Bab 66

832 49 99
                                    

Habis berkata-kata..Siamang Putih mencabut keris dipinggangnya lalu menyerbu ke arah Roslee.

Bagai mengantuk disorongkan bantal,Roslee mengukir senyum.

"Come to Papa bebeh"

Dengan bersahaja Roslee menarik kerusi di sisinya lalu menendang ke depan,Siamang Putih yang sedang menyerbu tergamam dan tidak sempat untuk mengelak lalu terlanggar..gedebuk!!!.macam nangka busuk daa..kikiki

Mukanya tersembam ke lantai...

Pelanggan-pelanggan warung lain menutup mulut menahan gelak..cuba la gelak,memang menempah maut namanya.

"Puihhh...bajingan,anak bangsat!"

"Nak berlawan kita berlawan,tak perlu tuan hamba maki hamun.Itu melanggar etika namanya"

"Hamba tiada mengenali siapa itu Etika,jadi tuan hamba jangan coba-coba libatkan orang lain"..marah benar Siamang Putih.

"Dengar sini semua"..matanya terjegil memandang orang-orang yang ada di situ.

"Jangan ada yang masuk campur,jika tidak kalian kuhambur"

"Ayuh anak muda..di luar warung kita sengketa"..cabar Siamang Putih sambil menapak keluar.

"Arr...er...macamana ni Tengku?!"

"Apa tanya aku pulak?..ko yang nak sangat gaduh tadi kn?..pegi ler"
Giat Asyraf.

"Keris pusaka tujuh lok
buat hiasan panglima berjanggut.
Sarang tebuan jangan dijolok
harimau tidur jangan dikejut."

"Dia buat lagi dahhh..ni nak lawan gaduh ke atau nak lawan pantun?!"
Roslee menggaru-garu kepalanya.

"Ko ikutkan ja la kehendak dia Lee..bukan selalu pun kan?..kikiki"
Asyraf sudah tidak dapat menahan ketawa melihatkan Roslee tergaru-garu macam beruk kena belacan.

"Maaati la nakkk!"..

"Biar berdentum guruh di langit
bumi tak hancur sebelum kiamat"

"Itu macam la Lee..
Syabas..syabas..hehehe"..
Asyraf tersengih.

"Dengar sini anak muda,aku beringat padamu.Siapkanlah payung sebelum hujan dan siapkanlah perahu sebelum bah"..balas Siamang Putih sambil membuka silat.

Dah macam dialog dalam Musang Berjanggut la pulak.Kuat tol author ni merapu..hehehe.

"Payung sudah kusiapkan..
Perahu pun sudah kusedia.
Hanya menunggu hujan di langit"

"Cisss..tutup mulutmu itu"

Tanpa pamit tanpa sebarang amaran,Siamang Putih mengenakan tamparan pada tanah..dan dengan tidak semena-mena muncul berpuluh-puluh buluh runcing dari perut bumi!

Roslee bereaksi pantas dengan melompat tinggi lalu berjejak pada bumbung warung.

"Jangan ingat tipu muslihat yang hanya layak untuk permainan budak boleh cederakan aku...nonononono!"

"Itu hanya permulaan cuma anak bangsat..ada lagi yang belum hamba sajikan.Bersedialah kamu..hiyahhh!"

Serentak dengan itu Siamang Putih melontarkan kerisnya ke arah Roslee.Ketika keris itu semakin mendekat..tiba-tiba ia telah berpecah menjadi tiga.Namun begitu Roslee tidak mudah mati akal..dengan tenang ia membuat balik kuang di udara dan berjejak jauh dari buluh-buluh runcing tadi..tetapi apa yang berlaku adalah diluar jangkaan.

Ketiga-tiga keris yang dielak berpatah balik dan menyerang Roslee dari tiga penjuru yang berlainan.

Roslee menjatuhkan badannya ke belakang dan dengan menggunakan sebelah tangan,beliau bangkit semula.

Pahlawan Silam 2:Aku Berus LeeWhere stories live. Discover now