Episode [4]

2.4K 105 0
                                    

Baru sekarang bunga ingat! Dia tak mimpi! Tapi memang nyata.

"Awak yang rosakkan basikal dengan strawberry saya kan!" Sergah bunga.

Danish terkejut dengan kehadiran bunga. Tak tahu malu betullah minah ni.

"Kau ni memang tak reti malu eh? Intai orang mandi!" Tuala di kepala di lemparkan tepat dimuka bunga.

Danish melabuhkan punggung di pondok buatan arwah ayah bunga. Cantik dan bersih. Pondok inilah tempat bunga menenangkan fikirannya. 

"Aku ingat kau dah lupa aku." Kata danish memandang suasana kampung Pelangi yang sangat menenangkan itu. 

Bunga duduk sejauh 3 meter dari danish.

"Mana mungkin saya lupa orang dah rosakkan basikal kesayangan saya." Balas bunga pula. Danish senyum dalam diam

Tuala tadi dihulurkan pada danish. Dan tanpa sengaja danish terpegang tangan bunga. Bunga dan danish saling berpandangan.

"Tangan saya..." Tersekat sekat bunga bersuara, danish menyedari hal itu lekas lekas menarik tangannya serta tuala tersebut.

"Sorry." Pinta danish malu.

"Sorry tu apa?"

Danish pandang bunga dengan pandangan tak percaya.

"Sorry pun tak tahu?" Bunga mengeleng perlahan.

"Sorry tu maksudnya minta maaf. Kau buat apa dekat sekolah dulu main masak masak." Perli danish. Bunga tak sempat jawab zarul datang.

"Danish!" Panggil zarul yang semakin dekat itu. Danish membetulkan kedudukkanya.

"Pakcik dari mana?" Tanya danish

"Aku dari rumah umi bunga, baik umi awak bunga masakkan untuk kami." Nama yang disebut zarul menikam sesuatu di hati danish.

Bunga senyum.

"Jemput makanlah. Saya nak balik dulu." Rumah bunga dan rumah penginapan danish tak jauh hanya bersebelahan saja.

Setelah kelibat bunga sudah tiada. Zarul duduk di sebelah danish dan meletakkan beberapa tupperware di atas karpet.

"Kenapa pakcik pandang saya macam tu?" Soal danish hairan. Macam pandang hantu pun ada.

"Kau dengan bunga ada apa apa ke? Aku tengok lain macam kau pandang budak tu." Macam detective dah aku tengok zarul ni.

Danish menghela nafas panjang.

"Mana ada apa apa!" Nafi danish terus berlalu dari situ. Nak mengelak dari soalan zarul.

Zarul mengaru garukan kepalanya.

ΔΔΔΔΔΔΔ

Suasana pagi di kampung lebih indah dari bandar. Danish tak sangka dia sangat tenang dikampung ini.

Danish mulakan senaman ringgan.

"Danish!" Laung bunga dari sebelah. Danish berhenti bersenam.

Budak ni lagi. Dan sambung senamannya semula.

Bunga selesa dengan danish walaupun kadang kadang danish melayannya sangat dingin dan kasar hm bukan kadang kadang tapi selalu.

Danish endahkan saja bunga.

Bunga senyum sendiri. Takpelah.

Lalu bunga kunci pintu bersiap siap untuk ke kebun. Danish melirik bunga dari ekor matanya.

"Hey!"

Bunga menoleh.

"Kau nak pergi mana?" Tanya danish.

Rain After I Meet You✔Where stories live. Discover now