"Assalammualaikum encik. Hari ni hari kedua saya jaga encik. Datin dah pergi ke luar negara tadi. Macam biasalah saya lap tubuh badan encik ya. Jangan risau saya tak ambil kesempatan dan tak tengok perkara yang tak sepatutnya"
Aku menyarungkan sarung tangan getah kedua-dua tanganku dan memulakan tugas.
"Okay done. Lepas ni kita buat apa encik? Kita baca Yasin supaya Allah memberikan kesembuhan, Insyallah"
Aku senyum lalu mengambil air wuduk.
"Okay hari ni kita nak cerita pasal apa ya? Saya nak tahu pasal encik tapi tak boleh so saya cerita pasal diri saya je lah. Hope encik sudi dengar"
Aku diam dahulu sebelum memulakan bicara.
"Saya ni baru je habis belajar degree pendidikan di UPSI setahun yang lalu. Malangnya saya masih belum jadi guru sekolah dan resume dah berlambak saya hantar. Rezeki saya tak sampai lagi kot, doakan saya. Masa belajar banyak kenangan manis yang saya cipta dan kenangan pahit. Saya nak share kenangan pahit saya, pernah satu hari tu saya dituduh mencuri duit maklumlah tinggal hostel dan saya tak mencuri pun duit roomate saya tu. Papa saya bagi duit lebih daripada yang saya perlukan, mujurlah ada saksi yang nampak roomate saya letak duit dalam beg saya. Syukur sangat saya terlepas dari hukuman tu"
Aku ketawa kecil.
"Encik nak tahu tak apa cita-cita saya? Travelling, saya nak travel ke semua tempat. Tempat yang saya nak pergi sangat selain Mekkah ialah Paris. Tahun lalu saya dah pergi Mekkah buat umrah dengan family and tahun ni saya nak pergi Paris"
Aku mengelamun. Jalan-jalan di Paris, ambil gambar di Eiffel Tower musim dingin. Aku ketawa kecil.
"Bila saya dah habis kerja dengan encik ni abang saya sponsot tiket so saya nak tiket ke Paris. Encik pernah pergi Paris tak? Orang panggil ia kota cinta. Mesti bestkan pergi sana dengan pasangan, hmmm tapi saya tak kisah pun pergi dengan siapa. Asalkan saya dapat jejak kaki kat sana"
"Sara?"
"Ya mak Munah? Terkejut saya tau"
"Lah yeke? Maaflah. Marilah makan"
"Mak Munah dah selesai masak ke? Kenapa tak panggil Sara je, Sara boleh tolong"
"Takpalah, Sara kan jaga encik Fuad biar mak Munah je masak. Jomlah makan sama"
"Okay mak Munah, encik Fuad saya nak makan dulu ya. Nanti saya datang balik"
Aku bangun dari kerusi lalu melangkah keluar mendapatkan mak Munah.
"Banyak betul cerita kamu dengan encik Fuad tu"
Aku ketawa kecil.
"Sara boringlah mak Munah temankan dia kat situ so Sara berbuallah walaupun dia tak balas"
"Eloklah tu, itu adalah salah satu cara untuk sembuhkan orang koma selain selalu bacakan Yasin"
Aku mengangguk.
"Datin Fazrina ni ada keluarga lain ke mak Munah?"
"Ada, dia ada abang. Dato' Razali itu aje ahli keluarga yang dia ada"
"Owh... Selalu ke jenguk encik Fuad?"
"Tak juga selalu, sekali sekala. Kalau bukan Dato' Razali dan isteri dia datang, anak tunggal mereka yang lawat"
"Owh... Sara nak tanya mana ayah encik Fuad tu mak Munah?"
"Dah lama meninggal dunia"
"Owh... Kesian encik Fuad"
"Dah lama Dato' Farid meninggal dunia sejak encik Fuad berusia 18 tahun"
Aku mengangguk tanda faham.
"Mak Munah masak apa? Sara terus lapar"
"Kalau macam tu jom makan"
Aku mengangguk laju. Aku dan makanan sangat 'berkawan rapat', hehehe!
*****
Setiap kali menjaga encik Fuad pada sebelah malam, aku banyak diamkan diri setelah selesai bersihkan dia dan baca Yasin.
Aku meneliti wajah pucatnya. Dia memiliki wajah yang kacak. Pasti dah ada girlfreind.
"Selamat malam encik Fuad. Malam ni saya tak tahu nak bercerita apa, cerita pasal diri saya takut encik boring pula. Okaylah saya bagi sedikit motivasilah untuk encik supaya encik kuat melawan sakit encik dan cepat sedar"
Aku menelan air liur yang tersekat akibat terlampau banyak bercakap.
"Encik sedar tak encik dah tidur lama? Dah setahun encik, datin pun kena bawa encik untuk dirawat kat rumah ni. Encik kena cepat sedar, datin berharap sangat encik sedar dari koma ni. Dalam setahun ni banyak hari-hari yang encik terlepas. Encik kena kuatkan diri lawan sakit encik supaya encik boleh luangkan masa bersama datin macam dulu. Pasti encik ada someone special kan? Mesti dia tengah sedih tunggu encik lama sangat bangun dari koma ni. Demi orang yang encik cintai, encik kena kuat dan jangan tidur lagi. Girlfriend encik mesti tunggu encik, encik cepat sedar tau, boleh encik dan si dia kahwin and happy together"
Aku senyum.
"Encik cepat-cepat bangun tau! Okaylah, kita baca buku nak tak? Saya bacakan untuk encik ya?"
Aku diam menunggu responsnya walaupun aku tahu dia tidakkan akan membalas.
"Nak kan? Okay kejap ya saya pilih buku, izinkan saya pilih buku kat rak buku encik ya?"
Aku melangkah menuju ke rak buku.
Aku meneliti setiap buku yang disusun rapi di situ.
🌼🌼🌼
Sorry klu part ni korg rasa boring😅😅 klu suka please vote for me dn klu ada salah komen kat bawah
YOU ARE READING
SAYA CINTA KAMU✔
RomanceNur Khaisara seorang penganggur yang sentiasa menjadi bahan usikan abangnya. Dengan itu dia nekad hendak mencari kerja apa pun asalkan halal. Tiada satupun pekerjaan yang dia dapat setelah sebulan berusaha. Antara alasannya ialah dia tiada pengalama...