"Hai baby."Khai teruja menggendong seorang bayi perempuan yang baru berusia 7 hari.
"Apa nama dia,Mai?"Mai tersenyum kecil."Nuryl Umairah"
"Cute nya awak,baby."Khai mencuit lembut pipi bayi itu.Kemerah-merahan dan gebu seperti pau.
"Biasalah,terkenan dengan ibu diakan?Comel gitu."Mai ketawa perlahan.Pipi anak daranya dicuit sedikit.
"Hrmm..Khai?Macam mana dengan hubungan Khai dan dia?Ada berjumpa tak?"Soal Mai tiba-tiba. Khai tersenyum kelat.Telapak tangan kecil bayi itu diusap lembut.
"Khai tak tahu nak cakap apa tentang ni.Dia langsung tak datang jumpa ke dengan Khai,dan kami tak pernah...Bersua muka."
-----
"Hai awak."Khai menyapa Heykal yang baru keluar dari tandas didapur.Heykal hanya buat tak tahu sambil menundukkan kepalanya.
Khai hanya melihat langkah Heykal yang sudah keluar dari dapur dan masuk kedalam biliknya.
Khai menggaru kepala yang tersarung tudung."Dah kenapa dengan Kal tu?"
Khai menjongket bahu.Dia mengambil gelas dan menuangkan air.Kal berbaring diatas katil sambil tangan kanan diletakkan diatas dahi.
Kata-kata Zalief masih terngiang-ngiang dikepala.Jadi Eifa merangkap Khai tu isteri aku?
Kau bodoh Kal.Kau tinggalkan dia waktu korang baru tamat akad nikah.Kau balik sini lepas dua tahun untuk apa?Jelas waktu dia beritahu kau tentang suaminya tinggalkan dia,dia kecewa.Kau nampak semua itu jelas Kal.
Hati terdetak ayat itu.Heykal memejamkan matanya.Rapat.Cuba membuang kata-kata itu yang semakin memenuhi segenap otak.
Tok tok~
Heykal membuka mata lalu memandang pintu biliknya yang dikatup kemas."Siapa?"
_____
"Siapa?"
"Eifa."Khai yang berada dihadapan pintu berdiri tegak.Sedikit kekok apabila memperkenalkan dirinya sebagai 'Eifa' dan bukan Khai seperti kebiasaannya.
"Awak okay tak?Mak tok dan abang ajak kita keluar malam nanti.Awak bersiap nanti tau."Tiada yang menyahut.Khai berlalu pergi.Sekali lagi dia memusingkan dirinya memandang pintu bilik yang diduduki Heykal,berharap si jejaka membuka pintu.Tetapi hampa.
YOU ARE READING
Because Of You [ON GOING]
Romantik"Takdir tertulis,kau milikku." Cinta?Mati setelah kehilangan tunangan tersayang.Atas sebab apa dia pergi?Khairyn Zariefa sendiri tiada jawapan.Kehadiran nama Heykal Xander Iezfar memberi impak besar dalam hidup apabila ibu dan maklongnya membuat kep...