~13~

82 3 0
                                    

"Fikri"panggil Syah.

"yup?"jawab Fikri yang sedang berlari di mesin treadmill.

"aku nak cakap sesuatu ni"kata Syah.

"apa dia?"tanya Fikri. Alisnya terangkat sedikit.

Syah menunjukkan tempat duduk yang tersedia di pusat Gym kearah Fikri. Fikri menganguk lalu duduk dikerusi yang tersedia.

"okey.. Cakaplah apa dia?"tanya Fikri.

"aku tahu aku salah.. Apa yang jadi kat Anis tu semua salah aku"kata Syah.

"kau cakap apa ni?aku tak faham"kata Fikri.

"aku akan sambung belajar"kata Syah.

"that's good..its mean kau dah takda kat sini lah lepasni?"tanya Fikri.

"ha ah..."kata Syah.

"semoga berjaya,bro"kata Fikri lalu menepuk bahu Syah. Dia terus berlalu ke mesin treadmill lalu meneruskan senamannya.

Anis memandang gambar gambar yang ada di gallery-nya. Kau patut tengok semua gamba gamba ni sebelum kau terus terang dekat Syah. Patutlah dia taknak... Kau tak secantik orang lain, kau banyak kurang.

Anis menarik nafasnya panjang panjang lalu menghembusnya perlahan lahan.

Apa yang jadi sebelum ini telah menyedarkan aku.. Siapa aku..siapa aku kepada Syah.. Siapa aku pada orang lain. Rendahnya diri bila aku fahami kekurangan yang ada dalam diri aku. Semuanya...aku faham semuanya.

Gamba yang diletakkan di-walpaper whatsup juga ditukar kepada gamba lain.

"nah"kata Anis.

"apa ni?"tanya Syah.

"gelang persahabatan, maybe"kata Anis.

Syah mengulumkan senyumannya kearah Anis.

"friendship bracelet huh?" kata Syah lalu mengambil gelang yang diberi oleh Anis.

Anis menganguk.

"buat susah je"kata Syah.

"tak susah pun...dah lah Anis nak panaskan badan"kata Anis lalu berlalu ke mesin treadmill.

Anis pulang dari reality.. Dia memandang kearah gelang yang dipakai.

Gelang yang dipakai sekarang ini sama desing dengan Kun punya. Dia juga ada beli satu yang sama dengan Syah tapi dia lebih suka untuk menyimpan gelang itu dari memakainya.. Dan sekarang? Lebih sanggup jika gelang yang disimpannya itu hilang.

"Anis?"kata Aryana.

"Alang.. Masuklah"kata Anis apabila Adriana betul betul didepan pintu.

"fikir apa?"tanya Aryana

"Fikri?"tanya Anis.

"Fikri? Fikri mana pulak ni? Alang cakap fikir bukan Fikri"kata Aryana alisnya terangkat sedikit.

"takda apa lah... Tengah fikir bila nak sihat. Aku dah bosan duduk rumah"kata Anis.

"ha tu lah... Bawak lagi motor laju laju. Kan dah tak boleh keluar"kata Aryana

"tumbuk nak?"kata Anis.

"taknak"kata Aryana

"ada apa masuk bilik aku ni?"tanya Anis.

"urmm.. Betul ke kau nak duduk sarawak sana?"tanya Aryana.

"sambung belajar kat sana"kata Anis.

"kau ni poyo lah! University kat sini ada banyak.. Nak jugak pergi sana, buat apa?" tanya Aryana

"alahh nak hirup udara baru, apa salahnya? Kun tu lagi lah, nak belajar kat Brunei..ha lagi jauh"kata Anis.

"orang cakap dia, dia bandingkan dengan Kun pulak. Family kau kat sini, kakak kau kat sini.. Kau nak pergi sana pulak"kata Aryana

"Abah dengan Mak pun dah setuju yang nak biar Anis belajar sana...takpa lah, Anis akan balik bila cuti"kata Anis.

"ye lah...kau dah bagitahu Kun pasal benda ni?"tanya Aryana

"kalau aku bagitahu dia sekarang, dia mesti akan buat apa sahaja supaya Anis tak pergi. Macam Alang tak kenal dia"kata Anis.

"siapa je nak lepaskan kawan dia yang dah jadi tempat mengadu, tempat untuk bermanja, tempat untuk jadi gila gila? Lagi lagi Alang tahu yang Kun tu sayang sangat dekat Anis."kata Aryana.

"Anis tahu... Takpa, lama kelaman dia akan faham kenapa Anis pergi, dia akan faham kenapa Anis pergi jauh jauh. Dia akan faham" Anis tetunduk.

Dia tahu Kun mesti terkejut dengan keputusannya. Kemungkinan juga Kun takkan faham kenapa.. Kun bukanlah seorang yang mampu lepaskan seseorang yang dia sayang secara sesenang hati.


CINTA TYPO Where stories live. Discover now