Bab 1

76 3 0
                                    

Esak tangis ibu kedengaran di seluruh ruang itu. Aku menekup telinga.

"Abang, Fah minta ampun bang. Jangan la buat Fah macam ni." Rayu ibu berkali-kali.

Abah mengerling tajam ke arah ibu.

"Abang.. Please bang,, I am so sorry. Jangan buat Fah macam ni abang..Kesian anak kita nanti." Rayu ibu lagi.

Kali ini, abah mengerling hairan ke arah ku.

"Apa kena dengan ibu kamu ni Shah??" Soal abah.

Aku sekadar menjongket bahu. Tangan aku turunkan dari menekup telinga.

"Abanggg....." Panggil ibu, kali ini dengan mimik wajah yang sengaja di sedihkan.

Laaa....ibu aku ni, agak la kalau ye pun kemarukkan drama tadi tu...sampai terbawak bawak ke alam realiti.

"Fah, dah-dah la dengan lakonan awak tu. Ni yang awak sebok berlakon bagai dengan saya ni, makan malam dah sediakan ke belom?" Ujar abah mengingatkan.

"Belom lagi tu bah. Tadi Shah jenguk dapur,sepatah haram, batang hidung lauk-pauk semua tu pun belom nampak lagi." Ada ke batang hidung lauk-pauk??? arghhh...lantak aku, cerita aku! Bahhahahahha.

Ibu menjeling ku tajam. Aku sengih. Ni kejap lagi nak bagi sedas la ni kat muka aku.

"Malam ni, anak dara kesayangan awak ni yang masak. She will cook tonight. Cause I'm tired of all the drama. Sekarang saya nak rehat. Harap maklum!" Kemudian dia berlalu ke bilik. Huihhh!! Boleh tahan speaking ibu aku!

Siap suruh aku masak lagi tu...... Zzttt! (bunyi CD rosak) Ah sudah! Aku yang kena.

Aku pandang abah yang semestinya tengah pandang aku.

"Ibu sedih sangat rasanya lepas tengok drama melayu tah apa namanya tadi tu. Malam ni, Shah masak eh?" Ujar abah lembut.

Aku melopong. Adakah aku silap parents?..Diorang ni bukannya tak tahu 'kerapatan' aku dengan dapur macam mana. Apatah lagi mende masak² bagai tu!

"Bah,Shah bukannya tak nak masak. Tapi Shah tak reti bah. Kalau abah nak Shah belah kayu balak kat belakang tu,,Shah on je. Tapi kalau abah nak Shah berperang dengan pisau,dengan garam aji semua tu...wuuuu. I am so sorry. Shah tak reti, bah."

Jelasku panjang lebar. Gila tak panjang, disuruh masak tu!! Siap dengan ayat bantuan lagi.

Abah senyum senget. Eh, dah kenapa?

"Malam ni juga, abah ajar Shah masak." Dengan yakin nya abah berkata begitu.

Aku garu kepala yang tidak gatal.

"Errr, bukan Shah nak hancurkan harapan abah, tapi... bukan abah pun tak reti masak ke?"

Krik krik

Abah terdiam. Aku pun terdiam.

Aku tengok abah, abah tengok aku balik.

Tiba-tiba, abah berdiri.

"Eh, abah nak pi mana?"

"Bangunkan ibu. Suruh dia masak." Dan dia pun berlalu ke dalam bilik.

Aku pula terkebil-kebil sendirian kat ruang tamu.

Bosan.

Satu perkataan, lima huruf. Cukup padat dan singkat. Dan cukup membuatkan masa aku terbuang dengan kebosanan yang melanda bagai nak gila. Entah apa aku merapu ni.

Baby, im dancing in the dark..
with you between my arm.
Barefoot on th-

Satu panggilan masuk. Butang hijau aku seret ke tengah skrin.

BestfriendWhere stories live. Discover now