26

2.7K 85 6
                                    

The day has come,aku akhirnya dah nekad untuk tinggalkan bumi Malaysia ni dan pergi menetap di UK dah alang-alang aku nak pegi sana bekerja sambil belajar dalam Phd Kesusasteraan Melayu,so nak dijadikan cerita aku punya flight malam ni tau.So Ain cakap dekat aku supaya confront my whole family.

Mata aku terus membulat memandang mukanya yang bersahaja tu.

"What do you mean?Aku ni nak lari dari depa bukan mengeruhkan lagi masalah kau tau tak!"bentakku.Minah ni orang serius dia main-main pulak.

"Aku tahu,kau ni kang aku cakap bodoh tak boleh tapi tula cuba simpan sikit kebodohan kau tu boleh?"kata Ain selamba badak dia je menganjing dekat aku.Aku tersentak dengan hinaan depan muka ni sebelum memuncungkan mulut dan mata tak lepas dari menonton kartun Kampung Boy.

Sha pulak masih tido semalam balik lambat sangat.So sekarang ni memang Ain jela yang tau.Lagipon aku tak plan nak gtau Sha pasal ni yela mulut Sha tu memang la boleh simpan rahsia,tapi bila dah melibatkan family ni Sha memang mudah tukar side.Elok je sebelah aku tiber dah masuk belah ibu aku.

"So cerita la apa yang kau maksudkan,almaklumlah kawan kau yang nak amik PHD ni kan kau cop bodoh!"kataku dengan senyuman sinis menyebabkan dia mengeluh perlahan sebelum melambaikan tiket flight ke Johor depan muka aku.Nasib baik dia tak baling,yela Ain ni kalau dah marah semua benda dia baling.

"Ko dah gila!Takkan aku nak pegi Johor pulak!"kataku seraya tu jugak bantal yang disisi Ain dibaling ke atas muka aku secara direct.Sakit weh.Merah gak hidung mancung aku ni.

Sambil menggosok hidung aku yang dah berubah kemerahan tu aku terus mencebik ke arah Ain dengan muka sebal 15 lapis.

"Kau ni jangan la ganas sangat!Sakit tau dak?!"kataku seraya tu jugak dia mengeluh sebelum menurunkan volume tv dan memandang ke arah aku dengan muka serba salah,nak tolong takut dosa,tak tolong takut hilang member.Hurm.

"Kau kan ada dua tiket.So nanti jumpa family kau tu kau tunjuk jela tiket Jb tu.Lagipon aku beli tiket Jb tu petang,so sempat la kau pusing balik dan masuk ke arah penerbangan internasional.Ko paham tak?"kata Ain dengan muka sebal dek kerana muka aku yang dah mula tersenyum.

"Bijak gak kau eh!Ingatkan otak tu sama dengan muka,blurr je!"kutuk aku membuatkan Sha yang baru je keluar dengan tuala dibahunya tergelak melihat muka Ain yang dah mula give up dengan hidup aku.

"Haa korang ni bincang apa weh?Jangan dok secret sangat,aku ni member korang jugak!"tempelak Sha sebelum menghilang disebalik pintu bilik air.Aku dan Ain bertukar pandangan sebelum mengendahkan sahaja bebelan Sha berkaitan dengan Shower Gel yang dah nam habis tapi tak beli refill lagi.

Bends simple je pon dia buat macam hilang anak.Sha.Sha.Macam mana la Ain boleh tahan duk sini lama-lama,aku yang duduk beberapa hari ni pon dah naik gila dengan bebelan dia tak habis-habis.

(A few hours later)
Akhirnya aku sampai jugak di Airport dengan Ain dan Sha yang terlebih excited sebab ramai sangat pilot muda-muda dekat situ tengah usha kami.Kalau la along nampak memang berasap ni.Dia paling pantang lelaki lain pandang Ain macam snek.Sumpah aku cakap along memang protective terhadap Ain yang jenis chill je ni.

"So mana family kau?Depa tak terkejut ke dengan kau yang tiba-tiba nak pegi Johor ni?"tanya Sha sambil melemparkan senyuman tak ikhlas dekat pilot-pilot yang duk usha kami.

