"Happy new Year!!" Pekikku di tingkap balkoni rumah.
Kini aku sudah berumur 25 tahun. Sudah 9 tahun berlalu sejak aku dan Afiq berangkat. Sudah lama aku terpisah hubungan dengan dia. Entah dia dah kahwin ke belum. Rindu? Memori dan kenangan bersama semua orang pun aku rindu. Kalau aku boleh jumpa dia, aku nak sangat.
Selalu aku balik kampung pun, aku tak rajin nak berjalan ni. Dah bertahun tak beraya ke rumah dia. Entah dia kerja apa. Dah tinggi ke? Handsome ke? Hidup ke? Aku langsung tak tahu. Kalau aku balik pun, aku duduk rumah je. Tak pun jumpa kawan lama.
Sekarang pun aku dah bekerjaya. I am engineer. Akhirnya cita-cita aku tercapai jugak. Pernah juga cita-cita aku nak jadi doktor psikatri. Tapi ibu tak bagi. Katanya nanti orang tu makin gila kalau aku yang jaga.
Sekarang aku dah cantik daripada dulu. Putih. Tinggi tak tinggi sangat. Kurus! Nampak la macam seseorang yang berkaliber. Perasan jap! (No comment okay aina!)
"So, dah start tahun baru. Apa azam kau tahun ni?" Fatihah menghulurkan secawan teh ke arahku.
Fatihah ni kawan lama aku sejak sekolah rendah. Sahabat aku ni. Tak sangka akan tinggal serumah dengan dia. Untung sepatutnya dia dapat aku. Aku ni pandai masak. Kalau tak kebulur la dia.
"Azam aku, aku nak kahwin la." Sengih.
"Gatalnya kau. Dengan siapa? Budak lelaki sekolah menengah dulu?" Fatihah tertawa.
Biasalah. Bila dah makin cantik ni, mula la ada yang terkejar balik. Dulu bukan main palau aku. Sekarang asal aku balik kampung aje, mula la dm ajak lepak. Raya je datang rumah. Bodek ayah aku ke? Bukan jual mahal. Cuma malas layan dengan jenis jantan macam tu.
"Kau gila? Tak nak aku. Jenis macam tu, tak payahlah. Dengan jodoh aku la. Bila entah nak jumpa." Aku termenung.
"Kacik!"
"Biarlah. Kalau dapat kahwin dengan crush dulu pun boleh jugak." Sengih.
"Siapa? Afiq?"
"Ye la. Dah lama wey tak jumpa dia. Rindu pulak. Entah tinggal mana dah."
"Kau ni biar betul? Dia muda dari kau kot. Ayah kau setuju ke?"
"Setuju tak setuju belakang cerita. Kalau jodoh tak ke mana." Teh dicicip perlahan.
"Ah! Lantak kau la. Aku lapar la Mawar." Rengeknya.
"Mengada la kau. Nak makan apa?"
"Masak je apa-apa. Aku tolong. Boleh?"
Aku mengangguk.
"Kau sepatutnya kena bayar tau gaji aku tolong masak dekat kau hari-hari. Penat tau masak." Jelingku seraya mengeluarkan bahan untuk memasak.
"Alah! Aku tolong juga kan. Fifty fifty la. So tak payah bayar." Sengih.
"Halah! Mulut banyak gerak dari tangan boleh kau cakap fifty fifty. Ku tokak kau kang." Senduk diacu ke arah Fatihah.
"Lek ah. Mawar.."
"Apa?"
"Jom keluar jap lagi. Aku bosan la duduk rumah. Dah la cuti sehari. Esok masuk kerja dah." Rungutnya.
"Okay."
Aku faham perasaan Fatihah. Memang la kerja sebagai jururawat tu sibuk. Cuti pun seminggu sekali je dia dapat. Kadang-kadang tak dapat. Aku ni pun sehari seminggu. Ahad je. Pun tak merasa cuti. Kadang-kadang nak kena pergi tapak projek sebab ada masalah. Stress tau.
"Kau belanja ae?"
"Disebabkan harini kau tak banyak alasan nak teman aku, so aku belanja. Lagipun baru gaji."
"Wey! Aku tak tengok lagi gaji aku. Nanti kita pergi bank kejap."
Fatihah mengangguk. Berani geleng?
