13 | how?

257 18 18
                                    

  "Aku dah blur balik." Aaden kerutkan dahi. Complicated lah.

  "July kahwin dengan orang tua tu dengan wali hakim." Yang ni yang Aaden tak faham.

  "Maknanya orang tua tak guna tu bukan bapak dia? Aik?" Aaden menyoal Andrea balik. Andrea mengangguk.

  "Mana bapak dia? Atuk dia? Saudara dia?" Aaden kerutkan dahi. Misteri betul lah.

  "Data July ni tak da dalam sistem. Dia tak da wali nasab. Sebab tu kena guna wali hakim." Ayden menguap. Mengantuk aku nak cari data July ni tak jumpa-jumpa.

  "Dia lahir kat mana?" Aaden tanya Ayden. Ayden angkat bahu. Sama ada data dia dipadam atau memang di rahsiakan.

  "Aku nak tidur dulu lah." Ayden bangun. Dia ke bilik Aaden. Merajuk entah apa-apa isteri dia tu.

  "Jumpa Lord. Mintak izin." Andrea bangun.
 
  "Sampai mati aku takkan jumpa ba** hutan tu." Aaden jeling Andrea.

  "Dia je ada maklumat pasal bakal isteri kau." terus Andrea keluar dari bilik tersebut. Aaden diam. Haih.

  AC
 
  "Siapa kau sebenarnya?" Aaden duduk atas kerusi yang ada dalam bilik July sambil pandang July yang tengah tidur.

  "Tiba-tiba Lord pulak masuk." Aaden pandang July dengan tajam. Macam mana pun aku tetap akan kahwin dengan kau.

  AC

  "Aku dah decide." Semua mata tertumpu ke Aaden. Apa pulak lagi ni?

  "Kau decide apa?" Zayyan yang menyuapkan meatball ke dalam mulut terhenti.

  "Aku nak kahwin dengan July." Zayyan angkat bahu. Tak da penting sangat.

  "Minggu depan." Aaden berhenti sekejap. Semua orang tersedak. Gila ke apa namat ni rancang macam tu ja?

  "Kau gila ke?" Andrea pandang Aaden tajam sambil mengelap mulut sendiri.

  "Since dia pun dah tak da family. Jadi tak salah aku nak ambik dia jaga dia." Ayden mendengus sebal.

  "Kenapa kau tak biar dia mati kebulur je kat luar?" Ayden bercakap senada.

  "July bukan seseorang yang akan mati macan tu je. Kalau kau tak bunuh dia. Dia takkan mati." Aaden tersenyum sinis ke arah July.

  "Kau kena lepaskan aku." July cakap tertahan. Dia tak nak semua ni.

  "Yes memang aku salah dalam kematian kakak kau. Tapi kau seksa aku takkan dapat hidupkan balik kakak kau." July genggam garfu di tangan.

  "Tapi seksa kau dapat ketenangan untuk arwah kakak aku." Balas Aaden sinis.

  "Can all of you stop it?" Danya yang tenang makan dari tadi meletakkan sudu dan garfu ke dalam pinggan.
 
  "All of you need to stop arguing about who kill my Mother. She in peace now. Uncle Ad, please dont torture yourself." Danya bangun dan naik ke atas. Aaden terdiam.

  "Danyal? Are you ok?" Andrea pandang Danyal yang sambung makan.

  "Im ok." Danyal tersenyum lebar menampakkan giginya yang tersusun cantik. Andrea senyum dan mengusap rambut Danyal.

  "Kau tak boleh bantah cakap aku. Lagipun Danya dah pilih kau." Aaden bangun dan keluar dari rumah. Sakit.

Sakit.

Sakit.

   AC

  "Nana dah sedar tapi ingatan dia dah hilang." Andrea pandang manusia-manusia yang berkumpul dekat meja tu 

  "Kill her." Ayden balas dua patah. Dia dah tak da minat nak buat lawak ke nak buat joke ke. Dia nak balas dendam untuk Arisha.

  "Nini tak hilang ingatan. Tak boleh bunuh Nana sebab dia kata dia akan bagi keterangan. Cuma kalau ada Nana. Kalau Nana tak dak dia tak nak bagi keterangan."

  "Apa menyusahkan sangat perempuan tu?" Ayden dah geram. Dia tu tahu nak membunuh je. Dia peduli apa.

