46 | enemy?

119 2 0
                                    

  "Dah jumpa ke belum?" Seorang lelaki tersenyum sinis memandang seorang perempuan yang menyelongkar bilik dia dari tadi. Perempuan tadi mendadak memandang ke arah lelaki tersebut.

  "Apa kata kau bagitau aku apa yang kau cari? Mungkin aku tau benda tu dekat mana?" Tanya lelaki tadi lagi.

  "Budak tu tak layak dapat takhta tu! Dia tu budak kecil lagi!" Menjerit pulak budak tadi. Menggeleng dah si Lelaki tadi.

  "Well tu yang kau nak? Ok." Lelaki tadi tersenyum sinis sambil santai berjalan keluar dari bilik tersebut.

  AC

  "Apa bodoh?" Andrea buat muka tak bersalah. Bukan selalu pun aku susahkan kau.

  "Boleh la uncle. Uncle kan hensem." Aaden cuba untuk tak kembangkan hidung dia depan Far. Tak la asal aku kena bawak budak ni?  

  By the way aku memang hensem.

  "Abang-abang kau mana? Tu Baby Clouds sapa nak jaga?" Aaden balas balik.

  "Bukan kau jaga anak pun." Balas July balik. Ye la anak dia yang jaga kan?

  "Erm takpe la sayang saya dah batalkan semua meeting dah saya teman la Far pergi." Adryan masuk bercakap kemudian mengucup dahi Andrea sekilas. Yang lain tengok buat rolled eyes.

  "Kau ingat Sweet ke?" Aaden buat rolled eyes dah. Aku dah kahwin pun tak sweet macam tu tau.

  "Takpa Far papa bring you there ok?" Tepuk suka ria si Far.

  "Uncle tak hensem. Papa hensem wek!" Far berlari ke arah ayah dia lepas kutuk Aaden depan-depan.

  "Sini kau budak kau kata aku tak hensem?" Berkejaran di taman bunga yang indah pulak dua ekor ni.

  AC

  Sebuah Limousin elok berhenti di depan lobby sebuah hotel terkemuka. Adrian keluar disertai dengan anak gadisnya. Elok Far memakai gaun berwarna ungu dan Adrian bersama black suit dia. Sangat sepadan.

  "Meet my schoolmate papa." Senyum Far sambil berceloteh masuk ke dalam sambutan Birthday sekolah dia.

  "Who is celebrating this birthday honey?" Adrian senyum dengan anak dia. Anak aku kan senyum la. Kang dia report Andrea mampus aku.

  "Its Bethany papa." Far senyum pandang Adryan.

  "Where is Bethany?" Tanya Adryan. Far menunjuk seorang kanak-kanak yang sedang dikerumuni ramai. Far menarik tangan Adryan untuk mendekati kerumunan tersebut.

  "Hello Bethany. This Is my papa." Adryan senyum sekilas dan hadiah diberi. Kemudian entah dari arah mana seorang budak perempuan dengan sengaja membawa kek cawan dengan krim di atas ditumpahkan ke atas baju gaun far. Terus mendung wajah Far.

  "Hey kid. Apologize to her. You ruin her mood today." Terpaksa Adryan tegur sebab budak tu takda manners. Perangai macam ni anak siapa ni?

  "Hello? Excuse me? Me? Apologize? Who tell her to stand there? Im walking here and she obstruct my path." Adryan bersabar. Geram aku. Mana bapak dia ni?

  "Where is your daddy?" tanya Adryan tahan marah. Kemain kau kan. Ikut sesuka hati paklong kau je rempuh anak aku lepastu kata anak aku halang laluan kau?

  "DADDY! DADDY!!" Menjerit pulak minah ni panggil bapak dia. Suara dah la nyaring tak sedap langsung. Werrr.

  "Yes Honey yes what do you need?" Adryan pandang lelaki tersebut. Bukan nak megah tapi aku hensem lagi.

  "Hey your daughter just ruin my princess mood. So I need an apologize from your daughter to my princess." Jawab Adryan tenang. Yang tak reti tenang tu Adry. Semua dia nak bunuh.

