2 | marry?

476 20 10
                                    

  "Minggu depan datuk Is datang nak bawa rombongan. Ayah nak Valerie terima ok?" July buat muka bosan. Dia hentak sudu dan garfu dalam pinggan.

  "Kau tak faham bahasa ke? aku. Tak. Nak. Kahwin. Dengan. Kawan. Kau. Dah la tua. Nak mampus dah pun. Ada hati nak kahwin dengan aku?" balas Valerie selamba.

  "Kenapa kurang ajar sangat dengan Ayah?" puan Alina pulak. July buat muka bosan lagi.

  "Jantan ni ayah budak tu je. Bukan ayah aku. And kau. Tak pernah anggap aku wujud pun. Kau anggap aku wujud sekarang sebab? Sebab kau nak aku kahwin dengan jantan tua dah nak mati tu? Eh sudah la." July berdiri terus. Dia berjalan ke atas. Kunci kereta diambil. Stress duduk rumah.

  "Akak nak pergi mana?" suara budak perempuan terdengar di telinganya.

  "Kau tak payah semak boleh? Kau bukan adik aku pun." balas July menyampah.

  "Aku kena baik depan Mak ayah. Sebab tu mak ayah aku sayang aku lebih dari kau." Mina jauhkan diri dari kakak dia. Ekor mata ternampak Mak ayah dia dekat belakang.

  "Kenapa kakak cakap macam tu dekat saya? Saya ni adik kakak la." July buat muka jengkel. Pergi mati la adik kau.

  "Ya Allah apa lagi ni Valerie?" July Angguk faham. Ouh begitu. Licik sungguh perangai anak setan ni.

  "Ye la depan macam malaikat belakang iblis pun confused siapa yang lagi asli." July tersenyum sinis. Dia terus keluar rumah.

  BMW di tuju. Dia hidupkan kereta dan terus meluncur laju.

  "Macam takberguna je semua orang." Dia Drive pergi ke tempat sunyi. Dia duduk atas bumbung bangunan.

  "Haih." kemudian dia gelak. Kelakar rasa hidup dia. Terselamat tak menjanjikan apa-apa yang dia boleh sebut bahagia. Takda bahagia dalam hidup. Dia tak tahu bahagia tu apa.

  Kemudian dia masuk ke kereta dan kembali memandu ke rumah dua tingkat tersebut. Dari luar je nampak tenang. Orang takkan tahu apa jadi dalam rumah ni. Atau lebih tepat apa akan jadi dengan aku.

  "Dah pukul berapa baru balik ni?" dia tengok 'ayah' dia yang duduk dalan gelap. Tunggu nak maki dia la tu.

  "Mata kau mana? Tak nampak jam kat dinding?" July menggulingkan biji mata. Dia ingat aku nak hormat dia ke?

  "Kenapa jawab macam tu? Kau tu kena hormat aku. Aku ni ayah kau. Sedar diri sikit aku kutip mak kau yang terbuang dulu. Macam anjing tepi jalan." Balas 'ayah'nya tersebut. July tergelak. Ingat aku hamak?

  "Siapa yang kutip siapa? Aku tak semiskin kau. Yang penting aku tak macam anak kau. Kerja nak mengikis harta anak orang. Sekurang-kurangnya aku pandai cari duit sendiri. Dia sendiri yang merempat datang merayu dekat mak aku. Nampak sangat tak sedar diri." balas July selamba. Tak sedar diri betul Encik Razlan ni. Dia lupa gamaknya waktu dia bankrup dulu. Mak aku yang ambil dia balik.

  "Apa kau cakap ni sundal?" July tergelak. Kau tengok. Macam mana aku nak hormat lelaki yang gila pangkat ni?

  "Abang, abang cakap dengan siapa tu?" suara perempuan terdengar di telinga July. Dia mengeluh. Datang pulak lagi sorang.

  "Abang cakap dengan anak awak ni. Dah kenapa balik malam. Bahaya. Nanti kalau apa-apa jadi tak pasal kita terpaksa batalkan kontrak dengan Datuk Is." balas encik Razlan dengan nada kecewa. Pandai kau berlakon kan.

  "Pergi mati la korang dua ni. Gaya macam harta boleh tanam sekali." July naik ke atas. Pintu dihempas kuat. Mesti korang pikir aku baring sambil menangis kan? Ataupun duduk bawah pancuran air shower sambil menangis kan? Tak korang salah. Aku dah biasa dengan semua ni. Sejak mak aku kahwin dengan duda anak satu yang berekor dan bertanduk tu, aku seorang kanak-kanak yang diabaikan. Macam mana aku boleh berjaya sampai ke luar negara. Ini July la. Persetan apa diorang nak buat dengan aku. Yang penting aku bahagia.

