Hoofdstuk 3

272 14 4
                                    

"Ik doe dit allemaal voor jou." herhaalt Evert. "Allemaal duidt op meerdere slachtoffers." Fenna zucht. "Shit."

"Niemand buiten deze kamer hoeft dit te weten." beslist Van Zijverden. "Niet alleen wekken we daarmee onnodige paniek, we verliezen bovendien ook het vertrouwen in de recherche. Begrepen?" Vier hoofden knikken bevestigend. "Bram, ik wil dat je uitzoekt of erbij een eerder misdrijf in Nederland zo'n bericht is achtergelaten. Daarna wil ik dat je je verdiept in het leven van ons slachtoffer. Ik wil alles weten. Evert, vraag de dossiers van Fenna's afgeronde zaken op. Zoek naar iemand die misschien een wrok koestert."

"Uhhmm." onderbreekt Fenna. "Daar zit misschien een probleem." De ogen die eerst op hun leidinggevende gericht waren, richten zich nu op haar. "Ik ben het afgelopen jaar betrokken geweest in een undercoveroperatie. Al die dossiers zijn vertrouwelijk."

"Wat als we het OM vertellen dat je leven misschien op het spel staat?" vraagt Bram zich hard op af. "Ik denk niet dat ze daar iets om geven. Niet als met het vrijgeven van die documenten meer levens op het spel komen te staan." antwoordt Fenna. "We kunnen trouwens ook niet met zekerheid zeggen dat Fenna's leven op het spel staat." constateert Liselotte.

"Dat klopt." bevestigt Bram. "Soms moet je een beetje overdrijven om te krijgen wat je wil." "Richt je dan maar op de dossiers die je wel aan kan, Evert." eist Van Zijverden de aandacht weer op. "Ik zal het OM bellen om te kijken wat ik kan doen. Fenna, maak een lijst. Een lijst van mensen die je misschien haten; op persoonlijk gebied. Daarna breid je de lijst uit met zaken die Evert vindt. Help hem als je klaar bent met je lijstje; dat geldt ook voor jou Bram. Liselotte, je weet wat je moet doen." Liselotte knikt bevestigend. "Aan het werk mensen."

Dat hoeft Van Zijverden niet twee keer te zeggen. Binnen no time hebben de drie rechereurs de ruimte verlaten. "Beste slachtoffer ever." mompelt Bram na nog geen kwartier achter zijn laptop gezeten te hebben.

Fenna trekt een wenkbrauw op. "Wát zei je?" lacht ze. "Deze man, Liam Peeters, zette letterlijk alles op social media. Dat scheelt me zeeën van tijd." legt Bram uit. "Zet tegenwoordig niet iedereen alles online?" merkt Evert op.

"Niet zoals ons slachtoffer, moet je horen." Bram schraapt zijn keel. "Vorige week om half 8 's morgens: 'Vandaag een belangrijke meeting met een potentiële klant #nervousbutexcited.' Die zelfde dag rond lunch tijd. 'Uitlunchen met collega's om de goede afloop van de meeting van vanmorgen te vieren." Die avond rond een uur of zeven: 'Geen zin om te koken, ga Chinees halen bij het tentje op de hoek.' Dit zijn drie van de vijftien posts die op die dag online zijn gezet. Onder andere deze rond drie uur: Even koffiepauze en daarna weer aan de bak.' Moet ik doorgaan?"

"Nee, we snappen het." antwoordt Evert, voordat Fenna iets kan zeggen. "Heb je behalve deze ontzettend interessante berichten ook iets bruikbaars gevonden?" vraagt Fenna.

Bram haalt zijn schouders op. "Misschien. Het laatste bericht dat online ging, is van gisteren. 'Another day, another meeting. Ik hoop dat ook deze klant met ons in zee gaat.' Als dit bericht vlak voor zijn dood is geplaatst..."

"Dan is die klant misschien degene die we zoeken." vult Fenna aan.

Voor jouWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu