bab 11

38 13 2
                                    

Iman berjalan masuk kedalam sebuah restoran.Selepas berjaya mencari wajah bakal bapa mertuanya,Iman segera melangkahkan kaki pergi ke arah itu.
Dia menghulurkan tangan untuk berjabat.Dato' Zamri membalas.Dia mempersilakan Iman untuk duduk.

"Ada apa Dato' nak jumpa saya?"Selepas pelayan mengambil pesanan,Iman terus menyoal.Dato' Zamri menyandarkan belakangnya sambil memeluk tubuh."Betul ke ibu awak sedang sakit sekarang?"Pertanyaan dibalas pertanyaan.

Iman hanya menganggukkan kepala.Mesti Khai yang bagitahu."Berapa kos perubatan ibu awak tu?"Dia memandang Iman.Terasa sedikit gementar apabila Dato' Zamri memandang tajam seperti mahu membunuhnya.

"In 20k."Kenapa masuk topik kos perubatan ibunya ni?Iman mengerutkan dahi tanpa sedar.

Dato' Zamri mengeluarkan satu sambul berwarna coklat yang tebal.Dihulurkan kepada Iman dengan tenang.

"Nah.Ambillah."Dato' Zamri tersenyum sedikit.Duit itu ikhlas daripadanya.Tetapi....Syarat yang dikenakan oleh isterinya semalam mesti ditunaikan.

"Tak apalah Dato'.Saya cuba berusaha untuk kumpul duit tu sendiri."Iman menolak."Tak.Awak ambil sajalah.Ini untuk ibu awak."

"Terima kasih."Dato' Zamri menganggukkan kepalanya.

Action!

"Tapi...Bersyarat."Dato' Zamri menahan rasa.Riak wajah Iman sedikit berubah dapat dilihat."Syarat?"

"Kamu harus..putuskan pertunangan."Iman terasa seperti dunia berhenti seketika.Apa?Putuskan?

"Maksud Dato'?"Iman menggenggam tangannya dibawah meja.Dato' Zamri mengeluh."Putuskan tali pertunangan ni.Demi masa depan Khai.She deserves better.Bukan bermaksud awak tidak baik untuk dia..teta.."Kata-kata Dato' Zamri dicantas oleh Iman dengan cepat.

"Tak.Saya tak setuju.Majlis saya dan Khai hanya berbaki 1 bulan sahaja lagi.Takkan saya nak buat kerja bodoh batalkan semuanya!"Iman membentak.

"Tolong..She deserves better."Dato' Zamri bangun dan melangkah keluar tanpa menunggu pesanan yang dipesan.

Iman merenung sampul tebal tadi.Apa yang patut aku buat?












😿

Because Of You [ON GOING]Where stories live. Discover now