3 puluh 3

1.5K 210 72
                                    

"Papa, bukakan. Mintae nak makan." Mintae menghulur buah delima ke arah Taehyung.

Taehyung ambil lalu mengopak buah tersebut.

"Wahhh!! Sedapnya!" Aera tergamam.

"Makan elok-elok." Pesan Taehyung.

"Elok pula anak-anak tak takut dengan alam semula jadi." Tuan Shin senyum.

"Mintae dengan Aera biasa main dekat hutan. Tu yang tak takut tu." Taehyung duduk disebelah bapa mertuanya.

"Hutan? Kamu ajar jadi tarzan ke?" Tuan Shin pelik.

"Taklah. Macam ni, Tae ada buka resort dekat hutan. Hutan tu memang atas nama Tae. Aera suruh buka resort. Hutan jagaan. Jadi, kami biasa lepaskan anak-anak main dalam tu. Biar dia teroka sikit." Taehyung terang.

"Baguslah. Biasanya, orang kaya ni. Taknak lansung pegang daun." Perli Tuan Shin.

"Syukurnya kami bukan macam tu." Taehyung senyum.

"Papa, ada katak!! Katak hijau!!" Jerit Mintae.

"Yeke? Mana?" Taehyung menuju ke arah anaknya.

"Alolo, comelnya." Taehyung senyum.

Dia memandang kawasan lopak air yang ada telur katak.

"Mintae. Sini sekejap." Panggil Taehyung.

"Itu apa?" Soal Taehyung.

"Telur katak." Jawab Mintae.

"Cuba pegang."

Dengan berani Mintae memegang telur katak itu.

"Lembikkan?" Taehyung senyum. Mintae senyum teruja.

"Cuba bau."

"Uwerrrkk!! Papaaaa!!" Mintae merenjis tangannya.

"Busuknyaa!!" Mintae terus memeluk Taehyung dengan wajah jijiknya.

"Hahahaha!! Jahat papa kamu ni!" Ketawa Tuan Shin.

"Atuk, marah papa!" Mintae berlari ke arah Tuan Shin lalu memeluk erat.

Tuan Shin terharu.

"Tercapai juga aku ni nak ada cucu." Senyum Tuan Shin sambil memeluk Mintae.

"Adik kamu mana?" Soal Tuan Shin.

"Tu. Dengan pakwe dia." Taehyung menjeling Aera yang seronok meluang masa dengan Jungkook.

Cemburu bukan main lagi si Taehyung melihat anaknya cepat lupa dengan dirinya bila nampak Jungkook.

"Rapat betul si bertuah tu dengan Jungkook." Taehyung muncung.

"Cemburu gedik!" Tuan Shin mencampak sarung tangan ke muka Taehyung.

"Appa!" Gedik Taehyung.

"Ya Tuhan. Apa masalah dia ni." Ketawa Tuan Shin.

"Appa, Tae." Aera muncul.

"Ouh, sayang!" Teruja Taehyung.

"Ya Tuhan. Comotnyaaa!!!! Anak beranak, bapa mertua, sama je!" Aemi rimas.

"Noona?" Jungkook senyum.

"Dia ni pun! Lagi comot! Apahal Aera muka berlumpur ni! Korang main lumpur ea?" Aemi sudah bercekak pinggang.

"Nede (manada). Adik atuh(jatuh) pushh! Pastu, muka adik pekkk, ene (kena) umpur(lumpur)." Laju Aera bercerita.

"Pastu, papa lap muka adik. Ddungkook (Jungkook) oppa chelet umpur agi (lumpur lagi)." Sengeh Aera.

"Haih. Ni, omma dah siap masak. Jom makan. Jungkook pun. Jom sekali." Pelawa Aemi.

"Haah, Kook. Jom makan. Dah lama kau tak makan dengan Pak Shin." Tuan Shin bangun dari duduknya.

"Okay, Pak Shin dah bagi greenlight!" Jungkook teruja.

[complete] save | taehyungWhere stories live. Discover now