lezers krijgen

573 49 177
                                    

Niemand zal het toegeven, maar we willen het allemaal wel: meer lezers krijgen. Het is best menselijk: je post je verhaal hier zodat mensen het gaan lezen. 

Disclaimer: ik garandeer geen succes. Soms lukt het, soms lukt het ook niet. Ik ben ook niet iemand die gaat beweren dat ze een beginnende schrijver is, maar ik ben ook geen Wattpad-bekendheid. Ik wil hier gewoon mijn tips delen die mij hebben geholpen zonder over te komen als een inhalige haai. 

Oké, het eerste wat je moet doen, is zorgen voor een duidelijke werktitel

Deze afbeelding leeft onze inhoudsrichtlijnen niet na. Verwijder de afbeelding of upload een andere om verder te gaan met publiceren.

Oké, het eerste wat je moet doen, is zorgen voor een duidelijke werktitel. Veel Nederlandse lezers hebben een pest aan een Engelstalige titel bij een Nederlandstalig verhaal, anderen vinden het dan weer een must. Kijk wie jouw "doelpubliek" is en vis uit wat zij willen zien. Je titel mag niet te ingewikkeld zijn (dan moeten mensen het verhaal aanklikken terwijl ze niet zeker zijn of ze het wel willen lezen en meestal doen ze dat niet). Als je prijzen hebt gewonnen of je verhaal doet mee aan een wedstrijd, vermeld dat! Veel mensen klikken al sneller op een verhaal waarbij staat "Verhaal X - Netties2016". Het zorgt voor een zekere "kwaliteit", waardoor lezers er sneller van overtuigd zijn dat je verhaal "beter" is dan de rest. 

Zorg daarnaast ook voor een aantrekkelijke cover. Als je een beetje handig bent met Photoshop of Paint (als dat nog bestaat - ik hoor verontrustend nieuws), is de kat in het bakkie. Zorg voor een afbeelding die aantrekkelijk is, een mooi lettertype en een filtertje erover. Tadaa! Oké, het is niet zo eenvoudig en als je het wat mooier wilt hebben dan een prentje van Google, klop aan bij een covershop. Er zijn genoeg mensen hier die kunnen toveren met Photoshop (ik heb zelf een aparte leeslijst met enkel covershops) en die meer dan bereid zijn om je te helpen. 

Goed, we hebben een titel en een cover, je lezer heeft aangeklikt! Joepie! *geeft permissie om een vreugdedansje te doen* 

Het eerste dat je lezer ziet, is die korte inhoud. Zorg dat die aantrekkelijk is en de lezer nieuwsgierig maakt. Als je een goed stukje uit het verhaal (soort van teaser) laat lezen, weet de lezer meteen wat je stijl is. Pas op: die techniek kan ook averechts werken. Meestal klik ik verhalen waarvan de korte inhoud begint met een dialoogje dat bol staat van a) geen hoofdletters, b) spelfouten, c) verkeerde leestekens, d) ineenkrimpende zinnen zoals "kom hier dat ik je kus" - "nee" - "niemand zegt nee tegen mij" e) een combinatie van a, b, c en d, gewoon weg. Dus wees zeker dat het aantrekkelijk is en alsjeblieft, kijk het na op spelfouten.

Andere dingen die je in een korte inhoud kunt proppen: een beknopte korte inhoud die je in het eerste hoofdstuk iets uitgebreider uitwerkt of een mooie quote. Experimenteer er een beetje mee. Oh, hou ook de rangschikking in de gaten: vermeld altijd onderaan wat de hoogste plaats is geweest van je verhaal - daarop beoordelen ook heel veel lezers. Als je ooit eerste plaats hebt gehaald, zet het dan bovenaan, zodat je lezers dat meteen zien. 

