~41~

43 4 0
                                    

Pintu rumah Mr Ben dibuka Fikri. Rumah yang kosong tersebut dipandang.

•••

"ni ke sebab kau tak pergi kelas lagi?"tanya Lucas

"maksud kau?"tanya Fikri yang sedang bersantai di depan TV Bersama sama dengan segelas Hot Chocolate yang ada ditangannya.

"you hurt her, isn't?"tanya Lucas

"huh?"tanya Fikri

"you said..you love her!! and how could you.."kata Lucas lagi.

"woah woah.I can explain this"kata Fikri lalu mula berdiri memandang kearah Lucas setelah meletakkan Hot Chocolate yang dipegangnya dari tadi diatas meja yang ada di depannya

"explain apa?! aku dah dengar semua lah!!"kata Lucas lagi

"she told you?"kata Fikri

"dia tak bagitahu aku pun...aku tahulah. Kalau kau memang nak sakitkan dia...better kau bagitahu awal awal dekat aku supaya aku boleh halang kerja bodoh kau ni dan aku takkan sesekali terlibat dalam kerja kau!"kata Lucas lalu bahu Fikri ditolak kasar.

•••

Fikri mengeluh.

Aku bukan sengaja sakitkan hati kau,Kun. Aku buat perkara ini kerana aku sayangkan kau lebih dari segalanya. Aku taknak kau lebih terseksa apabila kau tahu perkara yang sebenar.

aku tahu kau sakit menelan segala apa yang terjadi namun percayalah..kau akan pulih dengan cepat dan lupakan apa yang terjadi.

tiba tiba telefon yang ada di poketnya berbunyi.

dia melihat unknown number yang terpapar di skrin telefonnya.

"hello?"kata Fikri.

"Fikri..ni Anis ni"kata Anis

"kau nak apa?"tanya Fikri.

"mummy ada call saya yang awak ada balik semenanjung...jadi saya nak tanya awak dah sampai ke?"tanya Anis

"sejak bila kau berlagak sebagai bini aku huh?Apa yang aku buat takda kena mengena dengan kau"kata Fikri

"urm..saya.."kata kata Anis terhenti.

"dah aku ada banyak kerja lagi nak buat..jangan call aku lagi"kata Fikri lalu menamatkan panggilan telefon tersebut.

Kun memandang kearah Dr Hariz setelah lama teremenung.

"Hariz..awak ada nampak tak info yang dilekatkan dekat papan informasi depan bilik Puan Mazanah tu"kata Kun

"yes I do..diorang tengah cari pelajar yang nak volunteer jadi pelajar pertukaran ke Brunei tapi for pelajar jurusan awak je lah, why? "kata Dr Hariz sambil ralit memakan nasi goreng yang dibelinya dari cafe tadi.

"awak rasa okay tak kalau saya apply...sebagai pelajar pertukaran tu?"kata Kun

"why?" Tanya Dr Hariz lalu dia memandang kearah Kun.

"my parent are there..dan i think it will be more better jika saya tukar angin baru. This place..."kata Kun dia berhenti sejenak melihat suasana disitu.

Mengetahui apa yang dimaksudkan  dari ayat yang keluar dari mulut Kun. Dr Hariz mengangguk.

"Kun..whatever you're decision was. As your friend, i will always supporting you. Dont worry, i will help you for that"kata Dr Hariz bersungguh sungguh.

terus terukir senyuman pada bibir Kun mendengar ayat tersebut.

"Seriously? You'll gonna help me with that?"tanya Kun

"yes i do...saya akan berbincang dengan Puan Mazanah about it and kalau ada apa apa saya akan inform you right away."kata Dr Hariz

"thank you!"kata Kun. Senyumannya tak lekang dibibir.

"you're welcome.. now, makanlah tak sedap makan sejuk sejuk" kata Dr Hariz

Kun menganguk.

°°°

"Sorry,..I'm late."kata Mr Ben lalu duduk dikerusi yang ada didepan Fikri yang sedang menikmati makanan yang baru sahaja sampai dihadapannya.

"It's okay...busy huh?"tanya Fikri

"Yeah a little bit, so how's flight?"tanya Mr Ben

"Fine"kata Fikri

"okay..so how about you and..."kata kata Mr Ben terhenti membiarkan anak tunggalnya memahami apa yang dimaksudkan oleh Mr Ben

"Kun?"tanya Fikri

"no...I mean Anis"kata Mr Ben

"I don't know..."kata Fikri selamba.

"What kind of answer is that?Fikri,she is your wife"kata Mr Ben

"she is not my wife"kata Fikri tegas.

Mr Ben mengeluh.

"okay how about Kun?Did you do what did i said..."tanya Mr Ben

"yeah I do...I'm hurting her. She's crying in front of me and... it's kill me,Pa"kata Fikri

"I know it's hard but its just for a temporary...Remember, she will get used to it. She will heals and she will forget."kata Mr Ben

"and after all of that, how about me??How can I get used to it? Pa, I love hernso much and letting her go is a tortured to me. "kata Fikri

Mr Ben kaku mendengar ayat yang keluar dari mulut anak tunggalnya itu.

"how can I forget everything??I broke all of my promise to her...bila Fikri sakit dia ada kat sebelah but when she's sick...where am I? And worse..dia masuk hospital because of me"kata Fikri.

Mr Ben terdiam dia memandang kearah waiter yang baru sahaja menghantar makanan yang dipesannya diatas meja. Dia tak mampu berkata apa apa apatah lagi untuk membantah kata kata anaknya itu kerana semua itu adalah benar.

"I'm sorry... I shouldn't let you do this..but think about it, this is for the best,Fikri. Think about her future when she know that by herself. She will get hurt..and now tumpuan Fikri hanya pada apa Fikri yang terikat sekarang ni. Anis. Try to love her like what you did,when you give all of your heart to Kun. Treat her like your wife...bukan sebagai pemusnah hubungan Fikri dengan Kun. To me dia tak bersalah langsung dalam perkara ni...She doing this for her father. "kata Mr Ben.

"so..I'm hurting Kun..was not her fault,so who did that??. Kalau dia tak terima permintaan gila Mummy everything will not gonna happen and you still think it's not her fault??"tanya Fikri.

Mr Ben terdiam memandang kearah anak lelakinya yang lantang membantah apa yang baru sahaja dikatakan olehnya sebentar tadi.

CINTA TYPO Where stories live. Discover now