Bab 7

1.4K 69 143
                                    

"Ayyakkk...macamana pulak nama aku dekat kampung boleh keluar kat sini?"

Spontan Roslee berhenti.

"Nak ke mana tu?...nak lari ek?..hahaha"

Rosli berpusing melihat gerangan siapa yang empunya suara.

"Laa..pakcik driver ni?..ishhh...kompius aku ni"

"Arr..er..er..sa..sa..saya nak ke.. ke tandas pakcik...hehehe"..tergagap-gagap Roslee menjawab.

"Jangan nak kelentong,dah...mari sini,Datuk nak jumpa"..sergah Kadir.Encik Jamil tersengih melihat Roslee.

"Ta..tapi ba..baju sa..ya kotor pakcik.Saya tu..tukar baju dulu ya?"

"Tukar baju mendanya?..kamu mana ada pakaian lagi,beg baju tu ada pada aku.Kamu dah lupa ke?..hehehe"..tempelak Kadir.

"Adehdeh..tak boleh lari lagi la macam ni.Hampeh orang tua ni.."

'Yang dok tercegat kat situ macam tiang bendera tu kenapa?..nak aku seret ko ke baru nak datang?"..suara sumbang Kadir menerpa cuping telinga Roslee.

"Aduh mulut dia..sobar yo la nakkk"

"Yelah..yelah...saya datanglah ni.Kang kalau saya terkencing depan Datuk,pakcik jawab ek?..saya tak tau.Nak sangat saya datang kan?..."

"Kencing la kalau berani,nak aku ikat muncung anu ko tu?...hahaha"

"Ishh orang tua ni,makin aku layan makin menjadi-jadi pulak dia"..dengan jelingan tajam Roslee gagahkan juga untuk memanjat tangga ke pejabat.

"Takyah nak jeling-jeling,aku tau aku ni hensom"..tingkah Kadir sambil mengetuk pintu.

"Masuk!"..kedengaran suatu suara dari dalam memberi arahan.

"Berus Lee Datuk"

"Terimakasih Bang..duduk Berus Lee!"..

"Budak ni tadi nak lari lagi Datuk,agaknya dia cam saya ada dengan Datuk kot itu hari.Saya sergah dia,dengan telur-telur sekali terus kecut...hahaha"

"Hahaha...macam-macam la Abang Kadir,kesian Berus Lee Abang buat gitu"

"Alaa...gurau-gurau je Datuk,kan Berus Lee kan?...hahaha"

Roslee cuma tunduk ke lantai,tak berani dia nak menjawab.Ikutkan hati,memang banyak dia nak bahasakan Kadir tu.

Datuk Harun memandang tepat ke muka Roslee.

"Alaahaiii...dia pandang sini la pulak.Ini yang buat darah gemuruh aku datang ni"

Dikeluarkan telefon bimbit dari dalam poketnya,kemudian ia mendail seseorang.

Segala perbuatan Datuk Harun itu diperhatikan oleh Roslee dengan ekor matanya.Apabila nada dail kedengaran,Datuk Harun memasang loud speaker dan mengunjukkan telefon itu pada Roslee.

"Ambik ni,ada orang nak cakap dengan kamu"

Melihat Roslee yang masih teragak-agak,Kadir langsung menyergah.

"Ambik je lah telefon tu,kan Datuk suruh ko ambik tu?..ee budak ni!"

Cepat-cepat Roslee mengambil telefon dari tangan Datuk Harun.Tiba-tiba ia mendengar suatu suara yang cukup dikenalinya.

"Hello!"

Roslee tergamam,ia memandang Datuk Harun dan Kadir silih berganti.

"Jawab la Berus Lee,adik kamu tu"..lembut suara Datuk Harun.

"Hel..hello"

Mendengar saja suaranya,kedengaran bunyi orang menjerit di hujung talian.

"Mak..Abang Roslee telefon mak"

"Abang...apa khabar bang?"..suara adiknya Rosliana bergetar,ada nada sendu di situ.

