Aku berjalan sendirian di mall. Entah ke mana, hujung minggu macam ni buatkan aku bosan duduk di rumah.
Ajak mama? Dia pergi date dengan papa. Abang pula? Macam biasa suka duduk rumah time cuti alasannya hendak kumpul tenaga sebelum bekerja. Alasan!
Aku berjalan perlahan, nak window shopping sebab kalau nak shopping aku sendiri tidak tahu hendak beli apa.
"Hmmm...", keluhku lalu terpandang susuk tubuh yang aku kenali. Fuad!
Sedang berjalan-jalan bersama perempuan rambut karat tu. Aku rasa cemburu pula.
"Haih jangan Sara"
Mata kami bertembung pantas aku menoleh ke belakang. Hendak larikan diri.
"Sara wait!"
Aku berjalan laju tapi tanganku ditarik dari belakang.
"Apa pegang-pegang ni?"
Aku merentap kasar lenganku sehingga terlepas dari genggamannya.
"Sorry. Saya just nak kejar awak"
"Buat apa nak kejar saya?"
"Sebab awak lari. Awak lari kenapa?"
"Errr sebab tak nak jumpa awaklah. Dah lah nanti sepupu awak tu tunggu awak lama sangat"
"I don't care about her"
"Tak kisah? Habis tu awak bawa dia jalan kenapa? Awak ni lelaki jenis apa? Jalan dengan perempuan lepas tu biarkan macam tu je. Lagi satu awak cakap awak dah bertunang tapi berjalan-jalan dengan perempuan lain, kalau sayalah tunang awak tu pasti cemburu"
"So maksudnya awak jealous lah ni?"
"Big no! Maksud saya tunang awaklah, baik macam mana pun perempuan tu tapi kalau dia nampakk lelaki yang dia sayang keluar dengan perempuan lain dia pasti akan marah"
"Saya saja jalan dengan Hanna sebab nak temankan dia cari birthday present untuk mama dia. Aunty saya so saya pun carilah hadiah sekali"
Owh...
"Ada awak bagitahu tunang awak?"
Fuad menggeleng.
"Jangan cakap perempuan ni sikit-sikit nak jealous sebab semua ni punca dari diri lelaki tu juga"
Fuad terdiam.
"Eh apasal you lambat sangat?"
Aku menoleh ke arah suara tersebut.
"You ni..."
Belum sempat perempuan rambut karat itu tegur aku,
"Okaylah saya balik dulu, have fun"
Aku berpaling lalu meninggalkan mereka berdua tu.
"Lelaki-lelaki... Dah ada tunang pun still nak dekat dengan perempuan lain", gumamku sendiri.
Aku kaku bila sudah melangkah keluar dari mall.
"Nak ke mana ni?"
"Sara?"
Aku menoleh.
"Qayyum! Buat apa kat sini?"
"Beli barang. Awak?"
"Jalan-jalan tak tahu nak beli apa"
"Apa kata saya temankan awak, boleh?"
"Awak tak busy ke?"
"Tak, hari ni saya cuti"
"Okay. Kita nak ke mana?"
"Awak haus tak?"
Aku mengangguk.
"Okay nice, saya pun haus jom saya bawa ke satu kafe ni"
"Kafe mana?"
"My favourite cafe, saya suka sangat sebab..."
"Sebab?"
"Kafe ni baru buka dan saya suka sebab minuman dia sedap dan tempat dia pun romantik"
"Owh"
"Pasti awak pun suka"
"Okay we'll see"
Kami masuk ke dalam sebuah kafe. Betul cakap Qayyum, suasana romantik menghiasi kafe itu. Sepatutnya orang yang masuk ke sini adalah pasangan suami isteri ataupun pasangan kekasih.
Aku memesan minuman yang sejuk dan Qayyum memesan minuman panas.
"Awak tak nak ambil dessert ke?", soalnya.
"Awak nak sekali tak?"
"Boleh juga, saya nak tart"
"Okay, saya pergi ambil dulu"
Aku mengambil pinggan yang disediakan lalu memilih dessert. Tart cheese dua biji untuk Qayyum dan sepotong kek red velvet pilihanku.
"This is for you"
"Thanks"
Aku membalas dengan senyuman.
"So awak suka tak kafe ni?"
"Suka tapi sepatutnya datang sini couple atau suami isteri"
"Maybe next time kita boleh datang sini sebagai pasangan macam yang awak sebut tadi"
"Apa? Saya tak berapa dengar tadi"
"Takdah apa"
"Yeke?"
"Yes betul. Awak salah dengar kot"
"Maybe. Minuman dah sampai"
Kami berbual kosong sambil menjamah hidangan masing-masing.
"Owh ya saya nak tanya something awak nasib baik saya ingat"
"Nak tanya apa?"
"Siapa lelaki yang selalu bersama awak tu?"
"Yang mana? Owh abang Khai erh"
"Tak, abang awak tu saya tahu"
"Then who?"
"Yang temankan awak pergi taman dan dia tak benarkan saya dapatkan number awak tu"
"Owh tu! Dia kawan abang saya, kan saya dah pernah bagitahu awak"
"Tapi kenapa dia layan awak lain? Caring sangat like a boyfreind or more than like a boyfreind"
"Entahlah saya pun tak tahu tapi dia bukan boyfreind saya or what. Saya tak kenal dia pun"
"Maybe dia rapat dengan awak cuma awak tak ingat, awakkan sekarang ni alami amnesia"
"Takdahlah, dia dengan saya takda apa pun. Abang Khai, mama dan papa pun tak pernah cakap apa-apa pasal dia kat saya. So dia tu takda kaitan pun dengan saya"
"Okay... So boleh saya minta number phone awak sekali lagi?"
"Sure"
Qayyum menghulurkan telefon bimbitnya.
"Thank you Sara"
"You're welcome. Ibu awak macam mana sekarang ni?"
"Ibu saya masih seperti yang awak nampak kat taman hari tu"
"Owh..."
"Awak kerja apa Sara?"
"Saya kerja kat sekolah, sekolah rendah sebagai cikgu"
"Owh nice"
"Yes. Alamak!"
"Kenapa ni?"
"Saya kena balik, saya lupa mama saya pesan suruh saya balik awal"
"Owh yeke? Its okay awak baliklah"
"Sorry tau and thanks for today"
"No problem. Take care"
"Bye"
Aku berlalu dan keluar daripada kafe tersebut untuk menuju ke parkir kereta. Hampir saja aku lupa temu janjiku dengan mama, mama pesan balik awal. Aku pun tidak tahu kenapa.
🌼🌼🌼
Please vote my story❤
YOU ARE READING
SAYA CINTA KAMU✔
RomanceNur Khaisara seorang penganggur yang sentiasa menjadi bahan usikan abangnya. Dengan itu dia nekad hendak mencari kerja apa pun asalkan halal. Tiada satupun pekerjaan yang dia dapat setelah sebulan berusaha. Antara alasannya ialah dia tiada pengalama...