Usai menunaikan solat. Bunga salam lembut tangan suaminya manakala danish pula seperti biasa mencium dahi isterinya.
Sejam berlalu danish masih sibuk berkerja. Bunga berkira kira untuk keluar...
"Where are you going?" Soal danish tanpa mendongak.
"Saya nak minum air." Jawab bunga. Kadang kadang dia hairan dia faham apa maksud danish tapi dia tak faham kenapa dia boleh faham. Faham tak.
Bunga memulas tombol pintu. Sekali lagi namanya disebut.
"Sini jap. Aku ada hal nak bincang." Tanpa disuruh dua kali bunga menuju arah danish. Duduk sebelah danish namun tidak rapat.
Danish pandang bunga hairan. Dah kenapa.
"Asal kau duduk jauh jauh ni?" Mata bunga meliar liar arah lain. Sebenarnya hati dia masih tak tenang pasal gambar tu
Akhirnya bunga mengeluh.
"Awak nak binc-
Satu ciuman manis hinggap di bibirnya. Terbuntang bunga seketika. Jantung mula bermain irama.
"Apa awak ni!" Danish beriak selamba.
"Nak bincang apa?" Soal bunga nada itu seperti masih tidak puas hati dengan tindakan danish sebentar tadi.
Seperti baru menemukan ingatannya semula danish renung bunga lama. Dah kenapa pandang macam nak makan ni.
Bunga peluk tubuh. Aih mamat ni ada juga yang kena tumbuk kejap lagi.
"Esok...
Masih teragak agak danish bersuara.
Bunga setia menunggu selanjutnya.
"Esok?" Ulang bunga.
"Esok ikut aku." Kata danish. Akhirnya beban di jiwanya terasa ringgan.
"Pergi mana?" Tanya bunga hairan. Nak ajak aku dating ke? Wah best juga tu. Bunga buat andaian sendiri.
1 saat..
2 saat..
3 saat.."Kerja." Kata danish sepatah.
Terlopong mulut bunga.
"Kerja? Saya?!" Bunga seolah tidak percaya di sampaikan danish. Takkanlah danish nak aku kerja kut? Aku bukn tahu apa apa.
Danish angguk laju. Laptop ditutup diletakkan di sebelahnya.
"Please... Mizan dia berhenti kerja sebab nak kahwin." Jelas danish masih tidak menyakinkan bunga untuk percaya.
Dia teringat pada wanita yang memberinya pakaian waktu danish meeting.. Siapa pula nama wanita itu.. Ahah!
"Melina?" Nama yang disebut bunga membuat danish menghela nafas lemah.
"Sekarang ni dialah jadi secretary sementara aku. Tapi....
"Tapi?"
Danish meraup rambutnya ke belakang.
"Petang tadi dia mengaku jujur yang dia taknak jadi secretary aku. Aku tak tahulah sebab apa. Kau aje harapan aku sekarang ni." Harapan? Danish ni biar betul nak aku kerja?
"Tapi saya tak tahu apa apa. Macam mana saya ni boleh jadi harapan awak. Awak carilah mesti ramai nak jadi secretary awak tu. Ya?" Mata bunga merenungnya membuat danish tenang.
Petikkan jari menyedarkan danish ke alam realiti.
"Dengar tak saya cakap?" Danish mengangguk sambil tersenyum kecil. Dia takkan paksa bunga.
YOU ARE READING
Rain After I Meet You✔
RomanceApabila Cinta Mula Berputik Rahsia Terbesar Terbongkar Akibat Kekecewaan Dalam Jiwa "Nur Bunga Binti Firdaus... Aku ceraikan kau dengan talak satu."-Danish Fakri Namun Rahsia Yang Tersimpan Adalah Kisah Silam Yang Pernah Menjadi Kenangan Terindah. N...