proeflezer

289 35 19
                                    

Hier ga ik heel kort over zijn. 

Mensen, proeflezers zijn geweldig. Ik mag dan een lerarendiploma Nederlands op zak hebben, over mijn eigen fouten (en zeker op de laptop) blijf ik heen lezen. Proeflezers wijzen je hier op en ze zijn ook geweldig om gaten in je verhaal te vinden. Jij mag de plotse ommezwaai in je personage misschien volledig begrijpen, maar je lezers niet altijd. Een proeflezer kan je hier op wijzen.

Oké, goed. Proeflezers zoeken dus. Waar vind je die? 

Je beste vriendin is niet altijd aangeraden, zeker niet als je weet dat jij beter in Nederlands bent dan zij is (sorry). Zoek iemand die beter is dan jij (hoe eng het ook klinkt). Hier op Wattpad zitten heel wat goede schrijvers verstopt (persoonlijk gebruik ik PaperWorlds96 om mijn recensies na te lezen - mijn romantische verhalen laat ik om de zoveel tijd nalezen door mijn beste vriendin die een master Taal&Letterkunde op zak heeft, die vooral inhoudelijk kijkt). Je kan altijd een berichtje sturen naar een persoon die je bewondert en waarvan je denkt; die kan mij misschien wel helpen. Veel mensen zijn, mits ze de tijd hebben, echt wel toe tot bereid en je leert ook van hen! 

Lees zelf ook je verhaal een paar keer na en vraag ook hulp aan je lezers: zij komen de fouten ook tegen en de meesten onder hen zijn ook mondig genoeg om het op te merken. 

Hoe doet Nette het? Een stappenplan van "De Overgave"-trilogie.

1. Ik schrijf het hoofdstuk. Ik laat het een nachtje sudderen.

2. Als ik verder ga met het volgende hoofdstuk, kijk ik het vorige vluchtig na. Af en toe pas ik nog dingen aan, omdat het anders niet lekker loopt. (Nee, Gael, je hebt vorig hoofdstuk al zuurstokroze pumps gedragen, nu gaan we weer terug naar zwarte hakken). 

3. Ik print het eerste hoofdstuk uit voor mijn moeder en grootmoeder, die het nalezen. Voordat ik het hoofdstuk naar mijn grootmoeder ga brengen, zie ik op papier de fouten en duid ze aan (echt waar, zodra het is afgedrukt, zie ik zoveel fouten. Geldt ook voor papers en thesissen.)

4. Ik stuur het volledige PDF-bestand door naar mijn beste vriendin en vraag haar of bepaalde dingen duidelijk zijn: is het gedrag van Gael normaal voor haar doen? Komt alles logisch over? Zijn de 'smut'-scènes een beetje realistisch geschreven? Zijn er bepaalde gaten in het plot waar ik overheen heb gelezen? Nadat ik haar commentaar heb gekregen, breng ik de verbeteringen aan.

5. Een paar dagen (of weken of maanden) zet ik het hoofdstuk op Wattpad, nadat ik een paar hoofdstukken verder ben zodat ik zeker ben dat ik niet meer aan een hoofdstuk ga rommelen (bijvoorbeeld om een kleinere verhaallijn aan te passen). Ik kijk het dan nog een keertje na en publiceer het.

6. De trouwe lezers lezen het onmiddellijk en de meesten daarvan laten een reactie na als ik een spelfout of een grammaticafout heb laten staan. Ik bedank hen (want hé, ze zijn zo lief om het aan te duiden!) en pas het aan.

Natuurlijk is bovenstaand stappenplan erg uitgebreid. Voor mijn recensies ben ik een stuk simpeler: ik schrijf mijn recensie en stuur die bijna gelijk door naar Tim, die hem binnen de 48u (ik heb geluk met Tim) verbetert. Ik neem zijn verbeteringen over en hopla, ik zet het hier op Wattpad. Nogmaals bedankt, Tim!


Wat moet je zeker onthouden?

- proeflezers zijn helden

- zelf nalezen kan nooit kwaad




schrijftips met NetteWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu