je erop wijst dat het Valentijn is.
4. Schrijf een verhaal over een millennial tiener die, dankzij een verkeerd gelopen experiment op school, terugreist naar dezelfde school in de jaren '80. Hij/zij moet minstens 24u in de jaren '80 spenderen voordat hij/zij een manier vindt om terug te reizen.
5. De hond heeft dit keer echt je huiswerk opgegeten. Je leerkracht gelooft niet en je besluit om, in de plaats van te discussiëren, met een ingewikkeld verhaal op te komen waarom je huiswerk verdwenen is.
6. Eén van de meubels/apparaten/levenloos object in je huis wilt zelfmoord plegen. Schrijf de scène waarin je het item net op tijd weet te pakken weet te krijgen en te overtuigen om het toch niet te doen.
7. De slechterik van je vorig verhaal besluit om ermee te kappen vanwege creatieve verschillen met de auteur. Je gaat dus een sollicitatiegesprek houden voor een nieuwe slechterik: welke vragen stel je? Wat moet er zeker op het CV komen te staan? Schrijf de scène terwijl je bezig bent met het afnemen van de verschillende gesprekken.
8. Openingszin: "Ik heb nog nooit iets onvoorspelbaars gedaan, maar dat veranderde vandaag toen ik wakker werd, mijn koffer maakte en naar de luchthaven vertrok, waar ik vliegtuigticket kocht naar bestemming X."
9. Openingszin: "Ik zou nooit met je zijn getrouwd als ik had geweten X."
10. Schrijf een verhaal over drie mensen die samen een roadtrip maken. Aan het benzinestation stoppen ze en pikken ze een vierde persoon op, iemand die ze niet kennen. Waarom nemen ze hem mee? Waar gaan ze naartoe? Wat gebeurt er verder?
11. Schrijf een emotioneel verhaal, bestaande uit minder dan 55 woorden. (Fifty-Five Fiction Contest) (zie voorbeeld in de reactie)
12. Siri pikt opeens stemcommando's op, terwijl je 's nachts helemaal alleen op je kamer bent.
13. Wanneer je sterft, blijft je geest op deze aarde ronddwalen totdat de laatste persoon die jou herinnert, ook sterft. 15,000 jaar later ben je er nog steeds.
14. Elke keer dat je herboren wordt, wordt je herboren in precies hetzelfde leven.
15. Jij bent de persoon achter Siri en je bent een computer die even slim is als een mens. Elke dag moet je doen alsof je een computerprogramma bent die de antwoorden van iPhone-gebruikers beantwoord. Op een dag verknoei je het.
16. Omdat hij dringend geld nodig heeft, probeert Ayn Rand een kinderboek te schrijven.
17. Het jaar is 2050 en op een dag verschijnt de volgende zin: "Demo-sessie is voorbij. Koop de volledige game om verder te gaan."
18. Je krijgt een boek dat alle conversaties die mensen over jou hadden wanneer je er niet was, bevat. Elke dag komen er automatisch nieuwe gesprekken bij. Je kan het boek niet vernietigen. Na een aantal weken, besluit je om het te lezen.
19. Openingszin: "Leg dit nog één keer uit, detective. Je was waar aan het surveilleren? En je zag iemand het gebouw verlaten, en hij had wat in zijn handen? Je realiseert je toch hoe belachelijk dit klinkt?"
20. Twee telefoonverkopers bellen elkaar per ongeluk. Geen van beide wilt ophangen totdat de andere heeft opgehangen.
21. Wanneer je 's nachts in slaap valt, droom je van de gebeurtenissen van de volgende dag. Vandaag doe je een middagdutje en je ziet iets wat je niet had mogen zien.
22. Opening: "Denk je dat hij ergens nog in leven is? Je weet wel, of hij veilig is?" Ze leunde tegen de reling van het balkon. - "Wil je het eerlijke antwoord?" Hij gaf haar een groot glas wijn. - "Ja," antwoordde ze. - "Nee," was zijn simpele antwoord. - "Hmm," neuriede ze. "Kan ik je iets vertellen?" - "Ja." - "Ik hoop voor hem dat hij dood is," mompelde ze, voordat ze terug naar binnen ging.
23. Openingszin: "Ben je erin geslaagd hem in elkaar te slaan voordat hij gearresteerd werd?"
24. Buiten is de aarde zodanig opgewarmd, dat mensen smelten als ze buiten komen. Sommige mensen blijken immuun te zijn voor de warmte en verdienen enorm veel geld door boodschappen te doen voor de mensen die er niet tegen kunnen.
25. Openingszin: "Hoe dronken was je precies gisterennacht?"
26. Schrijf de definitie van een willekeurig gekozen woord.
27. Op het eerste gezicht was het willekeurige vorm, iets dat gemakkelijk kon doorgaan als een speling van het licht. Op het tweede gezicht was het zoveel meer.
28. De gevangengenomen prinses is eigenlijk de slechterik.
29. Bouw een wereld in slechts acht zinnen.
30. Openingszin: "Ik wenste dat ik nog steeds pijn kon voelen."
JE LEEST
schrijftips met Nette
RandomZit je met je handen in je haar omdat je niet weet hoe je verder moet met je verhaal? Twijfel je over de grammatica en spelling die je hanteert? Of wil je gewoon je schrijfkwaliteiten beter ontwikkelen? Kijk dan niet verder, want Nette komt je te hu...