2 bulan kemudian...
vie duduk bersila di beranda rumahnya. Pemandangan dari tingkat atas apartmentnya cukup cantik. suara keriuhan dari kolam renang di bawah membawa vie ke alam realiti.
seketika dia menghelah nafas. sedar tak sedar sudah 2 bulan dia berada di negara brunei.Dua bulan juga dia pergi dari hidup seseorang. haha bukan pergi tapi menjauh.
teringat kata kata seseorang..
"Kau ada dua pilihan.." dia smirk memandang vie yang berkerut
"hadap atau lari" ringkas dan padat.
vie senyum kosong. hadap? haha dia dah cuba hadap selama nie. dia dah cuba..tapi..
" aku tak lari pun vella.." ujar vie perlahan. dia memandang AB Arvella di hadapannya.
"aku just berhenti berharap" sambungnya...
vella tergelak sinis.
"setiap persoalan mesti ada sebab untuk segala jawapan" tenang nada vella
kali ini vie hanya tersengih sinis. sinis yang di tuju khas untuk dirinya.
"sebab..." vie mengalihkan pandangan daripada menatap wajah vella.
"..aku dah penat lari dari masalah" rambut di selitkan di belakang telinga.
dia dah penat lari dari masalah.Semua masalah yang muncul dalam hidup dia..tak perna sekalipun dia pedulikan.
tapi sekarang..
"memang kau tak lari dari masalah vie..tapi kau pura pura lupa yang kau ada masalah" kata vella.
vie diam.
"perkara yang aku kejar adalah sesuatu yang mustahil vella... mustahil" lirih suara vie.
"apa yang kau nak dalam hubungan tu vie?apa yang kau impikan" tutur vella bersahaja. sempat dia menghulurkan tin minuman lemon tea kepada vie.
" tak pernah lebih..aku just nak cinta dan attention dia sebagai suami aku..bukan kawan,bukan sahabat,bukan adik beradik"
diam.. tiada balasan dari vella.
seketika vie tergelak..
"dan aku tahu...benda mustahil. macam yang dia cakap aku tak layak pun" yup..sejak dari awal perkahwinan mereka..mika dah nyatakan perkara itu.
cinta dia bukan untuk vie..
tapi untuk assa.
lama berdiam akhirnya vella bersuara " kau ada bukti yang menyatakan apa yang dia cakap tu betul?"
vie berkerut.. apa yang vella merepek nie, tahu la lawyer pun. tak payah la nak berbelit. Siap mintak bukti lagi
"aku tak faham la vella" vie garu kepala.
"kalau kau nak cinta,kasih sayang and attention dia sebagai seorang suami.. aku terus terang..memang mustahil" vie terdiam. tipu la kalau tak sakit hati..
"sebab kenapa..sebab kau lupa satu perkara.. sebelum kau berangan nak dapat semua tu..kau perlu faham siapa dia" kata vella.
vie menggelang perlahan.Jadi selama nie apa yang dia buat? dia yang berusaha faham mika tapi mika yang tak faham dia..
"aku dah faham dia..tapi dia yang tak faham aku"
vella tergelak kuat.
"kau yakin ke? kau faham dia secara luaran ke dalaman?" sinis nada vella.
vie bungkam. luaran atau dalaman? tiba tiba hatinya terdetik satu perasaan bersalah.
"kalau betul kau cintakan dia..kau tak akan ada kat sini vie.."
YOU ARE READING
Mika Rafareal
RomanceDalam usia yang muda dia sudah menjadi pemilik sebuah Resort terkenal. MR gelaran diberi. para gadis sering terjatuh dengan pandangan tajamnya. Terkenal dengan sikap serius dan tegas. tiada sebab untuk dia mengukir senyuman. Dingin adalah sifatnya...