  "Kau sabar sikit boleh tak? Perangai mintak kaki la." Andrea jeling Ayden. Ayden buat muka seposen. Ada aku kisah?

  AC

  "Why did you bring me here?" July tersedar. Dia nampak sekeliling dia penuh dengan pokok bunga.

  "Hola." July pandang perempuan sebelah dia. Cantik. Senyum je orangnya.

  "Aku la Arisha. Nice to meet you." Arisha senyum lagi. Sedih pulak rasa.

  "Am I dead?" July pegang dada dia sambil tanya Arisha.

  "Mana ada. Aku saja bawak kau datang sini jap. Aku nak mintak tolong kau sikit." Arisha pandang July lagi.

  "Tolong apa?" Arisha senyum dengar soalan July.

  "Tolong jaga anak aku. Dua-dua anak aku. Aku terpaksa tinggalkan diorang. Aku tak sangka aku akan pergi secepat ni. Tapi aku memang tau aku dah nak pergi dari dunia nyata." Arisha pusing pandang July.

  "Jaga Aaden sekali. Jangan bagi ego dia tinggi sampai kau terabai. Kau cuba rendahkan ego dia. Dia sayang kau tu. Salah aku paksa dia balik kampung kenduri Umar. Tapi kalau tak ada dia mungkin semua pewaris aku dah mati." Arisha menunduk. Rindu nak gaduh dengan Danya.

  "Sorry Arisha aku tak mampu." July menunduk. Dia tak mampu buat semua ni. Dia sayang kan Aaden? Dia tak da jawapan tu. Sikit pun tak dak.

  "Tapi kau mampu buat ni untuk anak aku kan? Diorang kecik lagi. Danyal dan Danya perlukan seorang ibu dan seorang bapa untuk menjaga mereka. Dan aku pilih kau untuk jaga diorang. Plis kahwin dengan Aaden. Tolong jangan tolak dia." Arisha ambik tangan July digenggam.

  "Macam mana kalau aku tak mampu nak jaga anak kau?" tanya July lagi. Arisha diam sekejap dan tersenyum.

  "Hey. Bukan kau seorang akan jaga anak aku. Aaden pun ada sekali. Pasal perjumpaan kita ni, semua ni mimpi je. Aku dah tak boleh balik ke alam nyata. Sampaikan pesanan aku untuk semua kat sana. Kata kat diorang aku Rindu diorang. Bye July. Terima kasih." Arisha hilang dan tersenyum.

  "WOI!" July bangun terduduk. Dia dalam bilik dia. Ya Allah Arisha datang nak bgi petunjuk ke?

  "Kau ni dah mati ke apa?" Aaden yang duduk di birai katil July dipandang July. Nak apa mamat ni?

  "Kau reti privacy tak? Ikut suka moyang kau je kan masuk bilik aku. Kalau kena tangkap basah macam mana?" Aaden buat muka bosan dengar July bebel.

  "Dude, kalau kena tangkap basah lagi aku suka. Boleh kahwin free ha. Lagi pun ni rumah aku. Ramai orang. Orang pejabat agama Islam nak datang dari mana?" Aaden dah berdiri.

  "Cepat siap kita nak pergi hospital." July pulak buat muka pelik.

  "Buat apa pergi hospital?" July bertanya dengan muka konfius.

  "Sebab aku mengandung dah lapan bulan. Aku nak beranak. Tak paham lagi? Cepat bersiap." Aaden keluar dari bilik July. July pandang ja.

  "Sewel." July bangun dan bersiap nak pergi ke hospital.

AC

  "Kenapa kau pakai macam ni?" July termangu. Eh bangang ni.

  "Kau dah la culik aku, lepastu baju aku sehelai pun tak dak. Kau bajet aku nak melaram macam diva AA?" ha mula la aku nak bebel ni.

  "Rilek ah ha alah. Tu pun nak marah. Hormon tak stabil la tu." Aaden buat muka win.

  "Kau ni jangan sampai aku hempuk kepala kau kat stereng kereta ni." July mengancam. Nak kena betul lah mamat Aaden ni.

  "Kau macam ber....."

   BUK!

   PIN!

   "Awww sakit la setan." Aaden meringis. Ya Allah kepala aku. Mesti dah merah ni.

  "Tu balasan dia. Padan muka." July gelak. Suka tengok muka cemberut Aaden.

C  |  MRS. FOR AADEN Where stories live. Discover now