BAB 11

83 3 2
                                    

"Afiq?.."

"Kau Mawar kan? Mawar Datul Akila. Ayah kau meniaga pasar malam. Bekas akak angkat aku. Senior aku yang gemuk dulu tu kan? Crush aku. Kan?" Soalnya lagi.

"Kenapa kau dah lain?" Soalku sambil menundukkan wajah. Ini bukan Mawar yang sebenar.

"Finally! Kau ingat aku juga. Kau tahu tak aku dah lama cari kau. Setiap kali balik PP, aku lalu depan rumah kau. Tapi tak nampak pun kelibat kau. Aku penat wey cari kau. Kau tak rindu aku ke?" Afiq mengukir senyum lebar.

"Kenapa kau dah lain?" Sekali lagi aku mengajukan persoalan itu.

"Ha? Maksud kau?"

"Kenapa kau dah lain? Kenapa kau dah handsome? Kenapa kau lagi tinggi dari aku? Kenapa kau tak lembut macam dulu?" Aku memberanikan diri memandang wajah Afiq.

Afiq menderaikan tawa.

"Tak akan aku nak lembut lagi? Dah besar kan? Berubah la sikit. Kau pun dah banyak berubah. Syukur wey aku kenal kau lagi."

"Aku bukan macam dulu kau kenal. Aku dah lain." Jelasku sambil mencicip latteku.

"Ada aku kisah? Kau, kau la. Senyum la sikit. Tak comel la kau serius macam ni. So, kau kerja apa sekarang?"

"Engineer. Kau?"

"Alhamdulillah! Cikgu Matemtik. Kau dah kahwin ke? Jarang balik PP?" Selamba.

"Hotak kau!" Kan dah keluar.

"Ha! Ni baru betul Mawar. Teruskan jawab soalan aku." Sengih.

"Aku baru balik bulan lepas. Nak cari boyfriend pun malas, macam mana nak kahwin? Lagipun, sibuk kerja. Tak ada masa la." Rungutku.

"Wey!!"

"Pe?"

"Kau suka aku lagi tak? Sebab aku suka kau lagi."

Selamba badak je dia luahkan perasaan? Tapi, kalau aku jawab ya? Agak-agak tercapai tak azam aku tahun ni nak kahwin?

"Merepek la kau." Tawa sinisku berderai.

"Betul ni. Aku suka kau. Aku cakap dah kan aku nak kahwin dengan kau. Kau suka aku lagi tak?"

"Gila la kau ni." Aku masih tak menjawab.

"Kau ni dari dulu lagi. Macam tu la selalu kau jawab kalau aku tanya. Ni dah besar la. Kau tak nak kahwin dengan aku ke? Aku nak kahwin dengan kau." Makin selamba mamat ni.

Aku meneliti jam di tangan.

"Lunch time nak habis dah. Aku kena gerak dulu. Nanti bos aku marah pulak." Pantas aku mengubah topik. Tas tangan dicapai.

"Mawar..."

Langkahku terhenti di pintu masuk kafe.

"Aku tuntut tau jawapan tu."

Aku hanya tersenyum sinis. Afiq memang gila dari dulu. Ya Allah. Berbunga pulak rasanya bila dapat jumpa semula. Adakah ini cinta? Mustahil!

*****
"Aku tengok, telefon kau dari tadi ada chat masuk. Siapa? Mal? Yan? Majikan kau yang gatal tu?" Fatihah melabuhkan punggung di sisiku. Secawan teh dihulur.

"Entah la. Malas tengok." Aku hanya menongkatkan dagu dan mencicip teh panas.

"Moody pahal? Marah aku ke?"

"Ish! Tak adalah. Tak ada motif aku nak marah kau. Tak moody pun. Fikir masa depan je." Aku membetulkan posisi tubuh.

Berderai tawa Fatihah.

CRUSH SERIES; MY JUNIOR HUSBANDWhere stories live. Discover now