Mr Ben memandang kearah anak tunggalnya yang sedang berada didepannya. Hanya senyap membisu dari mula mula bertandang ke rumahnya.
"Kenapa Fikri nak jumpa Daddy?"tanya Mr Ben.
"do you think this is the right decision for me? How can Fikri jumpa Kun dalam keadaan macamni? Apa yang Fikri perlu buat untuk bagitahu dia tentang semua ni?argh..i don't know"tanya Fikri dia mula menunduk.
Mr Ben mengeluh berat memandang kearah Fikri.
"I know i shouldn't say this.. But this is the only thing that better for you and Kun."kata Mr Ben.
Fikri mengangkat mukanya memandang kearah Mr Ben.
"what is it?"tanya Fikri.
"let her go... I know, she will gonna get hurt, she will cry a lot, she will gonna get upset...but it's just only for a temporary. Cuba Fikri fikir... Kalau Fikri tak bagitahu dia and she knew it by herself. Dia akan lebih sakit, lebih terseksa. "kata Mr Ben.
Fikri kaku.
Untuk kali ke 10 aku menoleh kearah jam yang dilekat di dinding. Sudah pukul 12 tapi kenapa Fikri tak pulang lagi?
Aku tahu, tidak baik berjaga pada waktu ini tapi aku kena jugak siapkan Assignment ini. Sudahlah aku mengambil cuti awal lepastu takkan pula nak cuti buat Assingment jugak.
Jujur aku risau juga pasal Fikri kerana dia keluar pada petang tadi tetapi sekarang sudah lewat malam dia masih belum pulang ke rumah. Terdetik juga, kemana dia pergi? Dengan siapa dia berjumpa? Kenapa pada waktu ini dia masih belum pulang?
Namun apa daya ku, siapalah aku untuk mengetahui semua itu.
Aku keluar dari bilik Fikri lalu aku berlalu kebawah menuju ke ruang tamu. Langkah aku terhenti apabila melihat Fikri sedang lena tertidur diatas sofa.
Aku melihat suasana tempat yang membuatkan Fikri lena tertidur diatas sofa.
Bagaimanalah Fikri mampu melelapkan matanya dengan keadaan kipas tidak berpusing dan juga penghawa dingin yang tidak dihidupkan? Aku terus mencapai remote penghawa dingin lalu ku hidupkan penghawa dingin tersebut.
Tanpa menunggu lagi aku berlari naik keatas lalu selimut Fikri yang cantik terlipat diatas katil aku ambil lalu aku bawa ke ruang tamu dan menyelimutkan Fikri.
Aku memandang kearah Fikri yang sedang lena tersebut.
Aku minta maaf. Betapa banyak salah aku terhadap kau,Fikri. Tidak perlu aku jangka sudah pun aku tahu apa yang akan terjadi kepada kayangan indah yang telah kau bina bersama dengan Kun.
Aku minta maaf.
Tiba tiba telefon Fikri berbunyi menandakan mesejnya masuk.
Anis menoleh kearah Fikri yang masih lena tidur. Lantas dia mendekati telefon pintar yang ada diatas meja.
Mine
20 missed call.Mine
100 unread messages.Dia melihat semua yang terpapar dilaman utama telefon tersebut.
Tiba tiba telefon yang dipegangnya disambar Fikri yang baru sedar dari tidurnya.
"how dare you touch my phone!" marah Fikri.
"saya... "Nafas Anis sudah turun naik melihat wajah Fikri yang sudah memerah menahan amarah.
"this is the first and the last, don't you ever touch something that is belong to me... Or you will regret it"kata Fikri.
"aku...mi..min.. minta.. maaf"kata Anis.
"sekarang ni... Aku taknak tengok muka kau kat sini! Pergi!"marah Fikri.
Tanpa menunggu lagi Anis terus berlalu ke biliknya.
Fikri meraup wajahnya dia terduduk diatas sofa.
Selepas seminggu.
Anis pulang ke rumah sewanya dengan menaiki Teksi. Pemandangan dari luar teksi dipandang Anis.
Selepas kejadian tersebut aku tidak selalu bersemuka dengan Fikri kerana Fikri akan cuba mengelak dari melihat aku dengan cara bersarapan di luar,makan tengahari Bersama sama dengan Uncle Ben dan makan malam di luar sebelum pulang ke rumah Puan Lateefa malah dia juga sanggup tidur di ruang tamu dari tidur sebilik denganku.
