~8~

80 3 0
                                    

Aku memandang kearah kumpulan yang sedang membuat pembentangan mereka. Aku mengeluh apabila memandang kumpulan kami.

Macam mana lah Hakim dengan Syifa ni boleh tak datang harini?! Tak pasal pasal kumpulan ni tak cukup dua orang. Nak menangis dekat bucu katil lepasni.

"kau pahal pandang pandang"kata Fikri matanya kecil memandang aku yang ada didepannya.

"apa?"tanya Anis.

"nak usya aku pun takyah lah coverline macamtu.. Kau ingat aku tak tahu"kata Fikri.

Hello! Kau ingat kau hensem sampai aku nak usya kau? Ey dari terus aku layan budak ni baik aku fokus kat pembentangan budak budak nih. Tengok diorang semua nih.. Jelousnya tengok orang lain cukup orang.

"okay.. Seterusnya kumpulan 3"kata Cikgu Suhaiza.

Fikri yang ada didepanku tiba tiba bangun lalu mengangkat kertas pembentangan yang ada dimejanya lalu memandang kearah aku.

"kau taknak present ke?"tanya Fikri.

"apa dia?"tanya Anis.

"nombor kita, Nek"kata Fikri lalu berlalu kedepan meninggalkan Anis yang terpinga pinga.

Anis lantas kedepan apabila melihat dekat semua classmates-nya memandang kearahnya.

"Assalamualaikum"kata mereka serentak lalu memandang kearah satu sama lain.

"kau dulu"kata Fikri.

"eh kau lah mula dulu"balas Anis.

"Assalamualaikum" kata mereka serentak lagi.

"kau pahal ikut aku?"tanya Anis.

"tadi kau yang suruh aku mula dulu kan" balas Fikri pula.

"okey kau mula dulu" Anis mengalah.

Kalau dibiarkan..mahunya esok baru pembentangan mereka habis.

Selepas Fikri menerangkan bahagiannya lantas pula Anis mengambil kertas dialognya yang ada didalam poketnya.. Alangkah terkejutnya apabila Fikri tidak memberhentikan penerangannya lalu menerangkan tentang bahagian Anis juga.. Anis memandang lelaki itu atas bawah.

"okey.. Ada apa apa soalan?"tanya Fikri.

"apa contoh yang korang berdua boleh berikan tentang penambahan prasarana yang telah diterangkan selain yang ada pada pembentangan di hadapan?"tanya sorang dari pelajar perempuan di situ.

"yang seperti mana yang telah dikatakan..."kata kata Fikri terhenti apabila Anis menampar kasar whiteboard yang dilekatkan kertas mahjong mereka sehinggakan seluruh pelajar sekelasnya senyap membisu memandang perilaku Anis.

"kalau camtu baik kau sorang je kedepan"kata Anis.

Fikri terdiam sebentar..terus mulutnya susah untuk berbicara dengan lebih lagi.. Jikalau dia berkata kata lebih lagi mahunya tamparan yang diberikan kepada whiteboard oleh Anis tadi terkena pada mukanya.

Anis menarik nafasnya dalam dalam lalu menjawab pertanyaan pelajar itu dengan menambahkan lebih lagi contoh yang masuk kedalam mindanya ketika itu.

"ada lagi soalan?"tanya Anis tenang.

Semua senyap membisu.. Mungkin tiada apa lagi yang perlu ditanya ketika itu. Penerangan Fikri tadi sangat padat dengan contoh dan juga isi yang berguna.. Sama juga Anis yang menjawab soalan pelajar tadi dengan tepat.

"kamu berdua dah boleh duduk"kata Cikgu Suhaiza.

Semasa waktu rehat. Kun hanya nemandang kearah Anis yang hanya senyap membisu.. Dia takda mood langsung lepas apa yang jadi.. Sakit hati? Geram? Semua tu lah sampai rasa nak bunuh je mamat tuh. For your information, i am seriously tak suka orang yang tak reti bekerjasama and aku bukan jenis orang yang suka berharap pada satu orang saja untuk menjayakan satu benda. To me.. Being alone in any work are bored than work together as a teamwork.

"kau nih asal senyap semacam?"tanya Kun.

Anis senyap.

"Anis Naissa!"jerit Kun sambil memukul bahu Anis.

Anis mengaduh kesakitan.. Sempat juga dia membalas pukulan Kun di bahu Kun pula.

"kau pahal pukul aku?"kata Anis.

"kau asal senyap je?"tanys Kun

Eh budak ni.. Orang tanya dia, dia tanya orang pulak.

"takda apalah"kata Anis lalu memandang kearah lain..

"halah kau nih...menyampah lah aku kalau camni sikit sikit takda apa. Kalau takda apa kau asal senyap macam ni"kata Kun.

"takda apa.. Aku okey"kata Anis..

"baik kau cakap"kata Kun lalu tanganya laju ingin mencubit lengan Anis..

"eyyyy ngada lah kau ni"marah Anis.

"cepat cakap"kata Kun.

Bunyi loceng waktu rehat telah tamat berbunyi. Lantas Anis berlari naik kedalam kelas. Takda orang waktu camni sekurangnya boleh la aku rehat otak ni.

Kun tak ikut aku sekali kan? Fuh nasib baik takda. Aku memang nak lari dari soalan dia tu, malas lah nak cerita balik.. Buat sakit hati je.

Selepas 3 minit budak budak yang lain masuk kedalam kelas.

"Anis!"panggil Luke.

Anis mengangkat mukanya memandang kearah Luke selepas dekat 4 minit menundukkan mukanya ke meja sekolah yang didudukinya

"Kun panggil kau. Dia kat luar"kata Luke.

Anis bergerak keluar dari kelas dan tiba tiba kakinya terhenti apabila melihat Kun sedang berborak dengan Fikri di depan kelasnya.

Ey, tu kawan aku lah Mat Salleh Celup! Sibuk je borak dengan dia! Argh takleh jadi nih! Serang Anis serang!!!!

"hoi tu kawan aku lahhhhhhh!!"kata Anis sambil menolak badan Fikri jauh jauh sehingga lelaki Celup itu jatuh ke lantai sekolah.

Anis pulang dari imaginasinya apabila ditegur Fikri. Dia tersenyum senyum ketika itu memikirkan tentang imaginasinya yang seakan gila tu. Kalau lah imaginasi aku nih betul....aku gelak kuat kuat macam orang gila.

"Kun cari kau"kata Fikri.

"aku tahulah, sibuk je"kata Anis lalu mendekati Kun yang ada didepan kelas.

CINTA TYPO Where stories live. Discover now