البارت الاول
____________فى احد احياء القاهره فى قصر عائله الزناتى.
فى الطابق الثالث حيث جناح بطلنا الذى يطغى عليه اللون الاسود والرصاصى حيث يستقظ بطلنا على صوت يقول:
سيف بيه حضرتك هتتاخر على المستشفى.سيف: حاضر ياداده وبعدين قلتلك قبل كده متقوليليش بيه دى انا زى ابنك.
داده سميحه:ماشى يابنى.
سيف:بابا وماما صحيوا ولا لسه؟
الداده:صحيوا ومستنين حضرتك تحت.سيف:ماشى يداده روحى انتى وانا هجهز وانزل.
قام سيف بعمل روتينه اليومى ثم خرج وذهب لغرفه الملابس لتبديل ثيابه حيث ارتدى بدله سوداء اللون وارتدى قميص اسفله اسود اللون وفتح اول زرارين من قميصه وارتدى ساعته غاليه الثمن مع حذاء اسود اللونثم توجه الى الاسفل حيث يوجد والديه.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
فى الاسفل حيث يتشاجر والدي سيف حول امر زواجه.ياسين :سيبه ابنك براحته ياسميه مش عايزين نضغط عليه.
سميه:يعنى ايه اسيبه دا ابنى وانا عايزه مصلحته
ياسين بسخريه: مصلحته هه مع بنت صاحبتك فى المجتمع الراقى.
قاطعهم دخول سيف بجمود غرفة الطعام قائلا.سيف:صباح الخير.
ياسين:صباح الخير يابنى.
سيف:هى شروق راحت الكليه
ياسيه:ايوه يابنى انت عارف ان انهارده اول يوم ليها
فأومئ سيف برأسه ثم تحدثت والدته بموضوع تكرره كل ماتراه.سميه:سيف امتى هتتجوز بقى؟
سيف ببرود:مش وقته الكلام ده يا سميه هانم ، سلام دلوقتى يا بابا عشان متأخرش عالمستشفى.
ياسين بدعاء:ربنا يوفقك يابنى
وغادر قبل ان تنطق والدته بهذا الموضوع الذى يكرهه .
******************
ننتقل الى مكان اخر فى احد المنازل المتهالكه فى احدى الحارات الشعبيه بالقاهرة حيث تعيش بطلتنا.
تستيقظ بطلتنا على صوت زوجه والدها.زينب:قومى يلا يا مقصوفه الرقبه كل ده نوم مش وراكى حاجة غير النوم كل يوم.
عشق بخوف:حاضر يا طنط انا هقوم علطول اهو.
زينب بأمر : قومى يختى حضرى الفطار لأبوكى عشان يروح الشغل.عشق بخوف اكبر :حاضر حاضر.
غادرت زينب الغرفة ، فقامت عشق بعمل روتينها اليومى ثم ادت صلاتها وقرأت وردها اليومى ثم قامت مسرعة لتحضير الافطار لوالدها .
أنت تقرأ
متيم ببرائتها
Romanceهو رجل قاسى تعرض للخيانه من اول حب له فى حياته؛فعزم على نسيان هذا الحب وكرس حياته لعمله ولابيه واهته افذى لايهمه شئ اخر سواهم يكره النساء ويتمنى لو لم يقع فى العشق ابدا ولكن هل يستسلم لطلب والدته له بأمر الزواج ام سيقع قلبه بعشق احدهم ويجعله يغير ار...