Bab 43

1K 49 75
                                    

"Assalamu'alaikum"..

"Wa'alaikumussalam".
Datuk Harun,Amelia,Kadir dan Mak Temah menjawab serentak.

"Silakan Berus Lee..Lia,tolong sendukkan nasi goreng tu"..becok mulut Datuk Harun bila melihat Roslee pada pagi itu.

"Macamana dengan kamu?..ada lega sikit tak?!".

"Alhamdulillah Datuk,saya baik.
Terimakasih"..balas Roslee sopan(pandai ko ek?..bersopan la sangat..werkkk).

"Abang Lee nak ayam goreng atau daging?"

"Arr..er.....ayam Cik Lia.Terimakasih ya!"..sopan lagi?!..haduuu,ini macam kalu..author pun boleh muntah hijau la..kikiki.

"Ni nak ke mana ni?..pagi-pagi lagi dah menyemat?"..Datuk Harun memandang tepat ke wajah Roslee.

"Er...err..nak ikut Datuk"

"Laaa....bukan ke saya dah cakap,kamu rehat saja kat rumah 2-3 hari ni.Kamu kan baru baik"..
Ditenungnya Roslee lama--lama.

Belum sempat Roslee menjawab,
Kadir terlebih dahulu mencelah.

"Datuk...Berus Lee tu sakit bukan pasal kena langgar lori"

"Dah tu?!"..Datuk Harun dah agak dah apa yang Kadir nak cakap,tapi saja ja dia buat bodoh.Jadik bodoh betol kang,baru padan ngan muka...kakaka

"Sakit sebab kena peluk Datuk..
Sampai pengsan kawan..kesiaaan dia..hahaha"..Kadir tak dapat menahan gelihati,terkekek-kekek dia ketawa macam kena geletek.

Roslee yang baru nak teguk air,terus tersedak.Air dari mulutnya menyembur keluar lalu mengenai muka Kadir.

"Opocot..mak ko meletup!"..
Dah sampai terlatah-latah hero
kita neh..kikiki.

"Sori Pakcik..sori.Tak sengaja"..Roslee mencapai tisu lalu mengelap muka Kadir dengan tangan yang menggigil.
Peluh di dahinya sudah memercik.

Kini giliran Datuk Harun,Amelia dan Mak Temah pula yang ketawa melihat gelagat Roslee dan Kadir itu.

"Ooooo..nak kenakan Abang Lee dengan Lia ek?..padan muka Pakcik Dir...bluerkkk..hahaha"..cebik Amelia sambil mengenyitkan mata pada Roslee yang sedang tersipu-sipu kemaluan...adehdeh,ayat..hahaha.

................................................

"Abang Kadir"..suara Datuk Harun memecah kesunyian.

"Ya Datuk"

"Macamana dengan lori yang nak langgar kita hari tu?"

"Lori hantu Datuk"..balas Kadir pendek,kemudian menyambung lagi cakapnya.

"Nombor plat palsu..roadtax takda.
Driver tu orang Jasin,Melaka.Ada banyak rekod jenayah termasuklah cubaan membunuh Datuk"..

"Hmmm..ok Bang.Apa kata pihak polis?"..soal Datuk Harun.

"Macam yang dah saya cakap dengan Datuk..saya bagitau polis yang kereta kita rosak,dan lori tu mengelak dari bertembung lalu melanggar devider jalan pastu terbabas"

"Polis percaya ke Bang"..Datuk Harun masih tidak berpuashati.

"Ntah la Datuk...kalau ditengok pada kemek kat lori tu,memang logik jugak la lori tu langgar devider"

"Ok Bang...ok..harap takda la yang berbangkit nanti"..getus Datuk Harun.Seboleh-bolehnya ia taknak ada yang tau cerita sebenar di sebalik kemalangan itu.

"Apa pendapat Datuk tentang Berus Lee?!"..terpacul pertanyaan dari Kadir.Ini ialah kali pertama mereka bercakap tentang kejadian tempuhari.

"Pendapat yang macamana pulak tu Bang?!"...Datuk Harun berpura-pura tidak faham.

Pahlawan Silam 2:Aku Berus LeeWhere stories live. Discover now