MR 34

1K 68 20
                                    

     "aku manusia yang juga tidak sempurna"

Vie memandang mika yang duduk bersandar dinding ward. Wajah yang dia kenal dari bangku sekolah menengah. Wajah yang sentiasa mempamerkan riak dingin dan beku. Wajah yang sedikitpun tidak terhias dengan senyuman.

Dia berjalan mendekati mika. Lama dia berdiri sebelum membuka mulut menegur mika.

"Awak, dah waktu makan ubat" vie menyentuh lengan mika.

Tiada sahutan dari mika. Tidak sedikit pun dia terganggu dengan suara lembut vie di hadapannya.

"Mika" panggil vie perlahan. Namun tetap sama seperti tadi.Diam tanpa suara.

"Makan ubat ehh, saya suap"

Diam.

Sunyi.

"Mika jangan la macam nie..saya suap awak ubat ehh awak kena makan ubat" pujuk vie. Kalau tadi dia berdiri sekarang dia mencangkung di hadapan mika yang duduk di lantai.

Mika mencari wajah vie. Lama dia menatap vie yang turut memandang dia.

"Aku tak sakit" ucap mika tanpa nada. Dia kembali memandang tempat lain. Vie tidak dia pedulikan.

"Awak, doktor kata awak kena makan ubat" pujuk vie lagi.

Mika diam. Hanya gelangan perlahan yang tidak berdaya.

Mika pov

'assa..tunggu abang tau' aku memandang pintu ward.

Aku tahu assa tengah tunggu aku kat rumah. Ahh rindunya aku kat dia.

"Assa mesti masak sedap malam nie"..

"Mikaa"

Aku pandang vie.

" Awak makan ubat ehh"

Aku tepis tangan dia sebelum aku berdiri. Hanya seorang je yang boleh sentuh aku. Hanya assa isteri aku je.

Aku memandang dingin ke arah vie yang jelas terkejut dengan tindakan aku.

"Awakkk"

**********

Vie terdiam bila mika menepis tangannya kasar. Saat ini dia perlu bersabar walau hatinya terlalu sakit.

Kata kata mika tadi cukup membuatkan dia sedar siapa dia bagi mika.

Benar lah kata mika dulu. Dia tidak lebih dari seorang adik bagi mika.

Tak pernah lebih.

Tubir matanya panas. Air mata laju bertakung. Sedaya upaya dia tahan agar tidak mengalirkan air mata.

Siapa je yang tak rasa sakit bila tau yang sebenarnya kau isteri kedua kan? Dan tambah sakit bila kau tau cinta dia bukan untuk kau.

Wow! Cukup sakit. Mampu mencintai dan memiliki tapi tak mampu dicintai.

Tapi apa yang dia boleh buat? Apa yang boleh dia lakukan? Dalam situasi yang macam nie.

Perkara yang tak pernah terlintas pun dalam fikirannya. Perkara yang buat dia terdiam seribu bahasa.

Flasback

"Maaf puan. Kami dapati suami puan mengalami tekanan..." Doktor maliq memandang vie serius.

"...yang menganggu mentalnya" sambung doktor maliq.

Vie memandang doktor maliq. Terkejut? Semestinya.

"Maksud doktor?"

"Gangguan mental adalah perkara yang serius puan. Hilang kendali akan mengakibatkan kecederaan pada dirinya sendiri dan juga orang lain"

Lagi lagi vie terdiam.

" Mungkin suami encik mempunyai kisah masa lalu yang membuatnya trouma dan menjadi faktor gangguan mental"

End flasback

"aku nak balik..assa tengah tunggu aku kat rumah" ujar mika yang sudah berjalan menuju pintu ward.

Vie tersedar dari lamunannya segera menghampiri mika.

"Mika awak belum sembuh lagi..nanti dah sembuh awak boleh balik ehh" lembut vie memujuk

Mika tidak mengendah kan vie di hadapannya.

" Aku tak sakit" mendatar.

"Mika. Please.. awak belum makan ubat lagi" tangan mika di genggamnya.

Tapi sekali lagi mika menepis tangannya kasar.

"Don't touch me" vie di tolak ke tepi.

"Mika.." vie cuba halang mika dengan berdiri dan mendepakan tangan di pintu.

Mika memandang vie tajam.

"Please..." Pujuk vie selembut mungkin. Mika menatap vie dingin sebelum berpaling semula menuju katil.

Vie menghelah nafas.

******************

"Whaaaatttttttt" adrian mundur tiga langkah ke belakang.

Langsung tidak percaya dengan apa yang dia lihat sekarang.

"Ad.."

"Kau..kau hantu ke?" Ujar adrian perlahan.

Terangkat kening tanz mendengar. Rasa macam nak bungkus mamat depan dia nie pastu post guna J&t pergi tanjung rambutan.

"Kau rasa?" Tanz smirk melihat adrian yang berpeluh. Huh! Penakut.

"Ak..aku tak takut!" Kata adrian gugup.

Tanz tergelak. Aduhh kawan siapa nie? Tolong kutip.

Tiba-tiba adrian menjerit kuat.

"Arghgg!!! Jangan ganggu aku. Aku minta maaf selalu hutang kau mila pink dulu masa sekolah. Aku minta maaf selalu tiru kerja sekolah.." adrian duduk memeluk lutut

"Shuh! Shuh! Shuh! Nyah lah kau setan di hadapan ku" jerit adrian.

Tanz sudah tercengang melihat sahabatnya.

Astaga! Ini ke jejaka kacak yang selalu di kagumi oleh ramai wanita? Wehhh.

"Woiiii!!"















Bersambung🌹
Maaf typo dan hambar.

No idea😭

Vote lah kalau nda tamag update..
Merajukkk.

Mika RafarealWhere stories live. Discover now