Dua hari lepas,Fikri mengambil keputusan untuk pulang ke rumah sewanya jadi aku juga mengambil keputusan untuk pulang ke rumah sewaku jugak. Semasa Puan Lateefa menyuruh aku untuk pulang bersama dengan Fikri...Fikri hanya senyap membisu namun bila harinya tiba, dia sudah beredar awal dariku.
sakit?
sedikit terasa, sedikit rasa perit...namun apa aku mampu lakukan? merungut? Siapa aku untuk merungut..ingat Anis kau hanya isteri tanpa cinta. Perhatian dan cintanya bukan untuk kau jadi berhentilah berharap.
dari semalam juga aku risau tentang Kun. Aku tahu semenjak kami berkhawin Fikri tidak langsung menghubunginya atau membalas semua mesej yang dihantar.
"Cik?"panggil pemandu tersebut.
panggilan tersebut membuatkan aku pulang dari realiti sebenar yang sedang aku hadap ini.
"kita dah sampai"kata Pemandu tersebut.
aku menganguk lalu berlalu keluar dari teksi tersebut selepas menyelesaikan bayaran kepada pemandu tersebut.
aku memandang kearah rumah sewa ku tersebut.
aku menarik nafas panjang lalu aku lepaskan. aku mendekati pintu rumah tersebut dengan langkah yang bagiku sangat sukar untuk aku lakukan.
aku mula berbuat buat senyum sebelum mengetuk pintu rumah. Aku taknak mereka melihat aku begini apabila mereka sudah mengetahui bahawa Abah bakal menerima penderma buah pinggang yang baharu. Sebelum mereka mengesyaki apa apa lebih baik aku berlakon yang tiada lagi kesedihan serta kerisauan yang bakal aku hadapi. Aku buat ini semua untuk Kun.
"Assalamualaikum"kataku lalu membuka pintu rumah tersebut.
"Anis!"jerit Falisha iaitu kawanku yang duduk bersama aku,Julia dan juga Kun di rumah sewa ini.
"uisy balik juga eh kau...ingat nak stay duduk semenanjung"kata Julia disertakan juga dengan senyum nakal darinya.
"takdalah...kau pun tahu kan, Abah aku tak sihat...aku kenalah duduk sana lama sikit.kan aku dah balik sekarang ni?takyah risau lah"kata Anis
"ha bila Abah kau akan terima buah pinggang yang baharu?"tanya Falisha
"inshallah minggu depan..korang tolong doakan tau supaya pembedahan tu berjalan dengan lancar"kata Anis.
"amin"kata Falisha dan juga Julia serentak.
"Mana Kun?"tanya Anis.
"ha..ni lah kitaorang nak bagitahu"kata Julia.
"kenapa dengan Kun?"tanya Anis.
"dia banyak duduk dalam bilik sejak dua minggu lepas."kata Julia.
"dia keluar pun sebab nak pergi kelas...dia banyak mendiamkan diri lepas tak dapat dengar apa apa berita dari Fikri."kata Falisha
"korang tak pergi tengok ke dia buat apa dalam bilik?"tanya Anis
"Anis? Bila kau balik?"tanya Kun dia meneruni tangga mendekati mereka bertiga yang ada diruang tamu
"Kun?"tanya Anis
"aku okaylah...aku cuma busy. tu aku banyak duduk dalam bilik"kata Kun
"Kun...kalau kau ada apa apa masalah,kau cerita lah dengan kitaorang.jangan pendam nanti kau yang sakit"kata Falisha
"aku tak apa apa lah,Falisha...jangan risau. "kata Kun lalu senyuman pahit ditujukan kearah mereka bertiga yang sedang memandang kearahnya.
Kun memandang kearah mereka yang masih nampak ragu ragu dengan apa apa yang dikatakan olehnya tadi.
"dah la tu pandang aku macamtu..aku betul betul okaylah"kata Kun.
YOU ARE READING
CINTA TYPO
Teen FictionANIS NAISSA pelajar sekolah yang cintanya sentiasa ditolak dan pernah ter-typo apabila menghantar mesej kepada KUNISSHA dengan perkataan 'fikir' ke 'FIKRI' dan tanpa dia sedar semuanya menjadi kenyataan apabila pelajar lelaki mat salleh celup masuk...