MR 31

1.2K 79 37
                                    

Vie tergelak sendiri. Apa yang baru di saksikannya sebentar tadi cukup cliche dalam kehidupan realiti. Orang ke tiga?

Tipu la kalau dia tidak rasa sakit hati,tipu la kalau dia kata dia tak hancur, tipu kalau dia tak jatuh tersungkur. hakikatnya dah lama dia jatuh. hanya saja dia pura pura tak tahu yang dia sebenarnya sakit!

Dia je yang pura pura tak nampak semua tu! Dia je yang nafikan benda tu sedangkan dia dah hancur, kecewa, retak seretak retaknya.

Bodoh ke dia untuk terus bertahan?..

"aku ke yang tak faham dia? atau dia yang tak faham aku?" menolognya sendiri. ditarik kakinya memeluk tubuh.

kenapa mika tak halang dia tadi? kenapa mika diam je?

vie pejam mata perlahan. apa yang dia rasakan saat ini terlalu perit. sakit sangat. lagi sakit bila vie tahu dia sedang bertepuk sebelah tangan.

dia tahu hakikat yang satu itu. mencintai orang yang tidak pernah buka ruang untuk di cintai.

"kenapa aku sanggup bertahan ehh?" bisiknya vie sendiri. Dia tahu mencintai tapi di cintai itu menyakitkan. tapi kenapa dia terus bertahan.

vie mendogak memandang atas, Kosong. tiada yang menarik. macam hidupnya sekarang.

beberapa minit melayan perasaan vie bangun dan melangkah ke katil. Dia penat. penat memperbodohkan diri sendiri. penat tipu diri sendiri.penat berlakon kuat.

"aku harap sangat semua yang jadi dalam hidup aku nie mimpi. aku harap sangat bila aku buka mata semua nie hanya mainan tidur. aku tak selemah diri aku sekarang"

vie baring di tengah katil. berharap agar semuanya hanyalah mimpi semata.

***************

vie terjaga bila pintu biliknya di ketuk dari luar. Dia melangkah untuk membuka pintu bilik.

"turun, breakfast " mendatar mika mendatar. Dia memandang vie sekilas sebelum berlalu pergi.

vie mengeluh perlahan. Mika. tak. pernah. pedulikan. kau

detik hati vie.

pintu bilik di tutup sebelum melangkah masuk ke bilik air.

*************

suasana sunyi di meja makan. tiada suara vie juga suara mika.

mika kekal dengan wajah beku dan vie diam pendam perasaan.

" malam nie aku tak balik" kata mika tiba tiba.

vie diam,hanya mendengar.

" jaga rumah,tutup semua pintu "

vie pandang mika sebelum mengangguk perlahan.

" pasal semal.."

" kau percaya ke " potong mika, wajah vie di pandang serious.

" mungkin " jawab vie perlahan.

" memang tak ada rasa tu untuk saya ke mika" vie merenung mika.

diam.

" walau sikit pun? " telapak tangan di genggam kuat.

tiada respond dari mika.

seketika vie tersenyum kosong.

"maknanya, saya dah kehilangan orang yang saya sayang" jeda.

"untuk kali yang kedua" vie pandang mika yang diam. mungkin untuk kali ini dia perlu terima satu lagi kenyataan yang cukup menyakitkan.

Mika RafarealWhere stories live. Discover now