Sejak Nilam sedar dari koma,dia sering menghabiskan masanya dengan merenung ke luar tingkap wadnya.Otaknya semakin lama semakin kusut memikirkan masalah yang dihadapinya.Luka kehilangan anak yang masih belum terubat dan sekarang dia kemungkinan besar akan kehilangan kasih sayang seorang suami yang dia cintai.
Dia tidak tahu dengan siapa dia ingin meluahkan rasa sedih dan kehilangan yang dialami.Dia tidak mempunyai bahu untuk dia menangis.Suami?Dia sendiri tidak tahu apa kesudahan jodoh mereka.
Hairul kini bukan lagi Hairul yang dulu.Yang ambil berat tentangnya.Yang sering memberi semangat kepadanya.Kini Hairul tidak lagi disisinya.Nilam mendapat tahu yang Hairul sering menghabiskan masa dengan Batrisya.
Betapa pedih hatinya apabila Puan Sri Khatijah menunjukkan gambar mesra Hairul dengan Batrisya.Nilam hanya mampu tabahkan hatinya untuk menghadapi semua dugaan yang ditanggungnya kini.
Ketika Nilam ingin merehatkan badannya di katil,Nilam terkejut melihat Hairul yang sedang duduk di sofa sambil melihat telefon pintarnya.
"Dah berapa lama awak dah sampai?Tak busy ke sampai nak lawat saya kat sini?" Tanya Nilam.
"Lamalah juga.Ikutkan hati aku malas aku nak datang.Bosan tengok kau termenung tiap tiap hari.Entah jantan mana yang lalu pun aku tak tahulah sampai kau renung kat tingkap tu sampai boleh pecahlah tingkap tu." Tembak Hairul tanpa memikirkan perasaan isterinya.
Nilam memdiam diri setelah mendengar jawapan dari mulut Hairul.Dia tidak tahu apa salahnya sampai Hairul membencinya kini.
"Kau dengar tak aku cakap ni?Ke dah pekak?" Pedas ayat yang keluar dari mulut hairul.
Nilam masih membatukan diri.Dia malas bertekak dengan Hairul.Setiap hari ada saja isu yang dia hendak gaduhkan.
Sampai benda kecil pun boleh dibesarkan.Melihat Nilam membatukan diri,perasaan Hairul membahang.Tanpa berfikir panjang,Hairul menarik rambut Nilam.
"Aku paling pantang bila aku cakap orang tak jawab.Kau nak tunjuk hebat ke hah?Nak tunjuk kurang ajar?" Kata Hairul sambil mencengkam wajah Nilam.
Nilam menahan perit tapi dia tetap tidak menjawab.
"Kau ni memang kurang ajar kan?Sepatutnya kau yang mati bukannya anak aku.Kau tahu tak kau tu tak layak nak bersedih atas kepergiaan anak aku.Sebab apa?"Kata kata Hairul jeda sebentar sebelum menyambung semula.
"Sebab kau ni pembunuh.Kau punca anak aku tinggalkan aku dan tak sempat nak nikmati keindahan bumi ni.Semua yang berlaku adalah salah kau."Kata Hairul seumpama belati yang menyiat hati Nilam selumat lumatnya.Walaupun kata-kata itu sering meniti bibir Hairul sejak Nilam sedar dari koma,namun kata-kata itu masih mampu mendarahkan kembali luka itu.
Air mata Nilam gugur membasahkan pipinya setelah Hairul melangkah keluar dari wadnya.
'Ya allah,kau tabahkan hati ini.Kau kuatkanlah hati ini.Kau berikanku kesabaran yang tinggi untuk menghadapi kata-kata pedih dari bibir suamiku.Ya allah,kau lembutkan hati suamiku dan kau kekalkan kasih sayangnya buatku selamanya.Meskipun nanti ku terpaksa berkongsi kasih suamiku dengan orang lain.Kau panjangkan jodoh kami berdua.Sesungguhnya aku tidak sanggup kehilangannya.'Doa Nilam di dalam hati.