*****
Aku dan Fatihah melabuhkan punggung di sebuah kafe. Dah penat minah ni bershopping, makan la pulak. Aku ni bukan jenis suka bershopping. Dari kecil lagi macam tu. Aku beli apa aku nak. Tapi bukan yang membazirkan. Tak suka buat collection bersawang dekat rumah."Mawar.."
"Ya.." wajah Fatihah aku renung.
"Kita tak pernah lagi buat reunion kan?"
"Reunion? Tak lagi rasanya. Kenapa? Kau nak buat? Banyak tau modal." Balasku tenang.
Telefon pintar dibuka. Aplikasi instagram diketik. Dari kecil lagi, instagram aku sebagai alat melepaskan bosan aje. Malas nak beria tambah tolak followers ni. Bosan!
"Okay apa? Boleh jumpa kawan dulu. Aku teringin nak jumpa panda. Kalau balik kampung pun, dia tak ada. Teingin juga nak jumpa." Keluh Fatihah.
"Aku pun teringin. Tapi sekarang, semua dah bekerjaya. Semua dah lain. Belum tentu ada yang free. Kalau buat pun, tak semua ada. Aku ni pun bukan terkenal pun dulu. Aku malas! Nanti aku jadi batu. Even dah pernah berkawan dulu, tapi aku malu kalau jumpa semula. Aku bukan boleh."
Pesanan yang baru tiba disambut baik. Ucapan terima kasih diucap sebelum kembali berbual.
"Betul tu memang la betul. Aku pun busy juga. Bukan senang nak apply cuti. Kau senang la." Green tea nya diminum.
"Aku pun tak senang. Banyak projek la. Ni pun ada problem. Barang tak sampai la apa la. Penat wey. Pastu jarang masuk office. Masuk pun settle apa yang patut. Tak pun meeting. Aku yang banyak nak presentnya. Penat." Keluhku.
Sejak bergelar jurutera, aku jadi kurang masa terluang. Kurang masa berfoya. Lebih kepada kerja. Kadang-kadang terpaksa tinggalkan Fatihah sorang-sorang dekat rumah sebab kerja luar kawasan. Tak boleh ke duduk Malaysia je? Nak rasa menyesal juga pilih kerjaya ni, tapi benda dah jadi. Syukur la gaji kena dengan tugas.
"Itulah. Aku pun selalu kena ganti tempat orang. Penat la. Hope la raya tahun ni dapat cuti. Kalau dapat, aku nak pergi rumah semua kawan aku dulu. Kalau kau?"
"Aku of course aku nak pergi rumah aku dulu." Sengih.
"Kacik ah kau." Jeling Fatihah sambil mengunyah makanannya.
"Teah.."
"Hmm.."
"Kau rasa, kalau aku cari Afiq balik kan, aku akan jumpa dia tak? I mean, dia akan sama macam dulu tak? Sweet macam dulu tak? Layan aku tak?" Aku merenung nasib.
Berderai tawa Fatihah. Aku memandang dengan cebikan di bibir.
"Kau serious nak cari dia balik? Kau rasa dia kenal ke kau yang dah berubah seratus lapan puluh darjah ni. Dah kurus macam ni. Muka pun lain sikit. Kau rasa dia kenal ke kau? Aku risau, dia dah ada peneman hati la. Mungkin dulu boleh la dia terima kau, sekarang mungkin tak." Sangkal Fatihah.
"Betul tu betul la. Tapi aku rindu dia do. Aku macam rasa, dia dekat je. Aku mimpi dia banyak kali do. Tapi, aku tak ingat muka dia. Aku ansyik cakap dalam tu nama dia Afiq. Aku yakin la tu dia. Aku nak cari juga." Tegasku.
"Ikut kau la. Kalau jodoh tak ke mana."
"Tapi ayah aku nak ke orang PP?"
"Kau ni.. makan la. Nanti la cari. Time cuti ya. Jumpa la nanti."
Aku mengangguk. Mungkin jumpa. Mungkin tak. Tapi aku rasa nekad sangat nak cari dia.
YOU ARE READING
CRUSH SERIES; MY JUNIOR HUSBAND
General FictionBermula dari pertemuan di sekolah rendah dan berkenalan di sekolah menengah membuatkan bermulanya rasa yang baru bagi Mawar. Rasa yang pernah juga dirasai pada jejaka lain namun lebih kuat pada si junior. Bermulanya bibit cinta yang terbina melalui...