  "Kemas barang la." tak lama lagi aku kena balik British. Haih. Dah nak habis belajar aku. Aku nak buka kedai kek kat sana. Ada bakeri sendiri. Cita-cita aku sejak kecik.

  July bangun dan mengeluarkan semua baju dalm almari. Mungkin ada lagi dua atau tiga baju dan seluar yang dia tinggalkan. Yang lain dia masukkan ke dalam luggage dia. Ikut hati tak mau dah jejak kaki ke rumah ni. Benci.

  AC

  "Apa masalah kau ni?" Aaden pandang Zayyan kat sebelah yang tengah tersengih.

  "Saja nak bagi tau. Aku ada mak we. Cantik tau." balas Zayyan dengan muka berseri-seri. Aaden naikkan kening sebelah.

Ada nampak muka aku macam aku kisah ke?

  Aaden kembali fokus memandu. Bila nak sampai rumah Ayden tak tahu. Bawak laju gini pun tak sampai-sampai lagi.

  "Kita nak pergi mana ni? Bukan jack suruh ambik dekat airport ke?" Aaden tepuk dahi. Mampus. Aku lupa njir.

  "Weh weh aku lupa weh! Call Mamat tu." terus gelaran dibuatnya Aaden. Nasib berjaya nak kawal stereng. Kalau tak mau terbabas.

  "Woi aku nak kahwin woi!" Zayyan dah memekik. Sesaat kemudian dia sengih lagi.

  "Kesian mak we aku nanti kalau aku mati." aaden pandang keluar. Maleh aku budak ni. mintak kaki je muka dia sekarang ni.

  "Call la Jack tak guna." kan dah kena setepek. Zayyan tersengih laju je dia call Jack. Kang mati pulak kat airport tu tak dijemput. Macam budak-budak. Balik sendiri pun boleh call driver pemalas kau budak ni.

  "Kau kat mana?" zayyan angguk-angguk kemudian dia gelak terbahak-bahak. Kesian gila.

  "Ye ye aku nak sampai ni." terus dia matikan telefon.

  "Dia bising dah tu sebab kita lambat. Dah 2 jam dia tunggu. Ni kalau dia dapat tahu kita lupa dia mati kita." Zayyan gelak mengekek kali ni ya dia gelak ikhlas.

  AC

  "Korang tak boleh lambat lagi ke? Aku dah nak ada anak dah ni." balas Jack sambil menjeling.

  "Dah la tak handsome pastu jeling-jeling orang. Btw kau buat anak kat mana?" Jack jeling Zayyan. Benci betul aku dengan si bengap ni.

  "Eh makin lama makin bodoh ja aku tengok dua orang ni. Dah la jom balik." Dia geram tu sebenarnya. Dah la mengantuk ni. Andrea tahan dia dekat office suruh siapkan kerja kalau nak lepak rumah Ayden. Ingat aku budak ke nak suruh-suruh?

  "Kau datang sini naik apa? Kau jangan cakap kau bawak kereta kecik tu. Aku nak duduk mana?" Jack membentakkan kaki. Aaden sabar je la. Aku dah la mengantuk ni. Dia boleh main hentak-hentak pulak dekat sini.

  "Kau datang sini dengan John ritu naik apa?" tanya Zayyan balik. Agak cerdik dekat soalan dia tu.

  "Pemandu hantar." nak kata bodoh tu aku dah malas nak maki anak orang ni. Kang satu airport dengar aku maki kang.

  "Kau duduk dalam bonet." Jack buat muka tak menjangka. Aku yang baru balik ni disuruhnya duduk dalam bonet?

  "Kau nak balik ke tidur sini? Aku mengantuk gila ni. Zayyan Drive japgi. Sakit kepala dah aku ni ha." Aaden kembali ke kereta dan menyandarkan badannya. Penat.

AC

  "Eh Alayna! Bila awak sampai?" Rakan-rakan di British yang sudah senang hidup bersama. Mereka menyewa salah satu rumah yang ada di sana pada waktu belajar. Boleh la tanggung seorang sedikit.

  "Baru sampai tadi." July senyum sikit. Tu je la kawan yang baik dengan dia pun. Nak harap orang lain? Bukan kawan. Kerja nak menindas ja.

  "Awak dah makan? Dalam periuk ada spageti." July tersenyum pandang kawan dia. Bersyukur dia.

 

C  |  MRS. FOR AADEN Where stories live. Discover now