BAB 49 (the end)

10.1K 214 7
                                    

Tiga bulan kemudian.

Album gambar aku selak untuk mengimbas detik-detik bahagiaku bersama orang yang aku cintai.

Dari gambar pernikahan sehingga ke gambar yang diambil ketika kami di majlis resepsi.

Sudah tiga bulan masa itu berlalu dan kini aku semakin bahagian bersama suami yang begitu menyayangiku.

"Sayang buat apa tu?"

"Abang. Sara tengok gambar lama kita"

"Owh... Sweet kan?"

Aku mengangguk.

"Anak ayah apa khabar?"

Aku tersenyum melihat Fuad berbual dengan anak kami. Aku disahkan mengandung 4 minggu, alhamdulillah.

"Abang, baru 4 minggulah"

"Takpalah sayang, abang tak nak dia rasa sunyi. Abang nak baby ni tahu ayah dia selalu ajak dia borak sampailah perut sayang ni besar"

Aku hanya senyum.

"Sara nak tanya ni"

"Hmm apa dia sayang?"

"Abang ingat lagi tak Qayyum?"

"Yes kenapa dengan dia? Dia dah bebas dari penjara ke?"

"Tak. Abang pernahkan jumpa kita orang, masa tu abang suruh Sara balik sebab abang Khai nak jumpa. Ingat tak?"

"Ingat sayang"

"Sebelum balik tu, Sara nampak abang bisik something kat Qayyum. Abang bisik apa kat dia? Dah lama Sara tak tanya sebenarnya"

"So kenapa tak tanya je?"

"Sara kan masa tu tak sukakan abang so Sara tak nak lah abang sangka Sara ni suka ambil tahu pasal abang"

"Ego ya?"

Aku tersenyum malu.

"Abang bisik kat Qayyum tu macam ni, jangan dekat dengan dia dia tunang aku she's mine"

"Owh..."

"Owh je?"

"Sara terharu, sweetlah abang ni"

"Well tengoklah suami siapa?"

Aku ketawa lalu mengusap pipi Fuad.

"Sayang dah solat Isyak ke belum ni?"

"Erk? Lupa nasib baik abang ingatkan"

"Jom jemaah tapi abang nak mandi dulu"

"Okay"

Aku mengangkat takbir sebagai makmum kepada imamku, suamiku Fuad. Dia seorang suami yang membimbing aku ke jalan Allah.

Usai memberi salam ke kanan dan ke kiri, kami berdua menadah tangan untuk memanjat doa kepada yang Esa.

"Ya Allah ya Tuhan kami. Kami memohon ampun kepadaMu atas dosa-dosa yang kami lakukan. Ya Allah berkatilah rumahtangga kami dan lindungilah kami. Jadikanlah aku suami yang mampu membimbing isteri dan anakku ke jalanMu ya Allah. Jadikanlah isteriku isteri yang soleh dan anak-anak kami anak-anak yang soleh dan soleha. Berikanlah kami kerahmatanMu dan kami bersyukur atas rezeki yang kau limpahkan kepada kami. Amin amin ya Rabbal alamin"

"Amin.."

Fuad menoleh ke belakang dan tunduk menyalam tangannya.

"Terima kasih abang", ucapku sebaik saja dia mengimamkan solatku.

*****

"Abang apa riuh sangat tu?"

Dari dapur sudah kedengaran gurauan dan gelak tawa Fuad dan anak sulung kami, Mohd Fatteh yang berusia setahun.

"Sayang"

Muncul Fuad bersama Fatteh dalam dukungannya.

"Amboi happy ya kat atas. Sara kat sini sorang-sorang masak"

"Alah... ibu merajuklah"

Fatteh hanya ketawa dan sangat mencuit hati ditambah lagi dengan pipinya yang tembam itu.

"Yelah, abang nak tolong apa ni?"

"Boleh tak potong sayur tu? Tak lama lagi family kita nak sampai, lauk ada lagi tak siap masak"

"Okay sayang"

Fatteh diletak di atas bangku khas untuk kanak-kanak.

"Fatteh duduk sini tau, ayah tolong ibu"

Fuad mula membantu aku.

Hari ni mama, papa, abang Khai dan mummy datang ke rumah kami. Kami sudah pindah sejak Fatteh lahir lagi ke rumah sendiri.

Sudah lama rasanya tidak makan malam ramai-ramai jadi aku menjemput mereka datang.

"Sayang macam ni ke?"

"Ya Allah abang! Potonglah kecik sikit, besar macam tu buat orang tercekik"

Fuad hanya tersengih.

"Meh Sara tunjukkan"

Pisau aku capai lalu aku menunjukkan cara potong sayur labu itu dengan betul.

Fuad pula memeluk aku dan tangannya di atas tanganku.

"Abang ni memang sukakan ambil kesempatan kan?"

"Eh mana ada abang kan tengah belajar potong sayur ni. Kenalah macam ni supaya tangan abang dapat belajar daripada rentak tangan sayang tu"

"Yelah tu"

Belum sempat aku menoleh, pipiku dikucup.

"Tengok tu! Fatteh tengok ayah ni gatallah! Jangan macam ayah tau"

Fatteh yang tidak mengerti itu ketawa melihat kami.

"Itu tanda sayang. Kan Fatteh?" kata Fuad.

Aku menarik senyuman.

"Saya cinta kamu sayang", bisik Fuad ke telingaku.

"Saya cinta kamu abang", jawabku.

🌼TAMAT🌼

SAYA CINTA KAMU✔Where stories live. Discover now