Dieta wegetariańska? Wegańska? 🍱🥑

3.5K 216 86
                                    

🌟 Celowo dałam dwie „ikonki" w tytule rozdziału - odżywianie i pielęgnacja. Faktycznie są one połączone, ale tym razem myślę, że jest to wyjątkowo ważne.
🌺 Przede wszystkim, czym jest dieta wegetariańska/wegańska?
Dieta wegetariańska polega na wykluczeniu z diety mięsa (ryb też, choć niektórzy je jedzą, ale o tym później), natomiast wegańska na wykluczeniu wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego (mięso, jajka, sery, masło, mleko, miód itd. przyznam, że miód jem, ale tylko ze sprawdzonych miejsc).
🌺 Dieta wegańska często uważana jest za zbyteczne odmawianie sobie przyjemności, fanaberię, a nawet bezsensowną modę. Należy jednak wiedzieć i zrozumieć, że prawdziwi weganie to ludzie, dla których cierpienie zwierząt, wykorzystywanie ich w przemyśle spożywczym i zabijanie jest rzeczą absolutnie nie do przyjęcia. W wielu przypadkach weganie nie noszą ubrań zawierających w składzie surowce pochodzenia zwierzęcego, wyrażają całkowity sprzeciw wobec rozrywek z udziałem zwierząt jak wyścigi, cyrk, ogrody zoologiczne czy rodeo.
🌺 Przeciętny człowiek nie będący wegetarianinem/weganinem zjada około 7.000 zwierząt w ciągu życia! Co roku 56.000.000.000  zwierząt jest zabijanych w rzeźniach (3.000 na sekundę?!). Liczba ta nie dotyczy ryb i owoców morza, które liczone są w każdym momencie w tonach.
🌺 Hodowla zwierząt odpowiada za 18% emisji gazów cieplarnianych. To o 5% więcej niż całkowita ilość spalin wytwarzana przez cały transport na świecie. Przemysł ten pochłania również od 34 do 76 bilionów galonów wody rocznie. 5% wydobywanej wody zużywa się w domach i aż 55% w przemyśle zwierzęcym. Hodowla zwierząt obejmuje 45% ogólnej powierzchni gruntów ziemi.
🌺 Na dodatek dieta wegańska wbrew przekonaniu nie jest wcale droga, ani ciężka. Posiłek to nie jest sama sałata/ wymyślne danie z różnych pięknie dobranych warzywek (jak chcesz to się baw XD). Jeśli jesteście zainteresowani to zrobię rozdział z moimi ulubionymi daniami, które codziennie gotuję.
🌺 Jeszcze w sprawie ryb: ryba pod względem dietetycznym to mięso. Pod względem etycznym jest to zwierzę, które czuje i myśli, podobnie jak inne zwierzęta, wobec tego wegetarianie ryb nie powinni jeść (a jeśli jedzą, to nie powinni nazywać się wegetarianami).
🌺 W poprzednim rozdziale „człowiek - mięsożerca, czy roślinożerca?" dowiedzieliśmy się, że człowiek jest jednak z natury roślinożercą. Chciałabym przedstawić wam w tym rozdziale korzyści zdrowotne przejścia na dietę wegetariańską/wegańską >.<
🌷 Obniżenie cholesterolu.
🌷Zmniejszenie dostarczanej ilości sacharozy, a zwiększenie ilości węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego.
🌷 Poprawienie trawienie (większa ilość błonnika w diecie).
🌷 Dieta bogatsza w magnez, potas oraz witamy.
🌷Eliminacja konserwantów, soli i niekorzystnych związków, takich jak węglowodory aromatyczne, nitrozoaminy, antybiotyki czy inne leki weterynaryjne.
🌷 Mniejsza ilość związków kancerogennych, które sprzyjają powstawaniu nowotworów, za to większa: flawonoidów, tokoferoli czy karotenoidów, które zapobiegają nie tylko chorobom nowotworowym, ale i chorobom układu krążenia. Zwiększają również odporność na infekcje.
🌷 Lepsze samopoczucie.
🌷 Wytrzymalsze paznokcie/włosy.
🌷 Zmniejszenie trądziku/zmian skórnych.
🌷 Mniejsze bóle podczas miesiączki.
🌷 Mniejsza cyferka na wadze (u wegetarian rzadziej występuje nadwaga), jeśli chce się tego uniknąć nie będzie jednak problemu. Można jeść np. więcej orzechów.
🌷 Dzięki większemu zaopatrzeniu organizmu w przeciwutleniacze, dieta wegetariańska pozwala dłużej cieszyć się młodością.
🌷 Zwiększenie wydolności fizycznej.
No dobrze. Faktycznie efekty będą, ale samo wyeliminowanie mięsa nie poprawi waszego zdrowia tak znacząco jak dieta wegańska. Jej skutki są podobne, jednak bardziej widoczne i odczuwalne ^^
Jeży przejściu jedynak na dietę wegetariańską/wegańską trzeba pamiętać tym, że aby nie wystąpiły szkodliwe dla zdrowia niedobory należy bardzo pilnować diety. Np. dużo białka znajdziemy w strączkach, a kwasy omega3 w siemieniu lnianym i orzechach włoskich. Jeśli jesteście zainteresowani produktami, które trzeba wprowadzić do diety wegańskiej (szczególnie) to piszcie ^^

🌸Źródła🌸
Dolcevega.com
Veganisland.pl
Pinkcake.blox.pl

🌷http://michalpasterski.pl/2016/03/wegetarianizm-weganizm/
🌷http://www.mortycja.com/cytaty-o-wegetarianizmie-ktore-daja-do-myslenia/
Koniecznie przeczytajcie 👆💖

🌺 Cytaty:
🌷 „Gdyby rzeźnie miały szklane ściany, wszyscy byliby wegetarianami."
PAUL MCCARTNEY
🌷 „Nic nie przyniesie większej korzyści ludzkiemu zdrowiu oraz nie zwiększy szans na przetrwanie życia na Ziemi w tak dużym stopniu jak ewolucja w kierunku diety wegetariańskiej."
ALBERT EINSTEIN
🌷 „Czy możesz spojrzeć zwierzęciu w oczy i powiedzieć mu: 'Mój apetyt jest ważniejszy niż twoje cierpienie'?"
MOBY

13 gwiazdek = kolejny rozdział
Szybko idzie wam z 12 😄💖
🌟 Zachęcam was do wyrażenia swojej opinii w komentarzach (kulturalnej opinii >.<)
Mam nadzieję, że rozdział was zaciekawił i poświęcicie temu tematowi choć kilka wolnych chwil 💖

UlzzangOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz