Episode [25]

1.8K 60 2
                                    

Belum sempat bunga berpaling. Tubuhnya sudah dalam pelukkan seseorang. Erat!

Saat ini danish seolah olah tak ingin lepaskan bunga dah. Rasa nak peluk aje lantaklah nurse ke doktor ke tengok scene ni janji dia dapat legakan resah gelisah dalam jiwanya.

Lambat lambat bunga akhirnya membalas pelukkn suaminya. Macam mana danish datang sini? Amar beritahu ke?

Lalu pelukkan di leraikan.

"Awak ok?" Soal danish. Walaupun tenang bicadanya namun raut wajah danish tak dapat di sembunyikan rasa risaunya tahap isterinya.

"Saya ok. Jangan risau. Macam mana awak boleh tahu saya dekat sini?" Danish diam. Takkan nak beritahu semua ni dia yang plan? Gila ke nanti bunga mengamuk? Dahlah mereka sudah berjanji untuk saling jujur. Sekarang danish pula tak jujur. Tapi ini demi kebaikkan bunga juga.

Mujur masa itu amar muncul bersama papa. Danish mnghelakan nafas lega.

Lalu danish menuju arah papa dan membantu papa duduk di kerusi berdekatan. Manakala bunga dan amar berdiri.

Danish memandang amar. Minta penjelasan bagaimana keadaan papanya.

"Macam ni. Uncle hamzah hanya sakit perut biasa aje. Cuma perlukan rehat secukupnya dan kurangkan minum manis dan maknan yang tak sihat. Bunga dah ambi ubat kan?" Bunga menganguk seraya menayang plastik bag berisi ubat papa.

Danish tersenyum kecil pada bunga bukan pada amar! Hehek!

Amar hampir tersenyum melihat kemesraan danish dan bunga. Alahai syukurlah danish dah berubah dan membuka luas pintu hatinya untuk bunga. Haraplah lepas ini tiada lagi rintangan!

Sebelum lupa. Amar mengisyaratkan danish supaya mulakan misinya pula misi amar sudah selesai sekarang turn danish pula.

Macam mana nak mulakan eh? Dahlah papa ada kat sini takut nanti jadi wasangka pula. Aku kena lakukan sesuatu.

"Mar. Kau tolong hantar papa aku pulang eh?  Aku ada hal sikit." Kata danish menarik nafas dalam dalam. Bunga hanya mendengar.

Amar apa lagi lajulah! Lalu amar membantu untuk papa bangun yalah sekarang ni papa tak ada tenaga kena perlu bantuan. Belum sempat bunga melangkah lengannya dipaut lembut.

"Awak nak pergi mana?" Tanya danish lembut.

Laki aku ni tak nampak ke or buat buat tak nampak? Sah sahlah aku nak ikut amar balik dah kau ada hal?

"Saya nak baliklah. Awak ada hal kan." Jawab bunga lurus.

Keluhan berat dihelakan sebelum mengengam kedua belah tangan bunga.

"Saya nak bawa sayang checkup." Danish malas nak main tarik tali. Jujurkan lebih baik.

Bunga diam. Susah nak tafsirkan kata kata suaminya. Checkup? Aku? Kenapa pula aku bukannya sakit? Rasanya mengandung pun tidak lagi. Yalah baru baru ini mereka baru menjalinkan hubungan itu sebagai suami isteri. Faham kan.

"Saya tak faham?"

"Maksud saya. Sayang kena checkup saya risau kalau kalau sayang sakit ke or ada sakit. Pleasee." Risau apa pula laki aku ni dah sah sah aku tak sakit. Nak risau apanya.

"Saya ok lah danish. Tak payahlah checkup." Bunga yakinkan danish. Kalau ada itu yang bunga risaukan sebab dia taknak danish risau akan dirinya.

Danish berfikir. Mungkin lain kali, dia taknak paksa bunga. Dia sayangkan bunga biarlah masa masih panjang. Maybe next time.

Akhirnya danish tersenyum sebaris tanda dia setujulah pada bunga.

Bunga tersentak bila danish selamba mencium dahinya. Lama.

Rain After I Meet You✔Where stories live. Discover now