"Abang baik..Liana,Mak dan Atuk macamana?"..Roslee sudah mula sebak.

"Baik bang..ni mak datang,abang cakap dengan mak ya?..tapi sebelum tu,terimakasih sangat-sangat tau"

"Terimakasih kenapa?"..

"Terimakasih la sebab belikan Liana telefon..mesti mahal ni kan,cantik"

"Ya..ya"..Roslee memandang Datuk Harun,hatinya sarat dengan persoalan.

""Hello...Roslee ke tu?"..suara Mak Senah pula kedengaran.

"Ya mak..Roslee ni,mak sihat?"

"Alhamdulillah..sihat sangat-sangat.Duit yang Roslee kirim tu mak dah pakai,buat beli barang-barang dapur.Nasib baik ada duit tu,kalau tak..mak tak tau la mana lagi nak cari.Besok nak bagi pada Liana,suruh dia bayar semua yuran dan duit buku yang tertangguh tu"

"Duit?"

"Iya...baru kejap tadi kawan Roslee hantar duit tu.Katanya Roslee yang mintak dia hantarkan"

Roslee tidak tahu perasaannya ketika itu..gembira,sedih..saling berbaur.Dipandangnya Datuk Harun sepintas lalu,tetapi ia berlagak seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku.Sebuah senyuman meniti dibibirnya.

"Berapa banyak yang kawan Roslee bagi mak?"..terpacul pertanyaan itu dari mulutnya.

"Rm5 ribu..katanya Roslee pinjam dari Boss Besar.Kenapa,ada apa-apa yang tak kena ke?"

"Takde apa-apa mak,betul la tu..Roslee cuma nak tau berapa saja yang dia bagi.Manalah tau kan.."..Roslee cuba sedaya upaya menyembunyikan rasa sebaknya.

"Ishhh kamu ni,tak baik buruk sangka macam tu.Adam tu baik orangnya,pandai ambil hati orang tua.Lama dia kat sini tadi..siap makan tengahari apa semua la"..laju Mak Senah bercerita.

"Roslee tak boleh nak lama-lama ni mak,ini pun guna telefon Boss Besar..nanti kirim salam kat Atuk ya?"

"Yelah..kat sana tu keja elok-elok,Boss Besar Roslee tu rasa mak baik orangnya.Tengok la ni ha..Roslee belum pun keja 2 minggu,dah dia bagi pinjam duit.Rm5 ribu tu banyak tu,kalau orang lain..mak tak rasa boleh dapat"

"Roslee paham mak..jaga diri baik-baik ya..assalamu'alaikum!"

"Wa'alaikumussalam"

Telefon bimbit dikembalikan kepada Datuk Harun,saat itu..ia terasa mulutnya terkunci,sedangkan tadi..bermacam-macam soalan berlegar di kepalanya.Ia malu..malu yang teramat sangat pada Datuk Harun.Setelah beberapa lama menenangkan diri,akhirnya Roslee membuka mulut..

"Datuk..saya..saya ucapkan terimakasih atas apa yang Datuk dah buat"..Mak Senah,Rosliana dan Tok Akil adalah segala-galanya bagi Roslee.

"Saya tak sangka kita akan jumpa balik,jadinya saya ikhlas nak bantu keluarga kamu dan tak harap apa-apa balasan.Anggaplah itu hadiah dari saya sebab Berus Lee dah selamatkan saya tempuhari.Saya ulang..hadiah,bukan sedekah ya.Sebab saya tau kamu tak boleh terima sedekah...hahaha"

"Walaupun hadiah,saya tetap tak boleh terima Datuk.Anggaplah itu hutang,dan insyaallah saya akan bayar balik"

"Hahaha...saya dah agak,kamu mesti akan cakap macam tu...hahaha"..entah kenapa,kata-kata Roslee itu cukup menggembirakan Datuk Harun.

"Ikan sudah makan umpan...hehehe"

Pahlawan Silam 2:Aku Berus LeeWhere stories live. Discover now