~6~

83 4 0
                                    

Anis mengeluh lega apabila dia sudah dihujung menyiapkan kerja karangan yang Sepatutnya dia buat bersama Syifa dan juga Hakim..tapi yang duduk tercegat kat sini, hanyalah aku dan juga mat salleh celup nih.

Anis menilik jam yang sudah tepat pukul 3.00...hurm Ngantuknya!tapi kerja tinggal setengah lagi! Kol 4 nanti perpustakaan nih tutup.

"aku ngantuklahh"rungut Anis... Dah ngantuk kerja tak siap lagi...

"jap lagi siaplahh..nanti balik kau dating lah dengan katil kau"kata Fikri lalu matanya masih fokus pada kerja yang dibuatnya dari tadi.

Anis terus meletukkan kepalanya diatas meja... Tetapi tangannya masih bergerak menulis isi yang tak siap lagi. Lama kelamaan dia tertidur dengan pensel yang masih ada ditangan. Fikri yang terpandang Anis yang sedang tertidur itu lantas mengambil pen dari tangannya lalu dibiarkan Anis tidur sekejap lagipun kerja nak siap, jadi tidak kisah jika dia perlu menyiapkannya sendiri.

Siap sahaja tugasan yang dibuat dari tadi, Fikri mendekati Anis yang ada disebelahnya lalu melentukkan kepalanya diatas meja menghadap Anis lalu pen yang dipegangnya tadi mencucuk pipi Anis bagi mengejutkan Sleeping Beauty ini.

Anis membuka matanya perlahan lahan.. Alangkah terkejutnya Fikri betul betul berada didepannya memandang kearahnya dengan tatapan yang susah untuk Anis tafsir lantas mukanya dijauhkan sedikit lalu dia mengelap mulutnya.. Manalah tahu ada air liur basi.

Fikri hanya tersenyum lalu mengeleng apabila melihat Anis yang mengelabah ketika bangun bangun sahaja melihat Fikri betul betul dihadapannya.

"dah siap"kata Fikri.

"ha?"Kata Anis.

"it's already done, Anis"kata Fikri lalu pensel serta alatan yang digunakam tadi dikemaskan lalu dimasukkan kedalam penselbox-nya.

"uyo.. Cepat gila kau buat"kata Anis.

"cepat? Cuba tengok jam dah pukul berapa. Dia yang tido tak ingat dunia lepastu kata cepat, senang hidup"kata Fikri.

Anis mengecilkan matanya.. Dah ngantuk,tidur je lah. Manalah aku tahu kau dah buat benda nih dekat setengah jam tanpa aku.

"so..cepatlah kemas aku nak balik"kata Fikri.

Terus Anis mengemas barang barangnya yang ada diatas meja lalu beg sandangnya diambil bersama dengan kertas mahjong yang telah digulung oleh Fikri.

"terima kasih, Pikri!"kata Anis lalu keluar dari Perpustakaan.

"Sama sama, Anish" kata Fikri lalu keluar dari perpustakaan mengikut jalan yang berlainan dari Anis.

Fikri keluar dari perpustakaan lalu dia ditegur oleh librarian yang berjalan bersebelahan dengannya tadi.

"Abang nih budak baru sekolah nih yea?"tanya pelajar perempuan itu

"iya, kenapa eh?"tanya Fikri.

"kelas?" tanya perempuan itu lagi.

"5 utama..."jawab Fikri endah tak endah.

"yang tadi tuh kawan abang kan?"tanya Perempuan itu.

"i have to go,bye"kata Fikri lalu keluar dari sekolah lalu berlalu ke kereta Alza yang terpakir cantik didepan sekolah

Anis menghempas badannya ke katil apabila dia masuk kedalam bilik...baru sahaja dia ingin terlelap dengan baju sekolahnya.. Telefonnya berbunyi.

Siapa pulak yang mengacau nih! Aku penat kau tahu! Penat!. Walaupun penat Anis mendekati juga Telefonnya yang ada diatas meja belajarnya lantas dia menjawab panggilan itu.

"Hello?"jawab Anis.

"Anis... Nak tanya nih"kata Hani.

"apa dia?"tanya Anis.

"kau pergi gym tak harini?"tanya Hani.

"tak..."jawab Anis endah tak endah.. Bukan apa, dia betul betul penat sekarang nih.. Takkan pula nak pergi Gym.

"alah Nis... Aku nak pergi Gym nih, temanlah aku"rengek Hani.

"Hani...aku betul betul penat sekarang nih lagipun aku baru balik sekolah, kau ajak lah siapa siapa"kata Anis.

"alah Niss, tak sayang aku ke! Jom lah"rengek Hani lagi.

"can't you understand that!!! I am tired!! I need a rest!! Doesn't it clear!" marah Anis.

Asal tak faham! Aku penat!! Aku penat!!

"ouh.. Kau dengan budak baru tuh boleh pula kau dating lama lama, bila dengan kawan kau sorang nih, sampai marah marah, okey! Fine Aniss!"marah Hani lalu memutuskan talian.

Anis mengurut urut kepalanya... Apa malang aku dapat kawan macamni, bukan reti nak faham aku. Lagi aku kata tak boleh, lagi dia merengek. Bila aku marah, marah aku balik. Aku tahulah motif kau kat sana sebab nak jumpa cinta hati kau tuh! But tak perlulah nak heret aku sekali!

Let them be,Anis. Right now, u just need a rest..just only a rest. Lama kelamaan Anis tertidur.

CINTA TYPO Where stories live. Discover now