BAB 20

7.7K 243 0
                                    

"Sara?"

"Ya abang nak apa? Sara kat dapur ni", laungku sambil mengacau sambal ikan bilis.

"Sara busy ke?"

"Sara tengah masak ni. Nak buat pulut sambal, papa request"

"Lama lagi ke?"

"Kenapa? Abang nak apa dengan Sara?"

"Temankan abang keluar kejap"

"Pergi mana? Abang pergi je lah sorang, buat apa nak minta teman?"

"Jomlah abang perlukan Sara"

"Abang nak pergi mana sampai nak perlukan Sara ni? Macam budak-budaklah abang ni"

"Jomlah kejap je"

"Yelah, Sara nak hidangkan dulu lepas tu kita keluar"

"Okay jangan lama"

Aku menutup api lalu memasukkan sambal ke dalam mangkuk. Nasi pulut yang sudah siap itu aku bawa sekali ke hadapan.

"Mama, papa makanlah. Kalau ada apa-apa komen bagitahu Sara tau"

Aku mencapai pinggan, sudu, cawan dan teko berisi teh panas itu lalu mengangkat dulang.

"Silakan minum"

"Sedap pulut sambal Sara ni", puji papa.

Aku tersenyum. Semenjak aku berhenti kerja kat rumah datin Fazrina aku sudah rajin masak memasak ni.

Mama mengangguk sambil mengunyah.

"Papa dan mama makanlah dulu"

"Sara nak ke mana?", soal mama.

"Abang Khai ajak keluar, nak temankan dia"

"Owh"

"Sara nak tukar baju dulu"

Aku berlari anak menuju ke bilikku. Skinny jeans aku sarung ke kaki dan sehelai baju paras lutut berlengan panjang itu aku capai. Rambut aku sikat rapi lalu diikat satu. Muka aku bedakkan sedikit dan lipstik merah jambu aku calit nipis ke bibir. Sedikit minyak wangi aku sembur.

Jam tangan aku ikat dipergelangan tanganku. Melihat diriku yang sudah siap sempurna dihadapan cermin menyebabkan aku terus mencapai handbag dan keluar dari bilik.

"Abang cepatlah"

"Ya"

Abang Khai menyuap pulut sambal terakhir ke dalam mulutnya. Kami berdua menyalam tangan papa dan mama.

"Abang nak bawa Sara ke mana ni?"

"Adalah"

"Bagitahu sekarang kalau tak Sara buka tingkap ni lepas tu jerit"

"Nanti Sara tahulah"

"Tak. Now!"

Aku berura-ura hendak buka tingkap kereta.

"Okay-okay"

"Tahu takut. Cepatlah bagitahu nak bawa Sara pergi mana ni"

"Okay, abang nak bawa Sara jumpa kawan abang"

"Hah? Kawan mana? Buat apa?"

"Ingat lagi tak cerita abang, yang kawan abang nak berkenalan dengan Sara? Dia suka Sara"

"Hish abang ni! Sara tak nak lah kenal dengan kawan abang tu"

"Kenapa? Sara tu kena ada boyfreind tau"

"Sara dah ada boyfreindlah!"

Alamak? Aku pun tak tahu aku sekarang ni dah jadi awek orang ke belum.

SAYA CINTA KAMU✔Where stories live. Discover now