12

3K 141 26
                                    

Als ik mijn ogen weer opendoe, valt me twee dingen op. Éen: Het is licht, dus ik heb geslapen. Nog fijn ook. En twéé: Newt is weg. Ik kijk naar de hangmat aan de andere kant naast me, waar Thomas op zit en naar me kijkt. 'Goedemiddag, prinses.' Hij glimlacht. Ik rek me uit en zeg: 'Wat is dat toch met jullie jongens? Vinden jullie het dan echt zo leuk om iemand te bespieden als diegene slaapt?' Hij haalt zijn schouders op. 'Je ziet er wel schattig uit als je slaapt.' Ik rol met mijn ogen. 'Ja, vast.' Ik zwaai mijn benen naar de zijkant en ga zitten. Als ik om me heenkijk, zie ik dat de andere hangmatten leeg zijn.

'Waar is iedereen?' Thomas glimlacht. 'Aan het werk.' Ik kijk naar de rand van het bos, waar een groepje jongens aan het houthakken zijn. Dan kijk ik naar de dieren, die verzorgd worden. Dan kijk ik naar mijn taak en ik zie de jongens werken. Ik word lichtelijk geïrriteerd. 'Waarom hebben ze me niet wakker gemaakt?' Thomas haalt zijn schouders op. 'Newt vond dat je een keer goed moest slapen.' Ik kijk naar de poort, die openstaat. 'Moet je niet rennen?' Thomas schudt zijn hoofd. 'Ik moest op jou letten. Orders van de baas. En ik heb toch spierpijn.'

Ik glimlach licht. Dan gaan mijn gedachten uit naar gisteravond. Newt en ik hadden weer een goed gesprek. Maar ik weet nog steeds niet wat hij met dat laatste bedoelde. Misschien zal ik het ook nooit weten. 'Trouwens, ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Welke wil je eerst horen?' zegt Thomas. 'Ehm.. doe het slechte maar eerst.' Hij grijnst. 'Het slechte nieuws is dat je het ontbijt gemist hebt.' Op dat moment voel ik mijn buik rammelen. 'Nee hè, had je me niet wakker kunnen maken?' Hij grijnst weer. 'Máár, het goede nieuws is dat ik wat voor je achterover gedrukt heb! Nou ja, dat heeft Newt gedaan, maar het blijft hetzelfde principe.'

Hij pakt een flesje water en een stuk brood dat hij in de hangmat had gelegd en geeft het aan me. 'Dank je. En hebben jullie wel gegeten?' Hij knikt. Ik neem een paar slokken water en eet wat van het brood. Als ik het op heb, sta ik op. 'Wat ga je vandaag doen?' Hij staat ook op. 'Ik ga me vandaag ook bezighouden met het planten van zaden.' Ik glimlach en we lopen samen naar de rest toe. 'Is onze prinses eindelijk wakker?' zegt een van de jongens als grapje. Hoop ik tenminste. 'Ja, maar ik had al veel eerder wakker kunnen zijn.' Ik kijk naar Newt. Zijn mondhoeken krullen omhoog en hij gaat verder met scheppen.

'Hé, Thomas, het mest is op. Ga jij eens even nieuwe halen in het bos?' Thomas zucht. 'Waarom ik?' Maar toch pakt hij de emmer op en loopt hij richting het bos. Ik kijk hem grijnzend na. 'Heeft u lekker geslapen, prinses?' vraagt een van de jongens. 'Als je me nog één keer prinses noemt, dan sta ik niet voor de gevolgen in.' De jongens beginnen te lachen. 'Pas maar op, Stan.' Stan glimlacht en zegt: 'Wat ga je dan doen?' Ik hou mijn schep omhoog. 'Nou, ik heb hier een hele mooie schep.' Stan knikt. 'Dat is inderdaad een mooie schep.' Ik glimlach en ga verder met scheppen. 'Maar ja, ik heb goed geslapen.'

'Ja, dat merken we. Is dat een meidending of zo? Als ze goed slapen, zijn ze opgewekt. Als ze slecht slapen niet.' Ik haal mijn schouders op. 'Misschien.' Maar dat ik me goed voel heeft niet alleen te maken met het feit dat ik goed geslapen heb. Ik wil even kort naar Newt kijken, maar hij kijkt ook naar mij en onze blikken kruisen elkaar even. Hij glimlacht licht en gaat verder met scheppen, dus doe ik dat ook.

Maar dan hoor ik geschreeuw uit het bos komen. We stoppen allemaal met scheppen en kijken fronsend naar het bos. Weer een schreeuw, gevolgd door een volgende schreeuw. 'Help!' hoor ik iemand schreeuwen. Als de twee figuren dichterbij komen, zie ik dat het Thomas is. En dat Ben achter hem aanrent. Wat gebeurt er? Ben doet een poging om Thomas vast te pakken en het lukt. Hij smijt hem op de grond. 'Help!' roept Thomas. We rennen naar de jongens toe. Ben heeft een mes vast en hij wil Thomas neersteken! 'Het is jouw schuld!' roept Ben.

En het volgende moment ligt hij op zijn rug en heeft hij bloed op zijn gezicht. Newt heeft hem geslagen met een schep. Thomas komt hoestend overeind en kijkt geschrokken naar Ben. 'H-hij stond ineens achter me! Hij bleef maar roepen dat het mijn schuld was. Maar wat?' Newt knielt bij Ben neer. 'Hou hem vast!' Een handje jongens houdt Ben vast terwijl Newt hem bekijkt. 'Hij is gestoken!' zegt hij verbouwereerd. 'Op klaarlichte dag?!' Gestoken? Door wat? 'Breng hem naar het gat! We wachten tot Alby er is.' Het gat? Waarom?

De jongens pakken hem op en sleuren hem mee naar het gat, terwijl Ben roept dat hij kan genezen. Genezen van wat? Newt en Thomas raken druk aan de praat over wat er gebeurt is. Newt zegt terneergeslagen dat ze niet anders kunnen, en ik vraag me af.. 'Wat gaan jullie met hem doen?' Mijn antwoord is stilte.

The Maze RunnerWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu