Po týdnu konečně přijde, nález z histologie. Když za mnou přijdou lékaři, v čele s primářem neurologie a s nimi i Will, je mi jasné, že to není dobré. "Dobré odpoledne, pane Halsteade... Přišli výsledky z histologie..." začne primář. "A bohužel, Vám musím říct, že výsledky nevyšli moc dobře, nádor není ani benigní ani maligní... Je to takové pomyslné rozhraní, ale máte 3. stupeň gliomu a je nutná okamžitá operace, už to bylo odkládáno dlouho..." Řekne primář. "A okamžitá operace znamená co?" sleduju je zaraženě. "Okamžitá operace znamená, že se zákroku podrobíte již pozítří. Zítra se udělají náběry, přijde za Vámi anesteziolog a onkolog a pozveme specialistu, který s Vámi probere všechny rizika." Zodpoví můj dotaz. "Aha... A co následná léčba?" zeptám se. "Myslíte chemoterapie a ozařování?... No... Záleží jak dopadne operace, ale počítejte s ním, že léčbě se s největší pravděpodobností nevyhnete." Odpoví. "Aha..." Vzdychnu. "Nebojte se, zvládnete to..." Pronese ošetřující lékař a všichni až na Willa odejdou. "Jseš v pohodě?" "Jo... Počítám ze vším..." pokrčím rameny a koukám do blba. "Kdyby sis chtěl promluvit..." "Wille! Dobrý jo. Víme co mi je, nedělej mi chůvu, nezesypu se a ani neuteču...." Řeknu mu to nejmíň po 150. "Fajn, fajn nerozčiluj se." Zvedne ruce do obrany. "Klídek brácho, nemám bouchačku." Ušklíbnu se. "Pako... Tak já mizim..." Will odejde a odpoledne se staví k mému velkému překvapení hoši ze stanice 51. "Ahoj ležáku." Pozdraví mě. "Čau, co vy tu?" zeptám se překvapeně. "No co by? Antonio s Gaby nám vše řekli, a ty teď potřebuješ určitě podporu a jinak, stalo se, co se stalo. A popravdě, měl jsi v něčem pravdu. Zakopem sekeru a zapomeneme na to." Řekne Herrmann za všechny. "Díky, budu rád. Já chtěl za Váma zajít, ale moc mi to nevyšlo no." Řeknu. "V pohodě Jayi... Přišli jsme pokecat a Cindy tě sem bude chodit rozmazlovat." Zakření se Herrmann. "Čoveče ty to říkáš, jak kdyby si ji sem posílal na jiný služby." Ušklíbnu se. "No... Možná a nebudeme třeba čekat další dítě." "Jen kdyby tě Cindy slyšela, vole..." Křeníme se a bavíme se až do večera, kdy jim pak oznámím, že už pozítří mám operaci a ty mi popřejí hodně štěstí a pak odejdou. Kluci mě dobře rozptýlili, je fajn mít tolik známých, který si vzpomenou a i přes všechno se přenesou. Hold jak se říká v nouzi poznáš přítele...
Bohužel další den, taková ta euforie, která včera nastala přejde. Po ránu přijde sestra, mi nabrat krev a během dopoledne přijde anesteziolog a obeznámí mě s průběhem operace i s anestézií a s tím jaké mohou nastat komplikace. Vyslechnu ho, odkývám to a nakonec vše podepíšu. Tohle není to, co by mě ještě tolik rozložilo. To přijde, až odpoledne kdy za mnou přijde specialista, který mě bude operovat. "Dobrý den, pane Halsteade, jsem doktor Morton, specialista na mozkové nádory." Představí se a sedne si ke mě. "Dobrý den..." Odpovím a začínám být nervózní. "Promluvíme si o průběhu zákroku a i stavu, ve kterém budete po operaci." Pokračuje. "No tak sem s tím..." Pozoruju ho a začínají mě trošku nebavit ty krátká souvětí. Nemám náladu mu na každou větu opakovat a tak se podle toho se tvářím. "Dobře tedy.... Začneme přípravou. Krev Vám již odebrali, ještě natočíme EKG a potom dostanete projímadlo a večer Vám budou oholeny vlasy.....Vaše operace bude vyžadovat použití mikrochirurgické operační techniky. Operace se provádí pod zvětšením za použití operačního mikroskopu. K lokalizaci nádoru použijeme navigační přístroj. Během zákroku budeme monitorovat mozkové funkce, aby nedošlo k jejich poškození a riziko poškození se celkově snížilo. Váš nádor se budeme snažit odstranit kompletně, aby Vaše prognóza byla co nejpříznivější... Zákrok bude veden mozkovým švem a částečně i přes nos Pane Halsteade, je velice důležité, abyste věděl, že při odstraňovaní nádoru je v některých případech je to velice složité i proto, abychom zachovali všechny mozkové funkce bez nějakého poškození a proto celý zákrok bude trvat až několik hodin a je možné že v průběhu operace Vás probudíme z narkózy, abychom hned na sále věděli co a jak a zda Vám nějak neubližujeme, protože se budeme pohybovat u důležitých center.... A během operace Vám znova uděláme histologické vyšetření.... Snad po úspěšné operaci budete převezen na JIP, kde budeme pečlivě sledovat Váš zdravotní stav a monitorovat životní funkce. Během této doby budou pro kontrolu odstranění nádoru Vám bude v průběhu prvních pooperačních dnů provedeno CT vyšetření. Pokud CT ukáže, že v mozku zůstalo nějaké ložisko budete muset podstoupit zákrok druhý.... Ale nepředbíhejme, stejně tak jako s léčbou... Ještě bych Vás rád připravil nebo spíše řekl, že 14 dní po operaci budete ve stavu, kterému říkáme limb. Budete dostávat silná analgetika a i několika hodinová narkóza udělá své. Jistě to znáte, že jde o stav mezi vědomím a nevědomím.
Další důležitou věcí jsou komplikace a trvalé následky. Začneme trvalými následky a přejdeme k tomu lepšímu...." Pokračuje doktor. (Hmm... Vtipný doktore, ale že bych se smál to fakt ne... No jen povídej co mě čeká...)
"....Mezi trvalé následky patří - úplná ztráta paměti, ztráta krátkodobé paměti, motorické poruchy, ztráta řeči či její silné poškození, trvalá změna chování, úplné ochrnutí nebo ochrnutí částečné s paralelním postižením levé či pravé strany těla... V některých případech při úplné paralýze těla i se ztrátou řeči dochází k tomu, že mozek plně pracuje.... Ve většině případů, zůstává člověk upoután na lůžko...." Řekne lékař. Zblednu při tom výčtu. (C - O - Ž - E? Jako fakt? Děláš si prdel! Takže možná ze mě bude ležák, ještě k tomu agresivnní, který si bude dělat pod sebe a ani si neřekne, že má hlad a nic?!! To ať to radši nepřežiju, nechci takhle skončit. Že já do toho šel...)
"A teď možné pooperační komplikace. Mezi nejčastější patři hematom - modřina, ten se ovšem spontánně vstřebá sám, dále to může být hnisavá komplikace nebo rozestup rány. Další ranou komplikací je hromadění mozkomíšního moku v podkoží, tzv. depo, který se sem dostává netěsností po sešití tvrdé pleny mozku. V tomto případě jsou nutné opakované punkce, kdy dojde k odsávání mozkomíšního moku, když to nezabere, zavádí se hadička do bederní páteře a provádí se drenáž mozkomíšního moku. Po zahojení rány, se odstraní i drenáž. Samotné riziko, může nastat i během operace, kdyby došlo ke krvácení z velké cévy. Krevní ztráta by mohla být velká a proto by v případě nutnosti musela být operace přerušena a odložena. Mezi další možné komplikace patří riziko vzniku krevní sraženiny v místě operace nádoru. Pokud hematom utlačuje mozek, je nutné ho operační revizí odstranit. Ve vzácných případech se může objevit meningitida neboli zánětu mozkových blan a bohužel se z toho může vyvinout i zánět mozku. Vše jde ovšem vyřešit podáváním silných antibiotik, takže se nemusíte bát." Dokončí svou řeč lékař. "Potřebujete vědět ještě něco?" zeptá se. "...Ne..." Řeknu nepřítomně. "Dobře, tak já za Vámi pošlu sestru." Řekne a odejde. Jakmile se za ním zavřou dveře, vylítnu z postele a zamířím na wc. Nějak se mi z toho všeho udělalo šoufl. Když si ulevim, vrátím se do pokoje. Sednu si na postel a koukám do stěny. (To nemůže být pravda..nemůže prostě. Můžu za to já? Že jsem to tak odkládal? Nechci skončit, jako lidská troska... Jen tělo bez duše... Kdybych skočil z toho okna vyšlo by to na stejno... Já jsem takový hovado nebeský... Nejvíc jsem se bál chema a nějakou prognózu bral s "humorem" a přitom mezi tim je toho mnohem víc než si člověk uvědomí.... Všechno bude pryč... A ještě zůstanu na krku Willovi... I když to ne, ten by si mě na krk nevzal, stejnak jako mamku. Zdrhnul a zblázněte se... Mě rovnou šoupne na LDNku nebo sanatoria...." Vzdychám, takový představy jsou šílený a před operací dvojnásob. Lehnu si do postele a čekám, co bude dál...
YOU ARE READING
Chicago PD - Soul of darkness - Duše v temnotách
AksiyonCo se stane když člena rozvědky postihne vážné onemocnění?