"Assalamualaikum Khai."Khai tersenyum."Waalaikumsalam Wardah kesayangan hamba."
"Wey aku nak bagitahu sesuatu ni."Khai jongket kening.Hidungnya yang merah kerana ditenyeh tisu tadi digosok perlahan."Apa dia?"
"Adik Iman meninggal dunia wey."Terkedu Khai mendengarnya.
"Innalillahiwainailaihirojium."Heykal yang mendengar berkerut dahi.Memang dari tadi,kerjanya hanya mendengar perbualan Khai.Tapi..Siapa yang meninggal?
"Macam mana boleh eksiden tu?"Heykal mencuri dengar lagi."Astarghfirullahalazim..Im..Iman macam mana?"Susah-susah Khai menyebut nama Iman.Baru saja setengah jam yang lalu Iman menelefonnya.
"Iman?Girl or boy?"Bisik Heykal seorang diri.
"Alright.I'll be there at 3 pm.Bye assalamualaikum."Khai manamatkan panggilan dan terus masuk kedalam rumah.Dan memboloskan diri kedalam biliknya untuk mengemas baju.Kelibat Heykal diruang tamu langsung tak dihiraukan atau menegur.Masih terasa dengan orang yang 'sombong' itu.
"Iefa,awak nak pergi mana?"Tegur Heykal.Melihat wajah Khai yang keruh buat dia rasa bersalah.Mungkinkah Khai masih terasa hati dengan dirinya?
"Sibuklah awak.Bukan suami saya pun."Nada suara Khai seperti merajuk dan TAK ingin dipujuk.Heykal jongket kening.'Bukan suami saya pun?It's okay..
"And again,where you want to go Khairyn Zariefa Zamri?"Heykal berpeluk tubuh.Merenung Khai yang terkedu mendengar Heykal menyebut nama penuhnya.
"Nak balik KL.Nanti awak tolong bagitahu Mak tok yang saya nak pergi KL tau.Bye assalamualaikum."Khai melangkah keluar dari rumah.
"Eh kejap-kejap.Saya ikut awak."Langkah Khai berhenti dengan bagasinya sekali."Buat apa ikut?"
"I am your guardian right now."Khai terasa rahangnya seperti jatuh.Guardian?Guardian dalam kubur ke apa?
"Ikut awaklah.I'm waiting in the car."Khai terus menapak keluar dari rumah kampung itu.Tudung yang ditiup kuat oleh angin,Khai betulkan dan dilabuhkan.
"Oi budak.Nak balik KL tak cakap kat abang pun kan?"Khai memusingkan dirinya.Dia tersengih sambil dikerdipkan matanya beberapa kali.Lupa pula tentang abangnya yang terperap didalam bilik tadi.Buat apa lagi kalau bukan...Tidur.
"Sowwyy..Khai nak cepat sebenarnya.Owh ya,adik Iman..Meninggal,abang."Zalief sedikit terkejut dengan berita itu.Adik perempuan Iman dah tak ada?Baru dia ingat nak pinang adik si Iman tu untuk dia...
Menyempat!
"Adik pergi dengan siapa?"
"Dengan aku."Khai menjenguk belakang Zalief.Heykal menggalas beg sandangnya.Dia hanya menyarungkan shirt kelabu dan jeans hitam.
"Aku janji aku akan jaga adik kau macam aku jaga diri aku,Lief."Bisik Heykal.Zalief mengangguk.Dia memegang janji lelaki itu.
"Aku pegang janji kau."
YOU ARE READING
Because Of You [ON GOING]
Romance"Takdir tertulis,kau milikku." Cinta?Mati setelah kehilangan tunangan tersayang.Atas sebab apa dia pergi?Khairyn Zariefa sendiri tiada jawapan.Kehadiran nama Heykal Xander Iezfar memberi impak besar dalam hidup apabila ibu dan maklongnya membuat kep...