BAB 12

4 0 0
                                    



"Ayah, jemputlah makan dulu. Qaseh ada bawakan teh o ais dengan kuih ketayap dengan karipap ni" selesai menyapu, Qaseh Saffiya membuka mangkuk tingkat yang diletakkan kuih ketayap dan karipap untuk menjamah. Sudah menjadi kewajipan bagi dia untuk membawa makanan dan minuman dari rumah untuk dimakan bersama ketika bekerja di kebun.

"Pak lang aje? Aku?" tanya Zhafran Irfan.

"Laa.. aku tak perasan kau pun ada juga dekat sini" balas Qaseh Saffiya bersahaja. Sengaja nak cari gaduh.

Zhafran Irfan mencerlung gadis itu dengan tajam sekali.

"Haa sudah-sudah. Jangan kamu berdua nak bergaduh lagi, kang ayah nikahkan kamu berdua. Nak?" usik Zulkifli.

"Nikah?" kata mereka serentak. Zulkifli hanya mengangguk.

"Eii.. tak nak lah pak lang. Kang tak pasal-pasal Zhaf jadi mamat korea pulak" Zhafran Irfan membalas.

"Tiada ribut tiada angin, tak hingin" Qaseh Saffiya membalas dengan pantun.

"Banyaklah kau punya pantun. SPM dulu dapat berapa subjek bahasa melayu kau?" tanya Zhafran Irfan lalu menyuapkan kuih karipap ke dalam mulutnya. Mmmm.. sedapnya!

"Hello, aku dapat A++++ okay" ditekannya + itu banyak kali. "Aku paling terror subjek bm tau!" kata Qaseh Saffiya sambil mendabik dadanya.

"Subjek math kau macam mana?" usik Zhafran Irfan. Bukan dia tak tahu gadis itu paling lemah subjek matematik.

"Math aku pun A okay" jawab Qaseh Saffiya berlagak. Zhafran Irfan yang mendengar jawapan gadis itu melepaskan tawanya.

"Banyaklah kau punya A. Soalan darab pun kau boleh salah" tambah Zhafran Irfan.

"Itu zaman sekolah rendahlah gila. Sekolah menengah aku A okay, A" tekan Qaseh Saffiya dengan keras.

"Yeke A?" usik Zhafran Irfan lagi.

"Kau nampak cangkul tu? Aku cangkul mulut kau dengan cangkul tu kang" balas Qaseh Saffiya geram. Suka hati je nak mengutuk markah math aku. Tahulah kau tu pandai math. Huhu.. benci..

"Pak lang nak tanya kamu berdua ni" Zulkifli tiba-tiba mencelah. Dari tadi dia asyik menyaksikan pertengkaran mulut antara mereka berdua.

Kedua-dua mereka mengangkat kening.

"Kenapa kamu berdua ni main kening-kening pula?" kopi panas dihirup untuk kesekian kalinya.

"Ayah nak tanya apa tadi?" tanya Qaseh Saffiya.

"Pak lang nak tanya apa?" tanya Zhafran Irfan pula.

"Pak lang nak tanya, kenapa kamu berdua ni suka bergaduh?" tanya Zulkifli kepada mereka berdua.

"Haa.. kau jawab" Zhafran Irfan menolak bahu Qaseh Saffiya untuk menjawab soalan yang diajukan itu.

"Ish aku pulak, kau lah. Kau ada jawapan" balas gadis itu.

"Kau lah. Ayah kau kan yang tanya"

"Memanglah ayah aku tapi bapa saudara kau"

"Kau lah jawab. Kau yang asyik cari gaduh dengan aku dulu"

"Aku pulak?" tunjuk Zhafran Irfan kepada dirinya sendiri.

"Haah lah kaulah. Habis tak kan ayah aku pulak?" karipap dikunyah perlahan.

Mereka mula bertengkar mulut. Zulkifli hanya mampu menggelengkan kepalanya melihat drama yang entah bila nak habis itu.

Oopss! Saranghae.. Where stories live. Discover now