Prolog

957 29 0
                                    

Kaki mula berhenti di depan sebuah kedai cermin mata.

Nafas dihembus berat. Tak sangka... kat sini juga aku pernah berjumpa dengan kau, Is....

* * *

2 tahun lepas;

Aku mula memilih bingkai untuk membuat cermin mata baru. Aku pun tak faham. Macam mana... aku boleh terduduk atas spek sendiri?

Ah!! Clumsy betullah.Dahlah bingkai spek tu cantik.

Anyway, aku cuba untuk try pelbagai jenis bingkai. Bulat, petak, bercorak,... namakan semuanya. Aku dah cuba.

"That suits you."

Hah?Siapa yang bercakap dengan aku ni?

"What do you mean?"

"I mean... that looks good on you."

Lama aku perhatikan muka lelaki yang tegur aku tadi tu.

"Kau nak maksudkan yang... bingkai ni hanya nampak cantik bila aku pakai. Bukannya aku yang cantik lah, kan?"

Lelaki tu pulak yang lama memandang aku.Ye lah... aku ni bukannya senang bila ada orang praise.

Rasa macam... diorang nak something in return.

"HAHAHAHAHA." Aku tersentak. Eh!Asal kau gelak? Gila? Rasa macam aku banyak berjumpa dengan orang gila akhir-akhir ni.

"Kau tak pernah kene puji ke? That's mean... aku nak maksudkan kau yang cantik."

Aku pandang lama mamat ni. Is that supposed to be a pickupline or what? Sorry brother. So cringe ah. Aku lansung tak bercakap dengan mamat tu lepas cermin mata dibuat. Kaki cepat-cepat melangkah keluar dari kedai.

Tapi... entah makhluk mana yang sambar lengan aku dan membuatkan langkah aku terhenti selepas tu.

"Wait... kau rasa tak selesa ke dengan aku tadi?"

Oh... mamat tadi. Aku mengangguk tanpa ragu-ragu selepas tu.

Dan mamat tu sekali lagi tergelak. Ah!Tension lah. Janganlah asik gelak je.

"Okay, sorry-sorry."

Mamat ni menghulurkan tangannya ke depan. Aku blur sekejap. "Give me your phone."

And entah magis apa yang lelaki kenekan kat aku, aku turutkan juga arahannya. Handphone samsung kesayangan aku ni dengan mudahnya dah berada di tangan makhluk yang tak dikenali.

Agaknya kalau lelaki ni lari dengan handphone aku sekali, tak mustahil.

"Nah."

Aku melihat skrin.

'Oppa'

"Meh sini kejap."

Lelaki tu merapatkan jarak diantara kami berdua. Dan selaju-lajunya aku menghempaskan kasut kanvas aku ke atas kasutnya. Lantaklah kalau dia kene beli kasut baru sekalipun.

"Auch!"

"Kau dengar sini baik-baik. I don't even know you. And tiba-tiba je kau kasi nombor telefon kau. Kau ingat aku kebulur sangat ke nombor kau?Oh, and one more thing. Jangan carelessly give your number to strangers. Aku boleh je guna nombor kau ni untuk scam orang lain."

Lelaki tu memandang tajam muka aku. Aku cuma memberanikan diri untuk menentang matanya. Dan... dia tersenyum? Manis pulak tu.

"Okay. Let's introduce ourselves. My name is Syed Iskandar. And from now on, we are friend. Amacam?"

"And why do I need to be friend with you? Suka hati keturunan kau je nak decide semua benda."

"Sebab... dari segi cara kau berinteraksi dengan orang... Mesti kau ni tak ramai kawan kan?"

Aku memegang dada. Fulamak... sakit wey. Mulut punya insurans dah expired eh? But... dia pun pernah cakap; "Make friends....."

That's what once she told me before. Then....

"Okay. I'm Hana Adra."

* * *

Dan sejak hari tu... Aku selalu berjumpa dengan dia. Sehinggalah kitorang berdua jadi lebih dari kawan. Dad loves him. Mom loves him. My brother loves him.Yeah... everything went smoothly. Very... smothly to be tru-

Buk!

"Auch!"

"Auch? Kau yang langgar aku."

Wow. Siapa pulak yang ada mulut lebih tempayan dari aku ni?Aku mendongakkan kepala. Lelaki. Of course lelaki. Makhluk berjantina ni je yang suka buat masalah dengan aku.

Patutlah suara garau tadi.Tapi, bukan ke mamat ni yang langgar aku dulu?

"Encik cakap dengan saya ke?"

"Yelah... ada hantu lain ke kat sini?"

Wah.... mentang-mentang aku tengah ada eyeback sekarang ni, suka hati mamat ni je panggil aku hantu.

"Maaflah. Tak sangka pulak hantu ni boleh terlanggar orang."

"Ops. Salah cakap. Hantu yang mata kat lutut memang suka langgar orang lain."

B*bi. Nate beghok. Nah... I consored pun korang masih faham kan? So f*ck language right now.

"Kau, you son of a b*tch. Anak bab*, kau ungrateful brat. Kau ingat aku ni suka sangat main-main langgar orang ke?Kau ingat aku ni hadap sangat ke nak terlanggar dada kau and buat otak aku bergegar? Buat bazir sel-sel otak aku je."

Dan aku terus berjalan pergi. Sebaik sahaja kelibat orang tu dah takde,aku terus melepaskan nafas yang sedari tadi ditahan.

Oh my god!!! Aku dah langgar prinsip hidup sendiri!!

1.No cursing

"And I break the rules all thanks to that punk."

"Who's punk?"

Astaghfirullah. Aku mengurut dada. Kepala dikalihkan ke tepi. Ah!!! Mamat tadi! Apa yang dia nak sebenarnya? Memang anak- Okay. Calm down. "Kau ikut aku ke?" Aku bertanya seraya sebela kening diangkat.

"Aku pun nak pergi arah yang sama dengan kau lah. Jangan perasan boleh tak?"

Ha??

Hilman ArianWhere stories live. Discover now