"Asalamualaikum."
Semua menoleh kearah pintu. Dan menjawab salam itu. Dato sri Aiman menghampiri Aena.
"Kamu kemana je aena."
"Maafkan Aena papa.. Aean cuma tenangkan fikiran je. Aena taktahu sampai mama masuk hospital."
"Tk apa.. Janji kamu dah balik. Kita doakan mama sedar ya. mama kamu dah melepasi tahap kritikal."
Aena pandang mamanya yang masih tak sedar lagi. Dia menghembus nafas lega bila dengar mamanya dah lepas tahap kritikal.
"korang semua dah makan?"
"MUmmy Daddy Uncle Man dari kemarin tak makan lagi"
Aen pandang afiq. dia pandang papanya.
"Kenapa tak makan pa?"
"Papa risaukan kamu risaukan mama.."
"Tunggu ya. Aena belikan. "
Aena yang ingin bangun dicegah oleh Wafiq. Wafiq menyuruh isterinya kembali duduk
"Sayang duduklah jaga mamaa.Biar saya belikan."
"Takpe lah awak..Awak kan penat biar saya belikan je. Awak rehat ya."
"Takpe lah. Awak jaga mama. Semua tengah rindu awak ni "
"Ala Awak duduk je sini ya. Saya belikan makanan untuk kita semua okay ikan buntal ku yang tercinta"
"Eh suka je panggil orang ikan buntal. Okay look kita beli sesama okay. Dah jom"
Semua pandang aena dan Wafiq. Especially Afiq dan Irdina. Dah berbaik ker macam mana.
"Korang tunggu jap ya. Kitaorang pergi beli makanan."
"Okay."
Wafiq pegang tangan Aena dan mereka berjalan beriringan kekafe hospital. Mreka yang didalam bilik itu tersenyum.
SKIP FAST
Aena mengatur langkah menuruni anak tangga. aigoo kepala dia rasa nak pecah sekarang ni.
"Sayang?okay tak ni?"
Wafiq menghampiri Aena. Aena mengangguk. Dua tiga hari ni dia bukan boleh dekat sangat dengan Wafiq. Pening rasa nak muntah nak pengsan semua ada.
"Wafiq boleh tak awak jangan duduk dekat saya.. Saya pening.. Busuk lah"
Wafiq mengerutkan dahi. Aik aku baru mandi kot dia kata busuk tu. Aena memalingkan wajahnya menghadap tempat lain.
"Saya baru mandilah Sayang.."
"Aigoo.. Saya peninglah ."
Wafiq hanya menggeleng. Pelik betul bini dia sorang ni. Tah hape hape. Orang baru mandi dikata busuk aigoo.
Loceng rumah kedengaran. Wafiq bangun dan membuka pintu. Dia pandang aena yang sebatu duduk dari dia. Tak nampak Aena nak bangun buka pintu so dia lah kena buka pintu.
"Eh mama mummy daddy papa..Masuk lah.."
Aena menoleh. Dia pandang pintu. keluarganya dan keluarga wafiq masuk. Aena terus berlari memeluk mamanya.
"Manjanya.."
Aena menjeling suaminya. Biarlah sibuk jer dahlah busuk.
"Biarlah. Awak ni sibuk jer dahlah busuk..Awak mandi pakai sabun tak?"
"Aen..Saya mandi dahlah. Wangi tau siap taruk minyak wangi lagi. Dia boleh kata kita busuk pulak"
"Takde.. Awak busuk.jangan dekat"
Aena terus peluk mamanya. Datin Farihah dan yang lain hanya ketawa melihat mereka berdua.
"Aena ada alahan ke?"
"Alahan apa ma?"
"Macam muntah ker?"
"Ada..Bila aena bau badan Wafiq. Aigoo busuk gila..Daddy dia dekat office duduk dalam aircond ke duduk tapak pembinaan?"
"Prgi check doktor tak?"
"Buat apa mummy?"
"Aen..Tu tanda tanda orang pregnant lah... Dah buat pregnant test?"
Aena geleng. Dia pandang mama nya. Dan mummynya muka masing masing bersinar sinar giteww. Aena ketawa.
"Aigoo mummy mama.. Jnganlah harap sangat."
"Mna tahu kan? esok kita check up okay?"
Aena pandang Wafiq. Dia pun tak percaya dengan alahan tu. Wafiq percaya ke? dia taknak bagi harapan. Sebab dah dua kali macam ni. Bulan lepas jadi macam ni juga tapi tak mengandung pun. Kesian pulak tengok muka wafiq kecewa masa doktor kata tak dulu.
"Tapi awak janganlah harap sangat.. Saya tak suka tengok muka awak sedih bila doktor kata negatif.."
"Ye..Saya tak harap ..Kita check up."
Aena angguk. Wafiq meminta diri untuk ketandas sebentar dan meninggalkan Aena bersama mamanya.
Aena diam. Dia berdiri dekat balkoni bilik. Termenung👌
"Madam Aena.. Actually i didn't mean to give you a scared.. But i have to tell you."
"What doctor Kaylee?"
"you have low blood pressure that makes you diffucult to pregnant. If you pregnant you may experience difficulty at the birth of your baby..."
Aena terdiam. Dia tak sangka dia ada tekanan darah yang rendah. Aena pandang doktor tu.
"Are you didn't have another way to hah doctor? is it i can't be pregnant anymore?
"You can pregnant.... But when you gave birth later you can't birth normally.. There is only one way that is operation. You can not give birth normally"
"If i birth normally?"
"you or your child will die.."
Aena terdiam. Kenapa jadi macam ni. Tak boleh ke dia bahagia sekejap? baru bahagia dah diuji dengan dugaan ni.
Aena tersentak bila rasa ada orang peluk dia. Dia pandang belakang. Wafiq peluk dia dari belakang.
"Sayang menungkan apa? dari tadi lagi?"
"Takde apa.."
"Saya tak sabar esok.."
"Ada apa?"
"Check up awak."
"Tengok tu. Kan saya dah cakap jangan harap. Saya tak sukalah. Nnti kalau negatif saya taknak awak tertekan lah sayang.."
Wafiq ketawa. Dia tak berharap cuma mungkin dia berharap mereka ada anak.
"Okay okay. Saya gurau Je..Dah jom tidur lewat dah ni"
Aena mengangguk dan masuk kedalam. Wafiq menolak pintu dan menutupnya lalu menutup langsir balkoni.
🍑🍑🍑
YOU ARE READING
DAN PABILA CINTA ITU DATANG
RomanceCINTA TU BILA DIA DATANG TAK BOLEH DILIHAT TAPI DAPAT DIRASA .CINTA SELALU ADA CUMA KITA YANG SENTIASA MENAFIKAN ATAS SEBAB TERTENTU. Pernah bertunang dengan Kawan kanak kanaknya HENRY ISHAC dan ALICE IRDIANA berpasangan dengan Lara Aena dan Wafiq h...