Als het die korte inhoud je lezer heeft kunnen bekoren, gaat je lezer verder met het eerste hoofdstuk. Meestal doe ik persoonlijk altijd even een voorwoord, waar ik de korte inhoud nog een keer herhaal (maar dan in andere woorden), nog even een quote van een personage of iets dat betrekking heeft met de inhoud, mijn disclaimer en opmerkingen. Vooral die opmerkingen zijn belangrijk: geef uitleg (wanneer je update, waar het verhaal zich eventueel afspeelt, of je werkt met flashbacks, of je lezers feedback en kritiek mogen geven, dat reacties en stemmen altijd welkom zijn  ...)

Probeer in dat eerste hoofdstuk ook aandacht te besteden aan je lay-out. Het moet visueel ook aantrekkelijk zijn. Om dit goed te kunnen doen (en niet te worden beschuldigd van copy-catting), kijk een beetje rond bij de verhalen die jij wel mooi in elkaar vindt zitten en probeer uit wat bij jou past. Test een beetje uit hoe jij het kunt doen - neem nooit zomaar iets klakkeloos over. Probeer er altijd je eigen draai aan te geven, het je eigen te maken. Ik weet, het is oppervlakkig, maar het zorgt er wel voor dat mensen willen verder lezen. Rommelige verhalen zien er onprofessioneel uit en veel lezers haken af. 

Begin ook met je verhaal. Sommige mensen doen ook nog een epigraaf (het mooie woord voor een opschrift), een afspeellijst, een introductie van hun personages, FAQ's. Ik doe dat een apart document, maar dat moet je zelf weten - waar jij je het beste bij voelt. 

Hou vaste uploaddagen aan. In het begin geloofde ik daar ook niet in (met "Andrea" had ik geluk dat het vanzelf werd opgepikt - hoe het komt, geen idee), maar het helpt echt veel. Als je zegt: op zaterdag en woensdag verschijnt er een hoofdstuk en je doet dat dan ook, gaan veel vaste lezers ook op die dagen automatisch een kijkje nemen op je profiel - of het gewoon in hun bibliotheek zetten. Hoe meer vaste lezers je aan je kunt binden, hoe beter, want dat zijn de mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in je verhaal en die laten ook reacties na.

Over reacties gesproken, reageer op je lezers! Het heeft geen zin om mensen af te katten die een dt-fout aanwijzen (tenzij je in het begin duidelijk hebt aangegeven dat je dat niet wilt), want ze proberen je te helpen. Hoe meer je reageert, hoe sterker je band wordt met de lezers. Vergeet nooit: jij bent één van hen. Je bent niet superieur of zo, jij bent hen dankbaar dat ze je verhaal willen lezen. Als ik als lezer reageer en ik heb het gevoel dat mijn reactie gewaardeerd wordt, ga je dat automatisch meer doen - omdat je weet dat de schrijver je serieus neemt. 

Iets dat ik ook heb geleerd, is door onderaan je hoofdstuk altijd een paar korte vraagjes te stellen: wat vonden jullie van gebeurtenis X? Wat denken jullie dat er nog gaat gebeuren? Nog zoveel hoofdstukjes! Spreek je lezers aan. Opgepast: sommige lezers vinden dit irritant, dus probeer een evenwicht te zoeken. Ik doe het persoonlijk wel (en ik pas het lettertype aan, dus mensen die het irritant vinden, weten meteen wanneer ik eraan kom met mijn vraagjes en kunnen het overslaan). Een gulden middenweg zoeken. De meeste lezers reageren wel op die vraagjes en hebben dan ook het gevoel dat je oprecht in hun mening geïnteresseerd bent - helemaal als je naar hun mening luistert! 

Tenslotte: zorg dat de kwaliteit van je verhaal een beetje in orde is. Een verhaal dat er esthetisch heel erg mooi uitziet, maar vol met spelfouten staat of dat nergens over gaat, zal niet veel lezers sprokkelen. 


Wat moet je zeker onthouden?

- zorg voor een goede titel en een aantrekkelijke cover

- zorg dat de korte inhoud (of blurb) de lezer nieuwsgierig maakt

- begin niet meteen met je verhaal, maar maak een voorwoord met extra uitleg

- verzorg de lay-out van je verhaal

- reageer op reacties en praat met je lezers

- hou vaste uploaddagen aan




schrijftips met NetteWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu