BAB 49

84 3 14
                                    

Pintu dikuak. Wafiq masuk dan menghampiri isterinya dengan senyuman.

"Sayang?"

Aena menoleh. Serious dia rasa tak larat sangat nak bangun. Dia senyum pandang wafiq

"Yes.. Why?"

"Sayang kenapa ni? sakit ke?"

Aena menggeleng. Taknak Wafiq risau. Dia duduk dan pandang wafiq

"Taklah..Saya okay.. Cuma mengantuk je tadi. Awak dah makan? nak makan? saya panaskan lauk"

"Ermm... Saya sebenarnya ada surprise ni.. Jom"

"Kemana?"

"Pergi ...Ala jomlah kalau saya cakap dah takjadi surprise"

Aena ketawa. Dia bangun juga bila wafiq tarik tangan dia. Semenjak dua menjak ni badan dia kurang bertenaga..

Aena ikut melangkah . Wafiq menutup matanya dan membawa isterinya ketaman belakang rumah.

"Buka mata..."

Aena membuka matanya. dia tergamam. Wow. Candle light dinner.

"Surprise sayang.. Happy 7th Aniversary.. Hah tak sangka kan? 1 tahun kita bermusuh. 4 tahun awak tinggalkn saya.. 1 tahun awak tak maafkan saya sebab salah saya dan 1 tahun ni kita dah nak dapat anak... Saya sayang awak.. I love you so much Lara Aena.. Awaklah hidup saya.. Jngan tinggalkan saya lagi tau.."

Aena menekup mulut. Sumpah dia pun lupa harini hari perkahwinan mereka.

"Thanks awak.. Saya pun lupa tadi. Saya pun sayangkan awak juga Wafiq Hafiy. Suami yang saya sayang dan takde ganti kalau yang ni hilang.."

"Janji awak tak tinggalkan saya lagi?"

Aena diam. Teringat pulak dekat kandungan yang dah cecah 8 bulan dan hampir masuk 9 bulan.. Tak lama lagi Aena..Risiko aena risiko..

"Eh saya lapar ni. makan jom.."

Aena mengubah topik perbualan. Wafiq tersenyum dan mengangguk. Mereka duduk dan makan sambil ketawa.

SKIP!

Aena mengacau air dalam Gelasnya.. Percakapan dia dan doktor tadi terngiang ngiang ditelinga.

"due date kamu sudah makin hampir puan Lara. Pihak hospital takde pilihan lain lagi. Kamu perlu bersalin cara Operation."

"Tkde ke cara lain? selain dari pembedahan?"

"Tekanan darah puan terlalu rendah buat masa ini. Kami tak boleh lakukan apa lagi puan... Due date puan dah mendekat."

"Doktor sebolehnya saya nak normal. Saya taknak operation"

"Puan. Pihak hospital cuma nakkan yang terbaik untuk semua pesakit kami. Saya harap puan faham. Keadaan puan tak mengizinkan untuk puan bersalin secara normal."

"tapi doktor.."

"Sebaiknya. Puan berbincang dengan suami pasal ni."

"Terima kasih doktor.."

Doktor Anisah mengangguk dan tersenyum pahit. Bersimpati dengan keadaan Aena. Dia faham perasaan aena. Nyawa bukan boleh buat main.

Aena keluar dari bilik doktor dan berjalan keparkir kereta. Otaknya masih lagi memikirkan tentang itu.

"Aena? awak kenapa ni?"

Aena tersentak. Seokmin yang dah duduk dihadapannya dipandang. Seokmin mengerutkan dahi.

"Waeyo?"

"Amugeotda aniya.."

"Aena..Due date bila?"

Aena mendongak. Seokmin menyoal dengan soalan yang tak kena.

"18/7"

"Awak dah sedia hadap semua kemungkinan aen?"

Aena mengeluh. Dia tahu Seokmin risaukan dia. Aena pandang Seokmin dan kembali menunduk.

"Saya pun taktahu Min.. Saya pening sekarang. hospital suruh saya lakukan pembedahan.."

"Then just do it Aen."

"Saya taknak..Saya nak normal."

"Aen.. Nyawa awak fikirkan.."

"Kalau Allah berkehendak saya mati masa bersalin saya redha Seokmin.. Walau dibedah tapi saya dah ditakdirkan mati buat apa? buat sakit saya?"

"Aena. Ayat awak sekarang ni macam salahkan takdir .."

"Tak..Saya cuma cakap benda yang betul."

"Aena.. Fikir sebelum buat keputusan.Seandainya awak mati masa bersalin. Tak kesian pada Wafiq? pada anak awak nanti?"

Aena mula rasa sebak. Nak nangis tapi dia dikelilingi orang ramai.

"Itulah yang saya takutkan Seokmin shii.. Saya takut saya tak boleh tengok muka diorang lagi lepas tu.."

Airmata yang ditahan akhirnya tumpah. Tak mampu ditahan.Dia takut. Sumpah dia takut.

"Awak kena kuat demi diorang semua. Do the operation okay?"

aena diam. Seokmin mengeluh perlahan. Bru teringat soalan yang ingin disoal

"Is it wafiq know about that?"

Aena diam dan menggeleng.mata seokmin membulat. Aigoo? wafiq taktahu pasal ni.

"Why?dia tak ambil tahu pasal awak?"

Aena geleng.

"Saya taknak dia tahu..Saya taknak dia risau"

Seokmin mengeluh dan menyandarkan badannya kekerusi.

"Biarkan dia tahu aena.. Kesan nanti ada kaitan dngan dia.. Awak selfish aena.."

"Awak takkan faham Seokmin"

"Saya faham .. Awak patut bagitahu dia."

"Tak ..awak tak faham dan takkan pernah faham Min..dari dulu awak memang tak pernah faham saya..."

Aena bangun dan terus keluar dari restoran itu.Seokmin memandang aena yang melangkah pergi dan menggeleng.  Aena memang degil.. Dia langsung taknak share masalah dia sekarang..

Makin risau diri dia bila fikir tentang Aena.. Sekarang dah 17/5. Dua bulan lagi hari bersalin Aena. Tapi wafiq sikit pun taktahu. Aena aena.. 😌

🍑🍑🍑

DAN PABILA CINTA ITU DATANGWhere stories live. Discover now