Bab 24

56 9 1
                                    

"Oi pengantin baru!Majlis dah siap ni,ada kerja bonus untuk korang berdua ni!"Zalief melaung.Semua yang ada disitu tersengih dan ketawa kecil.Liz dan suaminya berpandangan.Matilah kita,awakk..

"Jangan nak main buih sangat pengantin baru oi!Basuh cuci-cuci pinggan tu."Rafiq pula menyakat mereka berdua apabila melihat adegan Liz dan suaminya sedang meniup buih kepada antara satu sama lain.Kau fikir suwit?

"Eh jealous ke bang?"Liz tersenyum mengejek.Khai yang duduk disisi Mai hanya tersenyum manis.Mai pula tak habis-habis mengusap perutnya.

Alhamdulillah,Liz.Liz dapat kecapi bahagia yang Liz impikan.Bisik hati Khai.Sesungguhnya dia tumpang gembira melihat kebahagiaan yang terpancar diwajah pasangan itu.


-----

"Assalamualaikum!"Khai yang sedang bersenang lenang diatas katil dirumah Mak tok,bangun.Suara kuat yang memberi salam membuatkan dia pelik.Siapa pula datang rumah Mak tok petang-petang ni?

"Waalaikumsalam.Sekejap."Khai membuka selak pintu.Dia hanya tinggal berseorangan memandangkan ibu bapanya sudah pulang ke Kuala Lumpur setelah tamat majlis perkahwinan Liz pagi tadi.Mak tok pula masih dirumah Mak Uda.

Terjengul muka lelaki yang tinggi,tegap,mengancam,kacak,putih dan..Oi panjangnya kau desc dia!

"Ya encik cari siapa?"Khai bertanya lembut.Dia turun dari tangga dan berjalan mendekati lelaki tadi."Ermm..Ini rumah Hajah Khamila ke?"

"Haah.Mak tok saya tu.Ada apa cari dia?"Khai bertanya lagi.Mat salih mana pula lah yang tersesat ni?

"Itu Mak tok saya juga.Awak siapa?"Eh,tanya kita pula?

"Saya cucu Hajah Khamila yang awak sebut itu lah."Khai merenung tajam anak mata lelaki itu.Hijau.Terpaku dia seketika.

"Bukan...Maksud saya apa nama awak?"Lelaki itu membalas renungan gadis cantik dihadapannya itu."Kenapa nak tahu?"Khai menjeling lelaki itu sedikit.

"Saja.Apa nama awak?"Heykal tersenyum manis.Siapa perempuan dihadapannya ini?Cantik wey!

"Iefa.Nama saya Eifa."Khai menipu.Eh!Tak ada lah tipu sangat pun.Khairyn Zariefa.Aku ambil Iefa je!

"Owh.Selamat berkenalan."Heykal menghulurkan tangannya.Khai memandang.Siapa dia ni?

"Eh awak siapa?Datang dari mana pun saya tak tahu?"Khai mula berasa sedikit takut.Perlahan-lahan dia mengundur dan Heykal pula maju kehadapan.

Weyh!Creepy nya mat salih ni!

"Mak tok!!!!!"Khai berlari masuk kedalam rumah dan menguncinya.Debaran yang dirasainya bukan sedikit.Macam kena kejar dengan penyangak pula!

Tok tok!!

Khai menekup mulutnya.Badan disandar dipintu itu.Ya Allah!Apesal rasa takut sangat ni?

"Adik!Buka pintu ni.Abang nak masuklah!"Zalief memekik dari luar.Khai mengeluh lega.Abang aku yang ketuk pintu macam orang gila tadi rupanya.Khai pusing dan membuka pintu itu kembali.

Buka saja pintu.....Cak!

Khai pengsan...

"Kal!Kau buat apa do kat adik aku sampai pengsan dia ni!"Zalief terus mencempung tubuh adiknya dan diletakkan diatas sofa.Heykal tersengih dan membuntuti langkah Zalief dihadapan.Aku main cak cak dengan dia pun boleh pengsan eh?Ajaib betul.

"Tak buat apa-apa pun.Aku kan berdiri dekat belakang kau tadi."Heykal menggelengkan kepalanya.Muka tak bersalah ditayangkan apabila Zalief memandangnya.

"Ada-ada sajalah kau ni.."


Because Of You [ON GOING]Where stories live. Discover now