Bab 42

3K 138 12
                                    

"KENAPA Abang Iz?" Tanya Raesha dengan nada berbisik perlahan dalam talian.

"Sha sibuk ke?"

"Ha'ah. Sha kat hospital ni."

Izham tidak bersuara.

"Kenapa Abang Iz call Sha?" Tanya Raesha.

"Nenek."

"Kenapa dengan nenek?" Laju Raesha bertanya.

"Nenek terjatuh dari bilik air. Mak su ada call beritahu tentang keadaan nenek tadi. Itupun mak su curi-curi call sebab nenek yang larang untuk beritahu kita." Kata Izham.

"Ye ke? Kesiannya nenek. Nanti Sha call mak su lah ye. Kalau ada masa, Sha pergi ke kampung sekejap untuk jenguk nenek. Barangkali nenek masih terasa hati dengan Sha. Sampai hari ini Sha belum berbaik dengan nenek dan pujuk rajuknya itu." Kata Raesha dengan sesal.

"Baguslah kalau Sha ada niat nak pergi ke sana. Tapi Sha janganlah pergi seorang diri. At least Sha kena pergi ke sana bawa abang ataupun Syura sekali. Payah Sha kalau kena hadap 'angin puting beliung' nenek itu nanti." Izham tergelak kecil hujung talian.

Raesha menggaris senyum.

"Yelah, tapi bukan sekarang. Sha masih sibuk dengan alang dan andak. Hari ini atau esok, mungkin alang akan dibenarkan keluar dari hospital. Andak pun sama." Beritahu Raesha.

"Oh, ye ke? Baiklah. Nanti bagitau pada mereka, Abang Iz, Syura dan Ayah Man akan lawat mereka kat rumah ajelah jika mereka dah keluar dari hospital. Sebab kalau hari ini atau esok, kafe kita memang tak boleh ditinggalkan. Tambahan Syura pun masih sibuk dengan jadual praktikalnya." Kata Izham.

Raesha angguk kepala sendiri.

"Yelah, Abang Iz. Nanti Sha call balik. ASSALAMUALAIKUM."

Izham turut membalas salam Raesha itu dihujung talian.

Ketika Raesha memusing tombol pintu untuk masuk, dia terdengar Firash dan Fathiya sedang bergelak ketawa. Terhenti niatnya untuk melangkah kaki ke dalam bilik Fathiya. Bertapa gembira hatinya melihat riak terpancar ceria di wajah Fathiya. Dia mencuri pandang ke arah wajah Firash pula. Wajah Firash turut tergambar bahagia. Rasanya inilah kali pertama Raesha melihat Firash berwajah gembira seperti itu. Selama ini, Firash lah orang yang paling memendam rasa dan lebih bersikap kera sumbang.

"Terima kasih alang sebab sudi mendermakan sum-sum tulang alang kepada andak." Ucap Fathiya. Wajahnya yang ceria tadi bertukar suram dek rasa terharu gamaknya.

"Andak kan adik alang.. Adik-beradik kenalah saling membantu antara satu sama lain. Alang tidak teragak untuk berkorban apa saja demi orang-orang yang alang sayang. Lagipun, hanya alang saja yang lebih layak jadi penderma kepada andak." Kata Firash sambil tersenyum. Dia mengelus lembut rambut adiknya itu.

"Alang." Fathiya lalu memeluk Firash. Dia menghamburkan tangisan di bahu abangnya itu.

Raesha yang memerhati adegan dua beradik itu sedang menitiskan air mata. Rasa syukur, bahagia dan terharu melihat kasih sayang yang terjalin antara anak-anak tirinya itu.

"Cengeng juga Si Andak ni ye..? Alang ingat andak ni jenis yang berhati kental." Usik Firash.

Fathiya lalu merenggangkan pelukkan mereka berdua. Dia mengesat air mata yang membasahi wajahnya.

"Dari pandangan luar, mungkin andak ni jenis yang kental hati. Tapi di dalaman, hati andak masih selembut tisu, alang. Andak terlalu muda untuk mempunyai jiwa yang sekuat itu." Kata Fathiya.

"Mulai sekarang, andak kena jadi diri andak aje. Nikmati zaman kanak-kanak andak sekarang ni tanpa risaukan pekara lain. Alang tak nak andak membesar jadi seperti alang, along dan angah. Bila menginjak ke alam remaja, kami lebih banyak memberontak, bersifat perengus dan suka menyalahkan orang lain di atas penderitaan diri sendiri. Alang nak andak jadi seperti adik. Ketawa dan senyum dengan ikhlas. Sayangilah sesiapa tanpa berasa segan atau bimbang." Kata Firash panjang lebar.

KITA KAN, KELUARGA..Where stories live. Discover now