🌟 Mam nadzieję, że wszyscy przeczytali w całości poprzedni rozdział. Jeśli tak, ro przechodzimy do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach!
🌷 Witamina A
• Występowanie:
Mleko, żółtko jajka, ryby, brokuły, marchew, papryka, pomidor, brzoskwinie.
• Działanie:
Bierze udział prawie we wszystkich procesach naszego organizmu (mówi się, że nie bez powodu zaczyna witaminowy alfabet >.<). Wpływa na budowę silnych kości i zdrowych zębów, współgra z hormonem wzrostu, wzmacnia włosy i paznokcie. Chroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV. Przyspiesza przemianę materii. Wpływa na działanie układu nerwowego, wzroku. Pomaga w zwalczaniu infekcji. Zmniejsza ryzyko rozwinięcia się nowotworu.
• Niedobór:
Utrata apetytu, suchość skóry, wypadanie włosów, gorsze gojenie się ran, gęsia skórka (nie taka na chwilkę), kurza ślepota, utrata przejrzystości gałek ocznych (powstawanie żółtawych plamek Bitota), zmiany w układzie nerwowym, zahamowanie wzrostu.🌷 Witamina D
• Występowanie:
Powstaje z cholesterolu przy kontakcie skóry ze słońcem, (D3) ryby, żółtka jajek.
• Działanie:
Wpływa na zdrowie kości, zmniejsza ryzyko wielu chorób. Zwiększa odporność organizmu.
• Niedobór:
Krzywica i osteoporoza. Zwiększone ryzyko chorób serca, cukrzycy, nowotworów, demencji i chorób autoimmunologicznych.🌷 Witamina E
• Występowanie:
Orzechy, oleje roślinne, kukurydza, kwiat lipy, algi, zielono listne warzywa, ziarna.
• Działanie:
Chroni błony komórkowe, neutralizuje wolne rodniki uszkadzające komórki. chroni przed nowotworami, zawałami serca, czy udarami. Zmniejsza szkodliwe działanie LDL (złego cholesterolu), zapobiega tworzeniu się zakrzepów. Pomaga ograniczyć szkodliwe działanie tłustych posiłków na organizm. Przyspiesza gojenie ran, leczy trądzik, choroby włosów, skóry i paznokci.
• Niedobór:
zaburzenia neurologiczne, rogowacenie i gorsze gojenie się ran, skracanie czasu życia krwinek czerwonych.🌷 Witamina K
• Występowanie:
Warzywa zielono listne, owoce (truskawki, awokado, brzoskwinie), soja, pomidory, groszek, jajka.
• Działanie:
Prawidłowe krzepnięcie, zapobiega krwawieniom wewnętrznym oraz krwotokom (jest czynnikiem zmniejszającym nadmierne, obfite krwawienia miesiączkowe). Umożliwia również prawidłowe funkjonowanie układu kostnego oraz zapobiega skazie krwotocznej noworodków.
• Niedobór:
Sińce po najlżejszym uderzeniu, obfite miesiączki, krwawienie z nosa, słaba krzepliwość, długie gojenie się ran,
biegunki.
CZYTASZ
Ulzzang
RandomZdjęcia ulzzang 🌷 Pielęgnacja (cera, włosy) 🥑 Zdrowe odżywianie 🍱 Ubrania 🌱 K-pop 🎶 Ćwiczenia 🦄 Zdrowe żywienie, hacki urodowe, outfit'y i zdjęcia ulzzang ☀️ 🌟Od razu dodajcie do biblioteki Ulzzang II, bardzo zachęcam 😆