  "What? Apologize? My daughter had done nothing wrong in her life." Adryan buat muka bosan. Patut lah anak dia macam ni. Bapak dia pun dua kali lima lima kali bab--.

  "Before I call the guard you better told you daughter to say sorry." Lelaki bapak kepada budak tu ketawa. Parents budak lain tengok sambil menggeleng. Mampus la kau japgi.

  "Im manager here. No one can throw me out." ketawa-ketawa pulak pakcik tu.

  "Well then you asked this. Kind to remind you, above sky there is another sky." Adryan keluarkan telefon dia. Dia call pemilik hotel tersebut. Mencanak naik angin aku.

  "I buy your hotel here. The Premium Gold one. Yes Just put that under my wife's name." Adryan menamatkan panggilan. Dia pandang lelaki tersebut kemudian tersenyum senget.

  "You're fired. Get lost."

  AC

  "Mama! Mama! Mama!" Selangkah je kaki Far masuk dalam rumah auto dengar dah suara dia menggema. Sekarang di orang berkampung dekat rumah Aaden. Aaden dah halau. Tapi sorang pun tak dengar. Baik ayden baik Andrea. Dua-dua macam tuli.

  "Woi budak kau dah la duduk dalam rumah aku. Aku tak izinkan pulak tu. Kau jerit-jerit terkejut limpa aku nanti macam mana?" Marah dah si Aaden. Far jelir si uncle yang sejak dia jadi embrio tak pernah matang.

  "Mama!" Aaden jegilkan mata bila Far makin kuat menjerit. Anak aku baru tido. July bake apa tah kat dapur tu. Kalau anak aku bangun yang kena jaga dia tu aku la bengek.

  "Mama papa just fired someone." Andrea pandang Adryan mintak penjelasan. Aaden pun pandang Adryan. Setahu aku Adryan bukan jenis sesuka jin toncit dia ja buang pekerja dia.

  "Ada la budak tadi tu. Dia kotor kan Far punya baju. Tak nak minta maaf. Dengan bapak dia sekali buat perangai. Tu yang saya buang je dia. Saya beli hotel dia tapi saya letak bawah nama awak ye sayang." Andrea angguk faham. Aaden buat tak tahu.

  Ayden yang baru turun dari tangga berjalan santai memandang makhluk-makhluk yang elok bersembang dekat bawah tu. Sebelah kening dinaikkan.

  "Aku ingat ke dah mampus kat atas tu. Dari semalam tak turun." Aaden biasa lah dia mana boleh tak cari gaduh dengan Ayden sehari tak aman hidup dia.

  "Kau diam kat situ." Balas Ayden pandang Aaden. Aaden terdiam. Ni rumah aku kut. Lantak aku la nak cakap ke nak diam.

  "Eh bab- sebelum aku halau kau keluar baik kau yang diam." Ayden pandang Aaden bila dia cakap macam tu. Ayden angguk, dia diam. Tak cakap. Aaden terus lost.

  Jap skrip seterusnya apa eh?

  "Semua dah siap barang ke?" Semua dekat ruang tamu pandang si Andrea siap? Dia cakap apa tu Raju? Nak siap pergi mana pulak dah ni?

  "Kita ada rancang nak Holiday ke?" Aaden tanya Ayden. Aaden angkat bahu. Aaden pandang Ayden atas ke bawah.

  "Mulut kau ni mana? Tak reti nak jawab ke bab-?" Ayden angkat bahu lagi. Tangan dinaik dibuat bentuk seperti menarik zip sepanjang bibir. Aaden buat muka bosan.
 
  "KELAKAR LA ABE AYDEN NI. NAK NGORAT BOLEH? Hotak mu. Cakap la cepat." Ayden tergelak kecik sambil angkat tangan.

  "Kan Birthday Danya. Dah plan nak sambut dekat private island yang Arisha baru beli tu untuk Danya." Andrea pulak rajin menjawab.

  "Siapa kata aku setuju nak ikut?"

  "Siapa mintak persetujuan kau?"

  Aaden jeling Andrea. Ada ja nak sakitkan hati aku.

C  |  MRS. FOR AADEN Where stories live. Discover now