"Assalamualaikum."
"Waalaikumussalam."
Jujur! Aku rindu suara di hujung talian itu. Bila la dapat balik kampung.
"Ibu abah sihat?"
"Macam ni la. Acik kerja ke?"
"Ye la ibu. Ni pun tak pergi lagi. Masuk kerja pukul sembilan."
"Kenapa telefon? Nak bagi duit ke?" Tawa ibu berderai jua.
"Hahahaha... Acik dah masukkan duit dah dalam bank haji sikit. BSN sikit. InsyaAllah hujung minggu ni acik balik dengan Teah."
"Banyaknya bank masuk. Satu bank cukup la. Nanti acik tak cukup duit pula."
"Cukup la. Bukan guna sangat pun. Bil pun kongsi duit. Rumah kongsi. Barang dapur je acik beli. Teah selalu sibuk. Jarang makan dekat rumah." Jelasku.
"Duduk sorang la?"
"Kadang-kadang sorang. Kadang-kadang berdua."
"Ajak la kawan lain teman. Risau ibu duduk sorang macam tu."
"Tak payah risau la. Jiran sini ramai. Dah biasa dah."
"Bahaya. Lain kali panggil kawan."
"InsyaAllah. Okay la bu. Nak gi kerja dah. Assalamualaikum."
"Jaga diri. Waalaikumussalam."
Aku mematikan panggilan. Pantas aku mencapai tas tangan dan kunci kereta. Pintu rumah dikunci. Belum sempat membuka pintu kereta, jiran dah menegur.
"Nak pergi kerja ke?"
"Haah makcik. Kenapa? Makcik ada nak pesan barang ke?"
Aku tahu anak jiran sebelah ni selalu jarang balik. Sebab tu aku rajin tanya. Dia pun selalu suruh beli barang. Aku okay aje. Lagipun alang-alang.
"Eh! Tak adalah. Barang haritu tak habis lagi. Terima kasih la."
"Sama-sama makcik. Saya tolong apa yang mampu aje." Sengih.
"Kawan mana?"
"Saya suruh dia tumpang rumah kawan dia semalam sebab dah lewat sangat kalau dia balik. Bahaya makcik anak dara bawa kereta sorang-sorang pagi buta." Jelasku.
"Ye la. Pergi la kerja. Ganggu pula makcik ni. Jaga diri." Pesan makcik itu.
"InsyaAllah makcik. Makcik pun jaga diri." Pesanku sebelum masuk ke dalam perut kereta.
*****
"Morning Mawar.""Morning!" Sekilas.
Orang tak akan terasa kalau aku hanya balas sebegitu. Orang pun tahu aku jenis serius kalau masuk kerja. Macam mana orang boleh terfikir nak bergurau senda time kerja?
Aku berjalan menuju ke kamar pembantu peribadi Encik Zahrin. Macam biasa, telefon aku memang ada dekat tangan.
"Yat!"
"Ya Cik Mawar." Pantas Hayati bangun.
"Berapa kali saya nak tegur? Kita setaraf. Tak perlu bercik puan bagai. Saya tak suka." Pesanku tegas.
Berkali aku ingati, namun Hayati tetap mengulangi perkara yang sama. Aku langsung tak menganggap mereka orang bawahan. Kami setaraf. Saling memerlukan. Kenapa pula nak layan sebegitu. Dalan Islam tiada perbezaan darjat.
"Maaf. Ma.. Mawar ada masalah ke?"
"Boss awak ada?"
"Ada. Cik Mawar nak jumpa ke?"
YOU ARE READING
CRUSH SERIES; MY JUNIOR HUSBAND
General FictionBermula dari pertemuan di sekolah rendah dan berkenalan di sekolah menengah membuatkan bermulanya rasa yang baru bagi Mawar. Rasa yang pernah juga dirasai pada jejaka lain namun lebih kuat pada si junior. Bermulanya bibit cinta yang terbina melalui...