BAB 28

14.6K 231 3
                                    

Aini memanjatkan kesyukuran apabila menerima panggilan daripada sahabatnya sebentar tadi. Walaupun suara Mia kedengaran agak sedikit serak seperti baru lepas menangis, sekurang-kurangnya dia tahu sahabatnya dalam keadaan selamat. Dia tersenyum apabila panggilan sudah ditamatkan. Mia sempat berpesan kepadanya supaya menjaga diri dan tidak merindukannya sepanjang ketiadaannya di rumah. Bila ditanya, Mia tidak pula menyatakan di mana tempat percutiaannya. Seperti kelam kabut sahaja Mia mahu menutup panggilan. Mungkin ada sesuatu yang ingin dilakukan olehnya. Aini hanya berdoa supaya Mia di bawah jagaan Allah. 

'Rehatlah Mia. Aku tahu kau kuat. Ambillah seberapa banyak mana masa yang kau mahukan asalkan kau kembali pulih seperti sedia kala'

Aini termenung panjang apabila mengenangkan zaman persekolahannya bersama Mia. Dia rindukan Mia yang periang dan banyak celoteh seperti dahulu, yang sangat suka menyakat orang malah suka membuat loya buruknya. Mia seorang pelajar yang sangat cemerlang dan sangat suka bersaing. Mia adalah salah satu pelajar yang diketegorikan mempunyai paras rupa yang cantik semasa dibangku sekolah. Aini masih ingat, ramai lelaki cuba untuk memikat dan mendekati Mia, namun ditolak baik oleh sahabatnya itu. Katanya, dia mahu memberikan sepenuh perhatian dalam pelajarannya. Mia seorang yang sangat bersopan santun dan pandai membawa diri.

Aini terkejut apabila bahunya disentuh orang. Dia menepuk dahi apabila menyedari Azman masih bersamanya. 'Jauh betul aku berangan'

"Sorry doktor. Terlupa doktor ada sebelah saya" Aini tersenyum sekadar menutup malunya. Azman tergelak kecil. Comel. Detik hatinya.

"By the way, Mia call tadi. Alhamdulillah dia okay. Katanya, dia ambil cuti panjang untuk tenangkan fikiran dia. Tak ada pula cakap sampai bila dan dekat mana tempat dia bercuti. Taknak saya kacaulah tu" Aini tergelak kecil.

"Dia call tak nak saya risau. Harap-harap Mia akan okay macam dulu-dulu kan doktor?" Aini berceloteh panjang. Azman hanya mengangguk. Hanya mendengar tanpa membalas apa-apa. Sedari dari tadi, Azman hanya memerhati Aini tanpa berkelip. Seperti melihat bidadari syurga sahaja. Azman tersenyum lagi.

"Saya ambil cuti half day. Jom teman saya makan lepas tu kita pergi tengok movie nak?" Azman memancing minat Aini. Azman memandang Aini lama. Aini masih dalam dunianya sendiri. Mungkin masih memikirkan tentang sahabatnya itu. Azman juga mendiamkan diri sambil tangannya lincah menekan keypad telefon bimbitnya, memberitahu pekerjanya bahawa dia mengambil cuti setengah hari untuk hari ini. Dia mahu habiskan masa bersama-sama Aini dan berhajat mahu membawa Aini berjalan-jalan, sekadar untuk menenangkan fikiran. Kalau bernasib baik, bolehlah dia mengenal hati budi Aini dengan lebih dekat lagi. Alunan musik radio menjadi peneman mereka berdua. Keadaan masih sunyi seperti tadi. 

"Doktor tunggu apa? Jom balik?" Aini memecah kesunyian. Memandang Azman disebelah yang sibuk dengan telefon bimbitnya.

"Saya tanya Aini tadi, jom teman saya pergi makan? Saya lapar" Azman memegang perut sambil mulutnya menjebik seperti anak kecil mahukan perhatian. Aini tergelak kuat. Kelakar dengan ekspresi muka Azman, sampai terkeluar air matanya kerana terlalu banyak gelak. Dia mengelap air matanya yang keluar sambil kepalanya dianggukkan menandakan dia setuju dengan permintaan Azman.

"By the way, saya dah belikan kita tiket movie. So lepas makan kita pergi tengok wayang okay? No excuses. Saya nak kidnap Aini harini" Azman menyambung sebelum kakinya menekan pedal minyak. Aini mengerlung matanya. Tidak sedar tangannya sudah mencubit peha Azman. Azman mengaduh dan tergelak besar.

"Tak aci, bukan nak bagitahu saya dulu" Aini sudah memalingkan badannya memandang Azman, meminta kepastian.

"Saya dah cakap dah kat Aini tadi. Saya amik cuti half day. Aini senyap je tanda setujulah kan" Azman masih memandang ke depan. Sesekali dia mengerling ke arah Aini yang masih memandangnya. Senyumnya dilebarkan.

"Okay satu syarat" Azman mengangkat keningnya apabila Aini membuka mulut. 'Ah sudah'

"Let me treat you our lunch okay?"  Ayat Aini membuat Azman menghembus nafas lega. Azman mengangguk tanda setuju dengan permintaan itu. Satu perasaan aneh mula bertapak dalam hatinya. Dia rasa disayangi, dikasihi apabila bersama wanita itu. Sebetulnya dia sangat selesa apabila wanita itu berada di sampingnya. Di fasa pekenalan itu biarlah dia rasa kemanisan berkenalan. Dia tidak mahu merosakkan persahabatan yang dibina bersama Aini hanya kerana dirinya yang tergopoh-gapah.

MIA QALISHA (ON GOING/EDIT)Where stories live. Discover now