"Terkejut la jugak tapi nasib baik aku dah gtau Haikal,so yeah,depa sampai sat g la kot."kataku seraya tu jugak mata aku tertancap dekat sign toilet perempuan.Aku terus memberi sign ke arah Ain dan dia terus menghalau aku secara bergurau tapi nampak menyakitkan hati.Dia halau aku macam kucing kurap kau tau.Dasar member!

Aku melangkah laju ke arah tandas tersebut dan akhirnya sampai tapi dirempuh pulak oleh kayu balak dari belakang.Aku hampir terjelopok ke atas lantai tapi ada tangan yang sempat menyambut.

Aku terus berterima kasih kepada aunty itu dan terus mata aku memanah tepat ke arah seorang jejaks yang tampan tapi berlagaknya mashallah.

"Kau tak nampak ke aku yang sebesar alam ni?!Butanya punya pompuan!"jerkah lelaki itu sebelum menonong ke arah lain.Aku hampir menamatkan riwayatnya on the spot tapi bila diingatkan balik,aku malas la nak amik job yang membawa maut ke atas aku sendiri en.

Aku terus mencebik dan terus masuk ke tandas tu untuk menunaikan kewajipan kepada tandas tersebut.

After a few minutes later,aku akhirnya keluar dengan rasa lega terpancar di riak muka.Kau apa tahu,aku tahan dari tadi lagi tau.Berkerut muka ni!

Aku terus mempercepatkan langkah dan nampak la Sha duk bergelak ketawa dengan family aku.Satu family datang termasuk Haikal.Ni kalau depa tahu aku nak lari konfem dengan parang depa datang.Opah aku yang kat kampung tu pon yang tiba-tiba tak leh jalan sebab sakit tua pon boleh drift motor nak join sekaki bantai aku.

Ain aku tak nampak pulak so ligat mata aku mencari along,rupa-rupanya depa dua duk kat Toys r Us.Ain beli collection Hasbro Gaming lagi la tu.Membazir je keje minah tu,last-last tak main jugak sebab jadi pameran dekat almari rumah dia dengan Sha.

Aku terus melangkah berat ke arah family aku dan nampak la riak kecewa terpancar di muka ibu dan ayah.Haikal hanya memandang muka aku sekilas sebelum menyibukkan diri dengan phonenya.

"Ya allah budak ni la!Dia lari macam kita ni paksa dia kawen pulak!Haih pelik-pelik la kamu sorang ni!"kata ibu seraya tu jugak tangan ayah mengetuk kepala aku.Aiyoo brader,sakit tau.

Aku baru je nak bidas balik tapi pengumuman ke Jb dah pon berbunyi.

"Ladies and gentleman,panggilan Ak6531 ke Jb,semua penumpang diminta tampil ke Gate A.Terima Kasih."kata suara yang duk jaga dekat front desk la kot.Nth takde masa pulak aku nak buat keje cari tau sapa yang buat pengumuman tu.

Ibu terus merembeskan air matanya dan ayah pula tiba-tiba tersenyum sayu melihat aku.Yela anak perempuan nak pegi jauh ni!Adik pula dah mula merengek nak ikut aku,dia tu dah tingkatan 1 tapi perangai macam nth pape.Along and angah pulak memandang aku dengan sayu.

Ain dan Sha hanya memandang aku dengan muka senyum paksa.

"Maafkan Ainie kalau Ainie ada buat salah dengan semua,but i really have to go.Terima kasih sebab datang ye!"kataku seraya tu jugak aku berpaling ke arah perlepasan domestik.

"Wait!"jerit Haikal mematikan pergerakan aku.Mamat ni nak apa pulak!

"Nah.Just for you.Kalau Ainie masih lagi terima abang please wear this.Bye sayang.Till we meet again."kata Haikal seraya tu jugak dia mencium pipi aku membuatkan yang lain tersenyum happy.

Aku hanya mengangguk sebelum meminta tangannya untuk bersalam untuk kali terakhir.Riak mukanya terkejut sebelum dia memberikan tangannya untuk aku cium.

Aku terus mengundurkan diri ke arah pintu dengan setitis air mata mengalir.Fuck.Kenapa sedih sekarang?Is it because i'm lying to all of them?!

Aku mengelap air mata sebelum memandang sekilas ke arah family aku dan Haikal yang tersenyum.

'I'm sorry everyone,till we meet again..I'm sorry Haikal,but thanks for appearing in my life.'

TAMAT

#WOHOOOO

Mr Kp, You're Mine!Where stories live. Discover now