Syarikat H.I Holdings mengadakan Hari Pekerja di Pulau Langkawi.Orang yang paling excited untuk menjejak kaki ke Pulau Langkawi ialah Nilam.Dia berasa teruja kerana umi pernah bercerita yang dia dilahirkan dan dibesarkan di Pulau Langkawi namun selepas ibu dan ayah meninggal akibat kemalangan,Nilam dibawa ke rumah pak ciknya.Namun apabila mendapati bahawa Nilam telah didera oleh isteri pak ciknya,Nilam dibawa ke Rumah Anak Yatim Cahaya Kasih.
Malam itu,dia mengemas barang yang hendak dibawanya esok.Setelah selesai,dia pun tidur.
Pagi itu,mereka bertolak ke Pulau Langkawi dengan kapal terbang selepas bersarapan.Nilam teruja apabila mereka tiba di Pulau Langkawi.Dia merasakan rindunya kepada ibu bapanya terubat sebaik sahaja menjejakkan kakinya di sini.
"Nilam sini sekejap." Perasaan teruja Nilam terus lenyap apabila Hairul memanggilnya dengan muka ketatnya.
'Mati mati aku ingat dia tak ikut.Haish,spoil mood aku nak happy happy.'Nilam melangkah walaupun hatinya berat untuk pergi ke Hairul.
"Ada apa bos panggil saya?"
Tanya Nilam.
"Jom ikut aku pergi makan jap."Kata Hairul.
Nilam membuat muka hairan apabila mendengar kata kata Hairul.Dia merasakan bosnya itu lain.Tidak pernah bosnya mengajaknya makan dan tidak meninggikan suara.
'Bos aku ni dah kenapa?Tiba tiba je cakap lemah lembut dan ajak makan.'
"Tak payahlah buat muka beruk hairan.Aku ajak makan je kut.Bukannya ajak buat benda tak senonoh."Kata Hairul.
"Mana ada.Macamlah bos pernah tengok beruk hairan.Jomlah saya teman bos makan."Kata Nilam akur dengan arahan bosnya.
Semasa makan,Nilam bercerita kenapa dia teruja untuk ke Pulau Langakawi setelah ditanya oleh Hairul.
Dia tidak berasa segan untuk berbual dengan Hairul.Ini kerana bosnya itu lain pada hari itu.
Selepas makan,mereka bertolak ke destinasi seterusnya.Hairul memilih Nilam untuk menaiki kereta kabel berasamanya.
Terdengar suara suara membisik tentang mereka.Nilam berasa segan namun Hairul dengan selambanya memegang tangannya dan membawanya menaiki kereta kabel.
Setelah selesai naik kereta kabel,skybrige berjaya menarik perhatian Hairul.Dia mengajak Nilam untuk melakukan skybrige.Namun Nilam menolak kerana dia takut.
Akhirnya Hairul melakukan seorang diri.Nilam hanya melihat Hairul.
Pada malam itu,mereka makan malam di cafe hotel bersama.Tiba-tiba telefon Nilam berbunyi,ada satu mesej masuk.Bos beruk.
Nilam..jom pergi pantai.Aku tunggu kau kat sana.Datang tau.Nilam.
Malaslah bos.Letih dah ni.Esok je la kita pergi.Bos beruk.
Ala..ada orang kata permandangan waktu malam cantik.Please.Nilam.
Yela..tapi kejap je ye.Saya dah penat.Selepas makan,Nilam pun pergi ke pantai yang berdekatan dengan hotel seperti yang dijanjikan.Kelihatan Hairul sedang menunggunya sambil memetik gitar.Nilam terpaku sebentar apabila mendengar Hairul menyanyikan lagu Ku hanya sayang padamu yang dinyanyikan oleh Aiman tino.
Benar ku hanya sayang padamu,
Bukannya takdirku untuk bersamamu,
Jika setiap langkahku ini,
Terhenti disini untuk selamanya,
Izinkanku pergi...Air mata jantan Hairul mengalir.Sumpah dia merindui Batrisya,penghuni hatinya.Nilam berasa simpati atas nasib yang diterima oleh Hairul.
"Lama bos tunggu saya?"
Sapa Nilam setelah melihat Hairul kembali ceria.
"Tak lama pun.Duduklah."
Kata Hairul sambil menepuk ruang di sebelahnya.
Nilam berasa segan untuk duduk disebelah Hairul.Namun setelah puas Hairul memaksanya,barulah Nilam duduk.
Mereka berbual bual kosong.Bunyi ombak dan angin menemani perbualan mereka dan membuat jiwa mereka tenang.
____________________________Nilam tersenyum apabila mengingati kenangan yang diciptanya dengan Hairul di Pulau Langkawi.Pelbagai aktiviti yang mereka lakukan berdua.Itu kali pertama kali dia berasa bahagia disamping Hairul.Dia harus akui yang sikap Hairul telah berubah.
"Opocot mak kau beruk."
Nilam melatah apabila disergah oleh Hairul.
"Mak aku bukan beruklah."
Kata Hairul lalu dia ketawa berdekah dekah apabila mengingati muka terkejut Nilam.Cute sangat.
"Ish,bos ni.Nak luruh jantung saya tahu tak?"Marah Nilam.
"Hahaha..Tak luruh jantung kau tu."Kata Hairul.
"Ada apa bos datang kat meja saya ni?Ada apa yang boleh saya tolong ke?"Tanya Nilam.
"Teman aku makan.Pastu jumpa client."Jawab Hairul.
"Okey,bos belanja."Kata Nilam.
Itu lah senario yang sering berlaku ketika dan setelah mereka pulang dari Pulau Langkawi.
Kini tidak ada lagi tengkingan,makian dan tinggi suara.Semua kelihatan sungguh bahagia.Sorry kalau bab ni lebih-lebih.Tpi Hairul dah okey.ini je ke pengakhirannya.Of course,no.Stay tuned..
#NURNILAMQAISARA
#MOHDHAIRULISKANDAR
YOU ARE READING
STUPID LOVE
RomanceNUR NILAM QAISARA,seorang anak yatim piatu yang sering diuji dengan dugaan yg berat.Peristiwa hitam yang telah menyebabkan hidupnya menjadi terumbang ambing.Namun dia terus menjalani kehidupannya dengan berbekalkan kesabaran dan ketabahan. MOHD HAI...