____________________________________"Dari tadi I perasan muka You ni berkerut je.Ada masalah ke?Ke isteri You buat perangai lagi?"Tanya Batrisya.
Hairul diam membisu.Tiada bait perkataan yang terbit dari bibir Hairul.Sejak Nilam kemalangan,Hairul sering menghabiskan masanya dengan Batrisya.Masanya di pejabat juga berkurang.Kepalanya kian serabut memikirkan dugaan yang ditempuhnya.
"Kalau awak dah benci saya,awak ceraikan saya.Saya ni kan pembunuh anak awak.Untuk apa lagi awak nak simpan pembunuh macam saya.Lebih baik awak ceraikan saya dan awak boleh kahwin dengan kekasih tercinta awak.Saya tak kisah.Sebab apa?Sebab saya dah penat mengejar kasih sayang awak."Kata-kata Nilam sebelum dia melangkah keluar dari wad Nilam masih terngiang-ngiang di minda Hairul.
Dia tidak menyangka yang Nilam mampu mengucapkan kata-kata itu.
"You!!"Suara Batrisya memanggilnya menyedarkan dia dari terus dilamun.
"Kenapa?"Tanya Hairul kebingungan."I cakap dengan You sampai kering tekak I and You boleh tanya I kenapa?You ni duk fikir pasal perempuan tu lagi ka?Kalau You nak fikir pasal perempuan tu,lain kali jangan ajak I jumpa.Sakitkan hati I je."Bentak Batrisya.
Melihat Hairul yang tidak mengendahkan dirinya membuatkan api amarahnya makin marak.Dia lantas menolak kerusinya dengan kasar lalu bangun meninggalkan Hairul.
"Tak guna.Aku ingat bila anak kau dah tak dak.Kau tak fikir pasal perempuan tu.Rupanya tak de beza."Ujar hati kecil Batrisya.
Telefon bimbit Batrisya berdering.
"Assalamualaikum aunty."Ujar Batrisya lemah lembut menjawab panggilan tersebut.
"Waalaikumussalam.Isha ada mana?"Tanya Puan Sri Khatijah.
"Isha baru lepas jumpa Hairul.Kenapa aunty?"Jawabnya.
"Ouh.Ye ke?Macam mana hubungan Isha dengan Rul?Okey ke?"Bertubi-tubi soalan yang ditanya oleh Puan Sri Khatijah.Bukan apa dia seronok mendengar anaknya kembali berjumpa dengan Batrisya.
"Hmmm..Tak tahulah aunty.Isha rasa macam jumpa mayat hidup.Isha cakap dia buat tak tahu je.Fikir pasal perempuan tak guna tulah."Balas Batrisya.
"Perempuan tu dah tak de tempat dalam hidup Rul lagi.Rul akan ceraikan dia tak lama lagi.Hairul masih dengan dia sebab anak tu.Sekarang anak tu dah mati,aunty yakin dia akan ceraikan perempuan tu."Kata-kata Puan Sri Khatijah umpama minyak diesel yang menyimbah ke api yang marak.
Batrisya tersenyum sinis di hujung panggilan.Dia akan buat sampai Hairul setuju mengahwininya dan ceraikan perempuan tak guna tu.
Sorry lama tak update..sis bz keja..keep vote and comment..nnt sis free sis update lgi..tq
#NURNILAMQAISARA
#MOHDHAIRULISKANDAR
YOU ARE READING
STUPID LOVE
RomanceNUR NILAM QAISARA,seorang anak yatim piatu yang sering diuji dengan dugaan yg berat.Peristiwa hitam yang telah menyebabkan hidupnya menjadi terumbang ambing.Namun dia terus menjalani kehidupannya dengan berbekalkan kesabaran dan ketabahan. MOHD HAI...