Nowadays
"Tell me the truth. Kau kenal aku kan?" Itu soalan pertama yang keluar dari bibirku sebaik sahaja punggung dilabuhkan.
Keadaan yang agak tenang disekeliling tidak mematahkan segala persoalan di mindaku.
Sir yang kini duduk di bangku berdepan denganku, menatap wajahku lama sebelum bersuara.
"Shahirah Natasha Aiman. My best buddy ever."
Ha?
"Best.... What?" Aku silap dengar ke apa ni?
"Best buddy. Kita best buddy sebelum ni. Dan mungkin...lebih dari itu?" Mata kami bertentang.
"You do know what I want to know. Can you tell me? In details." Suaraku mengendur. Am I ready?
"You sure you ready enough? Cause you seems.....scared." Ayat yang keluar dari bibirnya membuatkan aku terpempan hebat. Ketara sangat ka?
Tapi,
"I'm not scared. I am ready. So tell me. Tell me everything that I need to know about me." The curiosity is killing me right now. Aku nak tahu memori apa yang aku hilang.
Sir diam sambil mata masih menatapku kejap. Mungkin ingin memastikan bahawa aku benar-benar bersedia. Oh gosh! Don't he know that his action make me feel more scared?
Aku takut, aku tak dapat terima benda yang ingin dia sampaikan.
Setelah berdiam diri agak lama, Sir bersuara.
"We both were bestfriend. Aku ada kau, dan kau ada aku. Kita dah macam isi dengan kuku. We always together. We knew each other better than anyone else. There was a time when you wanted to ran away from ibu, sebab tak nak belajar masak, and you came to my house... Like you always did. You slept in my bedroom, kadang lepak kat kantin sama-sama, lepas balik sekolah pula we went to Chillax Cafe, kau tomboy masa tu. Rambut boy cut habis. Sekali pandang, orang lain akan ingat kau lelaki, and.. the funny part was, even if you'd dressed or looked like a boy, mama would scolded us if she saw we hugging. Sampaikan, dia ugut nak kahwinkan kita dua if we did it again." Sir tersenyum kecil seraya berkata demikian. Bagaikan sedang merindui zaman-zaman dahulu. Or maybe he is?
I don't know. I don't read mind.
"Then why did I cannot remember you? Our memories.. And everything about you." Aku menyoal lagi. If he was really my bestfriend, then kemana perginya semua memori pasal dia? I mean, if we were that closed then why can't I felt anything when I met him on the first day in the lift before?
Atau, aku yang belum nampak? Sebab aku tak ambil kisah pun pasal memori yang hilang sebelum ni.
I did remembered our old house at Kuala Lumpur when I woke up five years ago. My childhood memories is also in here. In my head.
Kalau aku tak fikir dan rasa apa yang hati aku rasa, it would be like nothing was missing on the first place.
But, for some reason...I kind of felt that there was something missing in my life from the moment I opened my eyes.
Dua tahun aku cuba mencari jawapan tapi hampa. I couldn't get my answer. Dah berkali-kali juga aku cuba bertanya kepada ibu dan abah. Dan jawapan mereka tetap sama.
- "Shah, jangan fikir banyak-banyak. Shah tahu kan Shah baru je okay? Minda manusia pun perlukan rehat, sayang. Lagipun, takde apa-apa yang hilang dari memori Shah. Ish budak ni. Berangan novel betul." Was what my parents always said. 'Takde apa-apa yang hilang'
Dan disebabkan itulah, aku jadi agak putus asa ingin mencari memori yang aku pasti dah hilang. Kenapa yakin sangat?
Well, let's just say....woman instinct.
YOU ARE READING
Bestfriend
Teen FictionHarris Naufal.....A gay? Dia sendiri pun tak sangka yang dia tu gay. Rahsia tu satu orang je yang tahu. Tak lain tak bukan, sahabat paling rapatnya sejak kecil. Shah. Atau nama panjang sikit. Shahira Natasha. Nama secantik puan punya badan. Tapi sa...